חנויות ברחבי איראן נסגרו היום (ב'), במסגרת שביתה כללית בת שלושה ימים שעליה הכריזו המפגינים ב"מחאת החיג'אב" – שנמשכת יותר מחודשיים וחצי. ראש מערכת המשפט האיראנית טען כי בעלי העסקים נתונים לאיומים מצדם של "מתפרעים" שדורשים מהם לקחת חלק בשביתת המחאה.
בחשבון הטוויטר, 1500tasvir, שעוקב אחרי המחאה, פורסמו סרטונים של חנויות סגורות במוקדי מסחר ברחבי המדינה - כולל בשוק של טהרן ובערים הגדולות איספהאן, משהד, טבריז, שיראז וכראג'. ארגון זכויות אדם דיווח כי 19 ערים באזורים הכורדיים במערב המדינה הצטרפו לשביתה.

6 צפייה בגלריה
עלי דאי כדורגלן נבחרת איראן לשעבר
עלי דאי כדורגלן נבחרת איראן לשעבר
עלי דאי במונדיאל 1998, בניצחון על נבחרת ארה"ב
(צילום: AFP STORY BY AYOUB SIMOUR)
כלי התקשורת באיראן דיווחו היום כי הרשויות סגרו שני עסקים של עלי דאי - שנחשב לגדול כדורגלני איראן בכל הזמנים. העסקים נסגרו אחרי שכדורגלן העבר הביע תמיכה במחאה וסירב לנסוע כאורח למונדיאל בקטאר בעקבות הניסיון של המשטר לדכא את ההפגנות בכל מחיר.
במהלך המונדיאל, נזכיר, החליטו שחקני נבחרת איראן למחות נגד המשטר וסירבו לשיר את ההמנון הלאומי לפני שריקת הפתיחה של המשחק הראשון. אלפי אוהדים ביציעים הצטרפו למחאה, השמיעו קריאות בוז וקראו נגד המשטר במהלך המשחק מול אנגליה.
דאי, שכבש 109 שערים במדי הנבחרת, תמך בהחלטה לפתוח בשביתת המחאה נגד המשטר והתכוון לסגור לשלושה ימים את חנות התכשיטים שלו בטהרן. בתגובה הורו הרשויות על סגירת החנות לאלתר, בטענה לשיתוף פעולה עם "ארגונים אנטי-מהפכניים". בנוסף נסגרה מסעדה בבעלותו.
6 צפייה בגלריה
עלי דאי כדורגלן נבחרת איראן לשעבר
עלי דאי כדורגלן נבחרת איראן לשעבר
סירב לנסוע למונדיאל בקטאר. עלי דאי
(צילום: AFP)
ההפגנות באיראן, נזכיר, פרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני ב-16 בספטמבר – כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן, בטענה ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה, ובכך הפרה את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית. מאות מפגינים נהרגו על-ידי כוחות הביטחון ועוד אלפים נעצרו.
בימים האחרונים סיפק התובע הכללי של איראן, מוחמד ג'פאר מונטאזרי, שתי הצהרות שמצביעות לכאורה על הצלחת המחאה: התובע הכללי אמר כי איראן בוחנת את החוק המחייב נשים לעטות כיסוי ראש, וכי משטרת המוסר – שאחראית לאכוף את חוקי הצניעות – פורקה. הצהרתו האחרונה של התובע הכללי, שפורסמה אתמול, נחשבה לדרמטית - אך המשטר לא אישר את הדברים.
התקשורת הממלכתית באיראן הדגישה כי התובע הכללי לא אחראי על משטרת המוסר, וכי היא נמצאת באחריות משרד הפנים. רוב כלי התקשורת השמרניים באיראן התעלמו היום מדבריו של התובע הכללי. בערוץ הטלוויזיה הממלכתי "אל-עלאם" אמרו כי דבריו של הבכיר פורשו באופן שגוי.
6 צפייה בגלריה
איראן חנויות סגורות ב בזאר ב טהרן שביתת מחאה השבוע
איראן חנויות סגורות ב בזאר ב טהרן שביתת מחאה השבוע
חנויות סגורות בטהרן בשביתת מחאה שהייתה בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
בינתיים נראה שאכיפת חוקי הצניעות נמשכת בכל הכוח: סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" שמזוהה עם המשטר דיווחה כי פארק שעשועים בקניון בטהרן נסגר מכיוון שהעובדות לא עטו חיג'אב בצורה הראויה. עיתון שמזוהה עם המחנה הרפורמיסטי באיראן דיווח כי מחוץ לטהרן משטרת המוסר תגברה את כוחותיה בערים שבהן הנוכחות בשבועות האחרונים הייתה דלילה יחסית.
עדי ראייה סיפרו לרויטרס כי במרכז איראן יש נוכחות גדולה של שוטרים חמושים ושל מתנדבי "בסיג'", הכוח הצבאי למחצה שמסייע לכוחות הביטחון ברפובליקה האיסלאמית.
6 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני וההפגנות בטהרן על מותה של הצעירה
(צילום: רויטרס)
ראש מערכת המשפט של איראן, גולאם חוסיין מוחסני אג'י, אמר היום ש"מתפרעים" (כך מכנה איראן את המפגינים) איימו על בעלי החנויות ודרשו מהם לא לפתוח את בתי העסק. הוא הבטיח שמערכת המשפט וכוחות הביטחון יתמודדו במהרה עם אותם מתפרעים, וכי המפגינים שנידונו לעונש מוות יוצאו להורג בקרוב.
במשמרות המהפכה פרסמו הצהרה שמשבחת את מערכת המשפט, וקוראת לה למסור במהירות, ובנחישות, את ההכרעה בעניינם של "נאשמים בפשעים נגד ביטחון המדינה והאיסלאם". במשמרות המהפכה הוסיפו כי כוחות הביטחון לא יגלו רחמים כלפי "מתפרעים, בריונים וטרוריסטים".