עלי דאי, גדול כדורגלני איראן בכל הזמנים, אמר אתמול (ב') שאשתו ובתו הורדו מהטיסה שהמריאה מטהרן לדובאי ונלקחו לחקירה - אחרי עצירה לא-מתוכננת באי איראני במפרץ הפרסי.
דאי בן ה-53 הכעיס את המשטר אחרי שהביע בכמה הזדמנויות תמיכה בגל המחאה ששוטף בחודשים האחרונים את המדינה. באוקטובר, כשחזר מחו"ל, הרשויות החרימו זמנית את הדרכון שלו. לפני שדרכונו נלקח ממנו דאי קרא ברשתות החברתיות לשלטון "לפתור את הבעיות של העם האיראני במקום לנקוט דיכוי, אלימות ומעצרים". החודש סגרו הרשויות בטהרן חנות תכשיטים ומסעדה בבעלותו של דאי, שתכנן להשתתף בשביתת מחאה של עסקים נגד המשטר.
3 צפייה בגלריה
עלי דאי כדורגלן נבחרת איראן לשעבר
עלי דאי כדורגלן נבחרת איראן לשעבר
עלי דאי. קרא למשטר "לפתור את הבעיות" - ודרכונו הוחרם
(צילום: AFP)
כדורגלן העבר סיפר אתמול שאשתו ובתו המריאו מטהרן באופן חוקי, בטיסה של חברת התעופה האיראנית "מאהאן אייר". בדרך לאיחוד האמירויות, ללא הודעה מוקדמת, המטוס נחת באי קיש שבמפרץ הפרסי. השתיים הורדו מהמטוס ונחקרו. הן לא נלקחו למעצר, אך כששוחררו מהחקירה דלתות המטוס כבר נסגרו. הטיסה המשיכה ליעדה המקורי כמה שעות אחרי הנחיתה בקיש.
דאי אמר שהוא אינו מבין את הסיבה לנחיתה הפתאומית ולחקירה שערכו הגורמים הרשמיים לאשתו ובתו. "אני באמת לא מבין מה הסיבה לזה. הם רצו לעצור טרוריסט? הבת שלי ואשתי יצאו לדובאי כדי להיות שם כמה ימים ולחזור", אמר דאי, וסיפר שכעת הוא מנסה להחזיר את השתיים לטהרן.
"הבת שלי ואשתי הורדו מהמטוס, אבל לא נעצרו. אם היה נאסר עליהן לעזוב, מערכת בידוק הדרכונים הייתה צריכה להראות את זה. אף אחד לא נתן לי תשובה על זה, אני לא יודע מה הסיבה".
3 צפייה בגלריה
עלי דאי כדורגלן נבחרת איראן לשעבר
עלי דאי כדורגלן נבחרת איראן לשעבר
דאי במדי איראן, במשחק מול ארה"ב במונדיאל 98
(צילום: AFP STORY BY AYOUB SIMOUR)
אתר סוכנות הידיעות "תסנים", שמקורב למשמרות המהפכה של איראן, טען בדיווח על האירוע שהחודש הוטל איסור טיסה על אשתו של דאי - בגלל התמיכה שלה ושל בעלה בהפגנות נגד המשטר. לפי "תסנים" היא ניסתה לעקוף את האיסור, והיעד הסופי שלה לא היה דובאי - אלא ארה"ב.
בסוכנות הידיעות IRNA דווח: "אשתו של דאי הבטיחה ליידע את המוסדות הרלוונטיים על החלטתה לפני שעזבה את המדינה, לאור הקשר שלהם לארגונים שמתנגדים למהפכה האיסלאמית ולמתפרעים שקוראים לשבות. המטוס נחת בשדה התעופה של קיש, ואשתו ובתו של דאי הורדו מהמטוס".
3 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני, ומהומות בטהרן במהלך המחאה
(צילום: רויטרס)
דאי, שבשיא הקריירה שלו שיחק בליגה הגרמנית, כבש 109 שערים במדי נבחרת איראן – שיא לשחקן נבחרות, שנשבר רק אשתקד על-ידי כריסטיאנו רונאלדו הפורטוגלי. דאי הוזמן כאורח כבוד למונדיאל בקטאר, אך סירב לעשות זאת בגלל דיכוי ההפגנות. במשחק הפתיחה של המונדיאל, במחאה נדירה נגד המשטר, בחרו שחקני הנבחרת האיראנית שלא לשיר את ההמנון הלאומי ובכך הביעו הזדהות עם המוחים. אלפי אוהדים איראנים ביציעים קראו קריאות בוז נגד המשטר.
דאי הוא אחד משורת ידוענים איראנים שהתייצבו לצד המפגינים ב"מחאת החיג'אב". המחאה, נזכיר, פרצה בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני – שמתה ב-16 בספטמבר בגיל 22, כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן. היא נעצרה מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה, ובכך הפרה את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית.
לפי ארגוני זכויות אדם שעוקבים אחרי "מחאת החיג'אב", לפחות 507 מפגינים נורו למוות במהלך ההפגנות ברחבי איראן, ויותר מ-18,500 נעצרו. גל ההפגנות מהווה את אחד האתגרים המשמעותיים של משטר האייתוללות מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. החודש החלה איראן להוציא להורג מפגינים שהועמדו לדין על עבירות שביצעו לכאורה בגל המחאה.
פורסם לראשונה: 22:14, 26.12.22