2 צפייה בגלריה
צבי גור
צבי גור
הדרדרות משמעותית במצבו. צבי גור
(צילום: ערוץ 13)
צבי גור, שחטף ורצח את הילד אורון ירדן ב-1980, פונה הבוקר (שלישי) לבית החולים אסף הרופא שבצריפין בשל הידרדרות משמעותית במצבו הבריאותי, והוא מורדם ומונשם. גור, החולה במחלה סופנית, העלה בשנים האחרונות כמה פעמים בקשה לשחרור מוקדם, אך נתקל בסירוב פעם אחר פעם.
סנגורו, עורך הדין אייל אלון, מסר: "היום בבוקר צבי גור איבד את ההכרה, הוא מורדם ומונשם בבית החולים אסף הרופא". הוא התייחס להחלטה שלא לשחררו מהכלא על אף מצבו הרפואי: "צבי נמצא בעיקול האחרון של חייו, לצערי יש לגביו דין מיוחד, שלא חל על אף אסיר אחר. דין חדש במדינה שגם במצבו למרות הוראות החוק לא ישוחרר". הבוקר הגיש בקשה דחופה נוספת לשחרור בשל מצבו, שמוגדר קשה מאוד.

ועדת השחרורים שתדון בבקשת הסנגור לשחרור קבעה שעל המדינה להגיב לבקשה לשחרורו מהכלא עד מחר בצהריים. סנגורו אמר כי החלטת השופטת "אכזרית ונטולת כל היגיון של צדק. רופא שב"ס, שהוא הגורם המוסמך על פי חוק שחרור על תנאי לבקש שחרור ממניעים רפואיים, קובע שלצבי גור נשארו כמה שעות לחיות - וכבוד השופטת מאפשרת תגובה עד מחר?".
לדברי עו"ד אלון, "ההחלטה הזו מקוממת, בלתי סבירה באופן קיצוני וחסרת חמלה לאסיר בשעותיו האחרונות ולמשפחת האסיר שיכולה להיפרד מהאסיר כשהוא אדם משוחרר. כולנו נולדנו בצלם, אף אדם לא נולד אסיר. ראוי ונכון בכל מדינה, ובמיוחד מדינת היהודים במדינת ישראל, שתאפשר לנתעב באסיריה למות כשהוא אדם משוחרר". הסנגור הוסיף כי "לא בכדי התבקשו בני משפחתו לבוא לבית החולים להיפרד ממנו. ראוי שיעשו זאת ללא נוכחות סוהרים, במיוחד כשמדובר באסיר שהוא מורדם ומונשם".
2 צפייה בגלריה
הילד אורון ירדן. משפחתו התנגדה לשחרורו המוקדם של גור
הילד אורון ירדן. משפחתו התנגדה לשחרורו המוקדם של גור
הילד אורון ירדן. משפחתו התנגדה לשחרורו המוקדם של גור
(באדיבות רון הנטמן)
לפני ארבעה ימים הועבר גור למרפאה במרכז הרפואי של שב"ס והבוקר חלה הדרדרות נוספת במצבו שחייבה את פינויו לבית חולים. עורכי הדין לימור לוי ודוד פורר מוסרים בשם משפחת ירדן כי "אין מחילה למי שרצח באכזריות ילד מתוק ותמים תמורת בצע כסף".
ועדת השחרורים המיוחדת של בתי המשפט התירה לפרסם חלק מהחלטתה מדוע לא לשחררו בדצמבר האחרון: "מועד שחרורו המלא הוא ב-26 ביוני 2025, בעוד ארבע שנים וחצי. איננו סבורים כי יש בתקופה שחלפה להקהות מעוצמתו של האינטרס הציבורי במקרה מיוחד זה. פרק זמן של ארבע שנים וחצי אינו שולי דיו כדי לומר לגביו כי השיקול הציבורי בדבר אמון הציבור במערכת אכיפת החוק במקרים בעלי חומרה ובנסיבות מיוחדות יכול לסגת ולפנות את מקומו לשיקולי שיקום".
יש לציין כי בוועדה ציינו כי לקחו בחשבון את דעת משפחתו של הילד אורון ירדן על הסוגייה. "שמענו מפי אחותו של אורון, ליאורה, התנגדות נחרצת לשחרורו, אף בהינתן מצבו הרפואי. שמענו מפיה דברים קשים אודות גורלה של המשפחה מאז הרצח הנורא", הסבירו. באחת הפעמים קבעה הוועדה כי יש לשחרר את גור, אולם בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור שהוגש אז והפך את ההחלטה.
עורך דין אייל אלוןעורך הדין אייל אלון
הרצח ב-1980 זעזע מדינה שלמה. גור חטף את הילד אורון ירדן, תושב סביון, ורצח אותו. ירדן טייל על אופניו במרכז המסחרי בסביון וגור, שלבש מדים, פיתה אותו לעלות למכוניתו. שלושה ימים אחרי החטיפה גור חנק למוות את אורון. כשהתקשר להוריו של אורון ודרש כופר - הילד כבר לא היה בחיים.

גור השאיר את גופתו של אורון ירדן במכונית בפתח תקווה, ונסע להוד השרון כדי לקבל את דמי הכופר. למחרת חזר למכוניתו וקבר את הילד בנתניה. במשך חודש וחצי הוא הצליח לחמוק - ואז נעצר משום שהכסף שקיבל היה מסומן. גור הוא האסיר הוותיק בישראל.
באותה שנה נידון גור למאסר עולם בגין עבירת הרצח שבה הורשע. כמו כן, הוא נידון לעונשים נלווים שהסתכמו ב-34 שנות מאסר בגין הרשעתו בעבירות נוספות - בהן שתי עבירות חטיפה ועבירת סחיטה באיומים. עונשים אלה הוטלו בחופף לעונש מאסר העולם שהוטל עליו. ב-1999 נקצב עונשו של גור על 45 שנים.
פורסם לראשונה: 12:12, 12.10.21