ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערב (יום שני) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב, וישיב לשאלות לראשונה מאז ההסלמה האחרונה במצב הביטחוני. בהצהרה שנשא, אמר ראש הממשלה כי "המדינה שלנו נמצאת תחת מתקפת טרור" - ובהמשך, אמר לראשונה שיואב גלנט סופית לא יפוטר: "היו מחלוקות, אפילו מחלוקות קשות בכמה נושאים, אך החלטתי להשאיר אותן מאחור - והוא יישאר שר הביטחון".
נתניהו הוסיף כי "גם בימים האחרונים אני וגלנט עומדים יחד ועובדים יחד סביב השעון בכל החזיתות מול האתגרים הביטחוניים". בתגובה, צייץ גלנט בטוויטר: "ממשיכים יחד במלוא העוצמה, למען ביטחון ישראל" - ללא התנצלות על הנאום שהביא לפיטוריו, שבו הזהיר מפני הסכנות מהמשך קידום המהפכה המשפטית.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
אמר כי "ההרתעה נפגעה", והאשים את המחאה והאופוזיציה. נתניהו במסיבת העיתונאים, הערב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
"ממשיכים יחד במלוא העוצמה". נתניהו וגלנט בסיור בזירת הפיגוע בבקעת הירדן, בשישי
( צילום: חיים צח / לע"מ)
5 צפייה בגלריה
"אנחנו תחת מתקפת טרור". תמונות הנרצחים בגל הטרור האחרון
"אנחנו תחת מתקפת טרור". תמונות הנרצחים בגל הטרור האחרון
"אנחנו תחת מתקפת טרור". תמונות הנרצחים בגל הטרור האחרון
(באדיבות המשפחה, מתוך פייסבוק)
נתניהו הפנה אצבע מאשימה למחאות נגד המהפכה המשפטית, וטען כי "אויבינו פירשו את הקריאות לסרבנות כחולשה בחוסן הלאומי שלנו". גם לאופוזיציה ולממשלה הקודמת, הפנה ראש הממשלה שלל טענות, ובין היתר אמר כי "הממשלה הקודמת חתמה הסכם כניעה עם חיזבאללה בלי שום תמורה. ההתקפות רק גברו וההרתעה נפגעה", ו"בשנה שעברה, תחת הממשלה הקודמת, מספר פיגועי הטרור הוכפל".
על העדכון הביטחוני שקיים אתמול עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, אמר נתניהו כי "אתמול עדכנתי אותו, ושאלתי אותו: 'כשאתה מצהיר שישראל קורסת איך אתה חושב זה מתקבל אצל אויבינו?', הם שומעים ורואים וכותבים". עם זאת, נתניהו הבהיר כי "עכשיו זו המשמרת שלנו והאחריות שלנו".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בקרייה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בקרייה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד
"כשאתה מצהיר שישראל קורסת איך אתה חושב זה מתקבל אצל אויבינו?". נתניהו ולפיד בעדכון הביטחוני, אתמול
עם זאת, ראש הממשלה ניסה לשדר מסרי הרגעה, ואמר כי "נהדוף את הסכנות. עשינו זאת בעבר, ונעשה זאת גם פעם. נשקם את ההרתעה ונתקן את הנזקים שירשנו". הוא הוסיף כי "אויבי ישראל שחושבים שהוויכוח הוא שעת כושר- טועים בענק. מול ההתקפות שלהם אנחנו פועלים בכל הזירות. בסוריה פעלנו נגד מטרות איראניות ונגד המשטר הסורי, בלבנון תקפנו תשתיות של חיזבאללה ובלילה אחד הטלנו 50 טון של פצצות נגד מטרות משמעותיות של חמאס בעזה, מעל ומתחת לפני הקרקע". חרף דבריו, נדגיש, דובר צה"ל מסר שבלבנון הותקפו רק מטרות חמאס ולא חיזבאללה. נתניהו גם הבהיר הערב כי "לא נאפשר הקמת תשתית של חמאס בלבנון".
בנוגע לפיגועי הטרור, נתניהו הזהיר כי "עדיין יש התרעות", והוסיף "נגיע לכל המחבלים השפלים שרצחו את אזרחינו ונבוא איתם חשבון בלי יוצא מן הכלל". לסיכום, ראש הממשלה אמר כי "כל זה אינו סוף פסוק, אנחנו עדיין בעיצומו של הקרב. הביטחון שלכם הוא משימת העל שלנו. לא רוצים מערכה רחבה. אם נידרש לה, אויבינו יפגשו את ישראל וצה"ל במלוא עוצמתם".

5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
נתניהו על המשמר הלאומי: "לא יהיה מיליצה של אף אחד". בן גביר באביתר, היום
(צילום: יאיר שגיא)
במענה לשאלות כתבים על המהפכה המשפטית, נתניהו אמר כי "קיבלנו מנדט לבצע תיקונים במערכת כדי להחזיר את האיזונים. רוב הציבור מבין שצריך לעשות תיקונים". על שיחות ההידברות בבית הנשיא, אמר ראש הממשלה כי "עושים מאמץ גדול כדי להגיע להסכמות". ראש הממשלה הוסיף כי הוא "מנסה להגיע להסכמה רחבה בעוד נושא - שלילה מוחלטת של הסרבנות". כמו כן, ציין נתניהו כי הוא "רוצה להרגיע את האנשים, לא תיהיה מדינת הלכה. בכל מצב שאנחנו מעבירים תיקונים וחקיקה, אני מתכוון לעגן בחוקי יסוד את זכויות הפרט של להט"בים, של נשים, של מיעוטים - וגם של חרדים".
על המשמר הלאומי, אמר נתניהו כי "זו לא תהיה מיליציה של אף אחד. זה יהיה גוף מסודר ומקצועי שיהיה כפוף לאחד מגופי הביטחון". הוא הוסיף כי הוא "חושב שבן גביר צדק ברצון שלו להקים את המשמר הלאומי - זה נדבך יסודי, צודק והכרחי ליהודי ולערבים. אנחנו צריכים ביטחון פנים, ולזה אנחנו מחויבים".

במענה לשאלת ynet על ההתדרדרות במעמדו המדיני עקב המאמצים להעביר את המהפכה המשפטית, אמר נתניהו כי "דובר הבית הלבן אמר לפני ימים אחדים שהיחסים בין ישראל לארה"ב איתנים כתמיד, וההיכרות האישית ביני לבין הנשיא ביידן נמשכת כבר 40 שנה". ראש הממשלה הוסיף: "היחסים עם ארה"ב מאוד אדוקים. שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני מתהווה גם בשעות אלה והוא חזק".
לדברי נתניהו, "אני לא חושש למעמדי האישי. כשנפגשתי עם מנהיגי בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה - הם אומרים לי בחדרי חדרים דברים שונים ממה שהם אומרים בפגישות בהן נוכחים אנשים אחרים". הוא הוסיף כי "כל אחד חייב להגיד משהו על הרפורמה המשפטית, זה הפך להיות כמו הפתרון של שתי מדינות לשני עמים".
ראש הממשלה התייחס גם למהומות בהר הבית, וציין כי "פעלנו נגד צעירים מוסתים שניסו להפר את הסטטוס-קוו - הסטטוס-קוו שאנחנו מחויבים לו". בנוגע לסגירת ההר לעליית יהודים לעשרת הימים האחרונים של הרמדאן, החל מערב החג מחר, אמר נתניהו כי "יש לנו מדיניות קבועה לאפשר ביקורים. אנחנו עושים הערכת יומית לגבי המצב הביטחוני, אבל כרגע אין החלטה לגבי הגבלת העלייה - אנחנו נבחן בהמשך הלילה לגבי מחר".
ההסלמה האחרונה - שכללה ירי רקטות מעזה, מלבנון ומסוריה, ופיגועים שגבו את חייהם של ארבעה בני אדם - החלה אחרי המהומות שפרצו בהר הבית בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר, שבמהלכן נכנסה המשטרה לתוך מסגד אל-אקצא ועצרה מאות מתפרעים. מאז שורר בהר הבית שקט יחסי, כשלצד תפילות המוניות של מוסלמים עלו אלפי יהודים למקום ללא עימותים חריגים.
מתחילת גל ההסלמה הנוכחי, נורו לשטח ישראל שש רקטות מסוריה, 37 מלבנון וכ-100 בערך מרצועת עזה. מלבד הרקטות התרחשו כאמור גם פיגועים קטלניים, כשהשיא היה ביום שישי האחרון - אז נרצחו האחיות רינה ומאיה די בבקעת הירדן. גם אמן לאה די, שנפצעה אנושות בפיגוע, מתה מוקדם יותר היום מפצעיה. התייר האיטלקי אלסנדרו פאריני נרצח בפיגוע בטיילת בתל אביב באותו יום.
השתתפו בהכנת הכתבה: מורן אזולאי, יואב זיתון
פורסם לראשונה: 17:39, 10.04.23