כחלק מתוכנית ההונאה שקדמה למתקפת הפתע הרצחנית ב-7 באוקטובר, גורמים בחמאס העבירו לישראל מידע מודיעיני על הג'יהאד האיסלאמי, ארגון הטרור שמולו התנהלה רוב הלחימה בעזה מאז תום מבצע "שומר החומות" ב-2021. כך מדווח הלילה (בין שלישי לרביעי) ה"וושינגטון פוסט", מפי גורם ביטחוני ישראלי עלום-שם, חודשיים בדיוק אחרי הטבח המזוויע של מחבלי החמאס שפתח את מלחמת "חרבות ברזל".
3 צפייה בגלריה
מפגן צבאי בעזה
מפגן צבאי בעזה
מחבלי חמאס, במצעד צבאי שנערך ביולי אשתקד
(צילום: EPA)
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
הדיווח ב"וושינגטון פוסט" נכלל בידיעה נרחבת יותר שעוסקת באופן שבו הצליח חמאס "להרדים" את ישראל במהלך ההכנות שלו למתקפת הטרור, שנמשכו יותר משנה. ההונאה הצליחה חרף שלל האזהרות שהשמיעו גורמים שונים בצה"ל בחודשים שקדמו ל-7 באוקטובר: הם הביעו חשש שהתרגילים הפומביים שעורך חמאס – בהם דימה פשיטה על יישובי עוטף עזה – אינם רק אימונים לשם יחסי ציבור, אלא הכנות של ממש לטבח שאכן התממש, ושבו נרצחו כ-1,200 בני אדם ונחטפו יותר מ-240 לרצועה.
ב"פוסט" מדגישים כי אחרי הפסקת האש שסיימה את מבצע "שומר החומות" חמאס אכן נמנע לרוב מירי רקטות לעבר ישראל, והשיגורים עד 7 באוקטובר בוצעו בעיקר על ידי הג'יהאד האיסלאמי. כחלק מאותה הונאה של חמאס, אנשיו הקפידו להצהיר בשנים האחרונות, בהודעות פומביות ובשיחות דיפלומטיות פרטיות, כי ארגון הטרור מעוניין להתמקד יותר בקידום כלכלתה של עזה מאשר בחידוש הסכסוך עם ישראל. ההערכה הזו התבססה גם בישראל, ובספטמבר אשתקד העריך ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה כי למהלכים הכלכליים שמובילה ישראל ברצועה, כגון הכנסת אלפי פועלים עזתים, "יש פוטנציאל להביא שנים של שקט".
3 צפייה בגלריה
האלוף חליוה. העריך בספטמבר אשתקד כי הצעדים הכלכליים מול הרצועה עשויים להניב "שקט לשנים"
האלוף חליוה. העריך בספטמבר אשתקד כי הצעדים הכלכליים מול הרצועה עשויים להניב "שקט לשנים"
האלוף חליוה. העריך בספטמבר אשתקד כי הצעדים הכלכליים מול הרצועה עשויים להניב "שקט לשנים"
(צילום: איליה מלניקוב)
בדיווח ב"פוסט" מזכירים גם את ההתפרעויות מול גדר הגבול בשבועות שקדמו למתקפת הפתע, ואלוף-משנה במיל' מירי איזין, שכיהנה בעבר כיועצת ראש הממשלה לתקשורת הזרה, אמרה לעיתון האמריקני כי גם המהלך הזה נועד לעורר "שאננות" בישראל. היא ציינה כי במערכת הביטחון וגם בקרב בעלות בריתה של ישראל, הדאגה המרכזית בכל הנוגע לתרחיש של פלישה הייתה בעיקר עבור החזית הצפונית, אחרי שחיזבאללה הכריז על תוכנית לכיבוש הגליל כבר ב-2018. "התוכניות הללו נלקחו ברצינות – הן היו בצפון, עם חיזבאללה", אמרה.
כדוגמה נוספת לשאננות בישראל, ב"פוסט" מציינים כי תדרוך שנעשה ביום שני האחרון לתקשורת הבינלאומית – שבעקבותיו דווח בין היתר על המפות המפורטות של בסיסי צה"ל שעמן חדרו המחבלים לישראל – נערך במטה יחידת אמש"ט (איסוף מסמכים ושלל טכני) של אמ"ן, יחידה שאחראית על איסוף מסמכים ומידע טכני שרלוונטי למלחמה. היחידה נסגרה לפני חמש שנים, ונפתחה מחדש רק בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר. "ישראל, למעשה, החליטה שהיא גמרה עם מלחמה", אמר ל"פוסט" גורם שמעורה במתרחש ביחידה המודיעינית הזו.
אבל למרות ההערכות בישראל שחמאס "מורתע", למתקפת הפתע קדמו כאמור שלל אזהרות מצד גורמים בצה"ל – ובדיווח הלילה מצוטט גורם ביטחוני שאישר כי אמ"ן אסף מידע מודיעיני על תוכניות למתקפה רחבת-היקף מצד חמאס כבר לפני יותר משנה. באפריל, כך אמר הגורם, צה"ל פרסם התרעה פנימית על חדירה אפשרית של חמאס לקיבוצים בעוטף, בעקבות מידע קונקרטי שהתקבל על מתקפה שתכנן ארגון הטרור בהשתתפות מאות מחבלים. באוגוסט, שבועות לפני שהמתקפה אכן יצאה לפועל, מידע מודיעיני חדש הצביע על מתקפה שצפויה באופן מיידי. "צה"ל הגביר את הכוננות – והאמין שעצר אותה", אמר הגורם הביטחוני. "עכשיו אנחנו יודעים שזה היה חלק מההונאה של חמאס".
3 צפייה בגלריה
מחבלי נוח'בה ב־7 באוקטובר
מחבלי נוח'בה ב־7 באוקטובר
מחבלי הנוחבה באחד מבסיסי צה"ל ב-7 באוקטובר. הגיעו עם מפות מדויקות
(צילום: צילום מסך)
ב"פוסט" מציינים עוד כי חלק מאלו בצה"ל שכן התריעו על כך שחמאס נערך למתקפה היו גם אלו שנדרשו להתמודד עמה ברגעי הכאוס הראשונים בבוקר של ה-7 באוקטובר. חלקם שילמו בחייהם, ובדיווח מצוטט ההספד של אימו של אלוף-משנה אסף חממי ז"ל, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה שנהרג בקרבות בנירים וגופתו נחטפה לעזה: "התרעת, ראית את הנולד והיו מי שאמרו שאתה רואה שחורות – ובאה השבת השחורה. מי ייתן שההקרבה הגדולה ששילמת בחייך לא הייתה לשווא", אמרה האם השכולה, קלרה.
ב"פוסט" חשפו הלילה גם פרטים חדשים על המתקפה עצמה ב-7 באוקטובר, ולפי הדיווח חלק מ-3,000 המחבלים שהסתערו על ישראל באותו בוקר חדרו עם תוכניות פלישה והוראות מדויקות – כשחלקן כללו כוונות לתקוף בסיסים אפילו ברחובות ובבאר שבע, וגם בשתי נקודות בעומק הים התיכון, שזוהו רק בשמות הקוד 103 ו-106. ב"פוסט" מציינים כי ישראל הגדילה בשנים האחרונות את האבטחה סביב אסדות הגז בים, אבל לפי העיתון לא בטוח אם הן היו היעדים. "אנחנו לא יודעים מה הם רצו שם", אמר ל"פוסט" קצין ביחידת אמש"ט, שאנשיה עוברים בחודשיים האחרונים על שלל מחשבים, חוברות, עלונים ואמצעי תקשורת שנתפסו מידי מחבלי החמאס.

בעבר כבר דווח על ההוראות המדויקות שעמן חדרו המחבלים לישראל, כל חוליה עם היעדים שניתנו לה, בכלל זאת גם רצח או חטיפה של נשים וילדים. ב"פוסט" מדווחים כעת כי באחד המסמכים שנתפסו נכללו גם תרגומים של משפטים שונים מערבית לעברית, ובהם "להפשיל מכנסיים", "אנחנו נהרוג את החטופים" ו"איך משתמשים בנשק?". אחד העלונים שנתפסו כולל את הציטוט: "האויב הוא מחלה שאין לה תרופה, מלבד כריתת הכבד והלב שלהם".