מעונות היום השיקומיים תכננו לשבות החל ממחר (רביעי), וזאת בעקבות משבר מתמשך מול הממשלה הנובע מאי-הסכמה בנושא שכר הסייעות. לפני כשבועיים הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על תוכנית לסבסוד חלקי של המעונות לתינוקות ופעוטות בגילי 0 עד 3 החל מספטמבר הקרוב, שבמסגרתה יוגדל שכר נשות הצוות במעונות. אלא שמעונות היום השיקומיים, שנמצאים תחת משרד הרווחה, ומתמודדים גם כך עם מחסור באנשי צוות, לא נכללו בהסכם.
"מציאות נוראית זו, המייצרת אפליה ונטישה מאסיבית של צוותים בעקבותיה, מונעת מאיתנו לספק מענים קריטיים אלו לפעוטות בגילאי 0-3 עם מוגבלויות, ברחבי כל הארץ", אמרו מנהלי ארגוני מעונות היום השיקומיים. "עצירת פעילות מעונות היום השיקומיים היא פגיעה קשה וחמורה בזכויות בסיסיות אותן הממשלה מחויבת לספק על פי חוק. עדיין ניתן למנוע את ההשבתה. לשם כך, על נציגי הממשלה להתכנס במלוא הרצינות ובאופן מיידי, לספק פתרונות, ולא סיסמאות".
1 צפייה בגלריה
ועדת מעמד האישה
ועדת מעמד האישה
הודיע על פתרון המשבר, ולא עדכן את המעונות. שר הרווחה יעקב מרגי
(צילום: יואב דודקביץ)
מעונות היום השיקומיים מטפלים בכ-5,000 ילדים עם מוגבלויות מורכבות - אוטיזם, שיתוק מוחין, עיוורון, חירשות ועוד. 156 מעונות פועלים ברחבי הארץ וכבר היום מתמודדים עם מחסור של כ-220 מטפלות. היום אחר הצהריים הודיעו שרי הרווחה והאוצר יעקב מרגי ובצלאל סמוטריץ' כי הגיעו להסכמה על העלאת שכר הסייעות במעונות השיקומיים, שעל פיה תנאי העסקה של הסייעות במעונות השיקומיים יושוו לאלו של הסייעות בשלטון המקומי, ובשל כך "חלק ממפעילי המעונות הודיעו על הסרת איום השביתה", אלא שמעונות היום השיקומיים שמעו על כך מהתקשורת.
הם הבהירו תחילה כי השביתה תתקיים למרות הודעת שרי הרווחה והאוצר, אך לאחר מכן עדכנו כי על אף שעדיין אין הסכמות, דחו אותה לעת עתה. "חשוב לנו לשתף אתכם כי בעקבות שיחה שקיימנו הערב עם שר הרווחה ומתוך ההבנה כי יש נכונות והתחייבות מצדו לפתור את המשבר, החלטנו להשהות את ההשבתה שתוכננה החל ממחר וזאת במטרה להגיע להסכמות סופיות בימים הקרובים. עדיין לא הגענו לקו הסיום ובתקווה שזה יקרה בקרוב, אך בינתיים חשוב לנו להודות לכם מקרב לב על שיתוף הפעולה המדהים שלכם ועל כך שהינכם חלק משמעותי מאוד במאבק החשוב הזה".
בהודעת שר הרווחה מרגי הוא אמר: "ההסכם שאליו הגענו מתקן את העוול ומשווה את תנאי העסקה של הסייעות במעונות השיקומיים לאלו של המעונות בשלטון המקומי. אני מודה למפעילי המעונות על ניהול משא ומתן ענייני. כמה מהם כבר הודיעו על הסרת איום השביתה ואני קורא ליתר המפעילים לפעול באופן דומה". כאמור, המעונות ימשיכו לפעול מחר כרגיל. "נמשיך לעשות כל שביכולתנו עבור הילדים האהובים", מסרו הארגונים.
לדברי מרגי, שיפוי המפעילים על העלאה בשכר הסייעות תיכנס לתוקפה מיד עם אישור תקציב המדינה שצפוי לעבור בכנסת עד סוף החודש. אולם, לטענת הארגונים מדובר בטענה שקרית, "הופתענו לגלות מהתקשורת שמשרד הרווחה והאוצר מבשר וחוגג הסכמה בנושא שכר הסייעות ופתרון המשבר במעונות היום השיקומיים, בעוד שאף אחד לא עדכן אותנו בנושא", אמרו.
"פנינו באופן מיידי למשרד הרווחה בבקשה לקבל תשובות ולוודא שלא מדובר בצ'ק ללא כיסוי. בשלב זה לא ידוע לנו על שום שיפוי שישולם במסגרת הוועדה לטובת הסייעות". לאחר מכן עדכנו על ביטול השביתה, אך הבהירו כי אין עדיין סיכום סופי עם משרדי הממשלה.


עוד טרם ההודעה המעודכנת, מורן גולדשטיין, ראש מטה מאבק ההורים במעונות היום השיקומיים ואמא של זיו, פעוטה בת שנה עם צרכים מיוחדים, אמרה: "לצערי שר הרווחה ושר האוצר הוציאו הודעה 'חגיגית' לעיתונות שהמשבר נפתר, רק חבל שאנו לא מעודכנים על כך ולצערנו גם לא רואים את הפתרונות באופק. זה מהלך לא ראוי כדי להשתיק את השביתה וגרוע מזה - לנסות להסית את ההורים אל מול הארגונים. זה לא יקרה. כל מטרתנו היא לדאוג לילדנו. הם שוב מנסים להוליך את כולנו שולל. עד שלא ימצא פתרון בהיר ויציב, אנו נתמוך בארגונים בתמיכה מלאה, בשביתה המיועדת להתקיים. רק כך לצערי, אולי, נצליח להזיז החלטות".
אנה גריקו, אמו של לוי שמתמודד עם תסמונת מקסוול, תומכת גם היא בשביתה. בריאיון ל-ynet radio הבוקר אמרה: "הסיפור של המעונות השיקומיים הוא מחדל עצום שמסכן את החיים של הבן שלי. לוי נמצא בסכנת חיים מהרגע שהוא נולד. סכנת חיים מבחינה גנטית, ומה שנותן לו את המסגרת זה הטיפולים הנדרשים לשם אורח החיים שלו. הוא נמצא בידיים מקצועיות, שנותנים את כל המענה הטיפולי שאנחנו ההורים לא יכולים להעניק בבית".
היא הסבירה כי על אף שהשביתה תסכן את חיי בנה, היא תומכת בה "חד-משמעית": "הוא צריך את המעון הטיפולי. בממשלה מחלקים תקציבים ימינה ושמאלה, אבל לא לוקחים בחשבון את החיים הרכים של הבן שלי. אנחנו נלחמים יום יום לאיכות החיים שלו, ופשוט זורקים את זה לפח. למרות שזה מסכן את חייו, אני תומכת בשביתה".
אתמול התכנסה ועדת הצעירים בכנסת לדון בקריסת מעונות היום השיקומיים - ודיון דומה צפוי להתקיים מחר בוועדה לזכויות הילד. "הצלת מעונות היום השיקומיים היא בראש ובראשונה הכרח מוסרי ראשון במעלה ואחריות המדינה לכל דבר ועניין", אמרה יו"ר ועדת הצעירים, ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה. "בעוד שמיליארדי שקלים עוברים בביזת הכספים הקואליציוניים, משרד האוצר לא מוצא את המעט כסף שצריך כדי לתקן עוול גדול שנוצר במערכת. כל השקעה במעונות היום השיקומיים היא השקעה בעתיד החברה והיא אף כלכלית כי תמנע הוצאה כספית נוספת עליהם כשיגדלו".
"אני מחזקת את עובדות והורי מעונות היום השיקומיים וקוראת לאגף התקציבים להפסיק עם ה'הפרד ומשול' בגיל הרך - אם מעלים לחלק מהעובדות, צריך לעלות לכולם. אם מסבסדים לחלק מהמעונות, מסבסדים לכולם".
חבר הכנסת לשעבר שירלי פינטו הוסיפה: "איך למען השם הולכים לסגור מעונות ל-4,000 פעוטות עם מוגבלות מאחור? זה לא סתם מעון רגיל, זה מעון יום שיקומי, העתיד שלהם. מדובר על תוספת תקציבית של 100 מיליון שקלים סך הכל, סכום מינורי במונחים תקציביים. אני קוראת לכל חברי הכנסת להתגייס למאבק הזה".
ח"כ קארין אלהרר אמרה כי "אני לא אגזים ואומר שמעונות היום השיקומיים הם חבל ההצלה של ילדים עם מוגבלויות וחוסכים הוצאה עתידית למדינה. מדובר בחובת המדינה על פי חוק לתת לפעוטות את השירות הבסיסי הזה ולמצוא את התקציב לכך. בימים שבהם מוקצים מיליארדי שקלים לכספים קואליציונים למטרות הזויות ומשיחיות, לא יעלה על הדעת שלא ינתן מענה לאוכלוסיה חשובה זו".
פורסם לראשונה: 18:49, 16.05.23