17 אמריקנים נחטפו אתמול (שבת) באוטובוס בהאיטי, כשהיו בדרכם לשדה התעופה.
לפי הדיווחים בארה"ב חברי כנופיה עלו לאוטובוס באזור הבירה פורט-או-פרינס שבו היו מיסיונרים אמריקנים ובני משפחותיהם – כולל ילדים. החטיפה הייתה אחרי שהמיסיונרים ביקרו בבית יתומים. האוטובוס נסע לשדה התעופה כדי להוריד שם חלק מחברי הקבוצה, לפני נסיעה ליעד נוסף.
2 צפייה בגלריה
צעירים ברחובות הבירה אחרי הצתות
צעירים ברחובות הבירה אחרי הצתות
מהומות בהאיטי אחרי ההתנקשות בנשיא מואיז. בחסות הכאוס: הפשע משתולל
(צילום: AP)
סוכנות הידיעות AP דיווחה שארגון דתי מאוהיו, שבקיא בפרטי האירוע, שלח הודעה לארגונים דתיים נוספים בארה"ב. בהודעה קולית ביקש הארגון Christian Aid Ministries "להתפלל שחברי הכנופיה יכו על חטא" וישחררו את החטופים. מחלקת המדינה בארה"ב אמרה שהיא מודעת לדיווחים על החטיפה, ומסרה ש"רווחתם ושלומם של אזרחים אמריקנים בחו"ל" הם בראש סדר העדיפויות שלה.
האיטי, אחת המדינות העניות בעולם, סובלת בשנה האחרונה בעלייה באלימות הכנופיות - שגרמה לאלפי תושבים לעזוב את בתיהם. הפשע במדינה משתולל כתוצאה מהכאוס אחרי ההתנקשות בנשיא ג'ובנל מואיז בחודש יולי, ורעידת האדמה באוגוסט שבה נהרגו יותר מאלפיים בני אדם.
2 צפייה בגלריה
מחוץ לשגרירות האמריקנית בהאיטי אחרי ההתנקשות: אזרחים מבקשים עזרה מארה"ב
מחוץ לשגרירות האמריקנית בהאיטי אחרי ההתנקשות: אזרחים מבקשים עזרה מארה"ב
מחוץ לשגרירות האמריקנית בהאיטי אחרי ההתנקשות: אזרחים מבקשים עזרה מארה"ב
(צילום: EPA)
לפי המשטרה הלאומית בהאיטי, בשמונת החודשים הראשונים של 2021 דווח על לפחות 328 בני אדם שנחטפו - לעומת 234 בשנת 2020 כולה. הכנופיות דורשות תשלומי כופר שנעים בין אלפי דולרים ליותר ממיליון דולר. הכנופיות מואשמות בחטיפת תלמידי בית ספר, רופאים, שוטרים ונוסעי אוטובוסים.
במהלך הכאוס קראו אזרחים רבים להתערבות צבאית של ארה"ב שתשיב את הסדר, אך הממשל של ג'ו ביידן סירב לשלוח חיילים. במקביל נוצר משבר מהגרים בגבול הדרומי של ארה"ב, כשהמוני מהגרים מהאיטי הגיעו לארה"ב דרך מקסיקו. הממשל האמריקני גירש רבים מהם, והשליח המיוחד של ארה"ב להאיטי הודיע על התפטרותו במחאה על המדיניות ה"בלתי אנושית" של ממשל ביידן.