3 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (חמישי) שש שנים ושלושה חודשי מאסר בפועל על סלאמה אבו סבית (22), נהג רכב שגרם למותם של שלושה אנשים לאחר שביצע עקיפה על קו הפרדה רצוף בדרך לא פנויה. עוד נגזרו על אבו סבית פסילת רישיון למשך 18 שנים החל מיום השחרור מהמאסר, ופיצוי בסך 50 אלף שקלים לכל אחת ממשפחות הקורבנות. גזר הדין ניתן במסגרת הסדר טיעון, ובו עתרה הפרקליטות לעונש של שמונה שנות מאסר. התיק נוהל על-ידי עו"ד דרור שטורק מפרקליטות מחוז דרום (פלילי).
אבו סבית ביצע את התאונה בשנת 2016, כשנסע בכביש 264 מרהט לאשל הנשיא יחד עם אמיר סאנע. הוא ביצע עקיפה על פס לבן רצוף, ופגע ברכב ובו נסעו אריה מכלוף (52) ושמואל לוסטיגר (55). מכלוף וסאנע נהרגו במקום, ושמואל נפצע אנוש ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע - שם נקבע מותו לאחר חודש.
כביש 264 בו התרחשה התאונה
במסגרת הסדר טיעון שבו הורשע אבו סבית בעבירות של המתה בקלות דעת, הוסכם כי הפרקליטות תעתור לעונש של 8 שנות מאסר וההגנה תהיה חופשית בטיעוניה. בני משפחתם של ההרוגים בתאונה העידו בתיק, ואחותו סיפרה כי מותו הפתאומי והטרגי של אחיה הותיר את המשפחה בתחושת תסכול סביב זילות החיים, ואכזבה מהתמשכות ההליך המשפטי בציפייה לעונש שיהלום את חומרת המעשה.
בת זוגו של מכלוף תיארה תחושה של התרסקות של חייה וקושי להמשיך בשגרה. לוסטיגר הותיר אחריו אלמנה ושלושה ילדים. בני המשפחה תיארו אותו כאדם עם שמחת חיים וכעוגן עבור המשפחה. לאחר התאונה ניסו להציל את חייו, ולא עלתה בדעתם האפשרות שימות. הם היו לצידו במיטת בית החולים ותיארו את הזעזוע שחשו כשנקראו להיפרד ממנו.
3 צפייה בגלריה
תיעוד העקיפה
תיעוד העקיפה
ביצע עקיפה על קו הפרדה רצוף וגרם לאסון. אילוסטרציה
(באדיבות דוברות המשטרה)
אחותו של אבו סבית העידה לטובתו בבית המשפט ומסרה כי אומנם הוא נשאר בחיים, "אבל הוא לא בחיים", והוסיפה כי כבר שילם מחיר בגין האירוע וביקשה להתחשב בו. הפרקליטות ציינה כי מעשיו גדעו את חייהם של שלושה אנשים, וכי יש צורך בענישה מחמירה על מנת למגר את נגע תאונות הדרכים נוכח עיקרון קדושת החיים.

השופט התחשב בהיעדר עבר פלילי

"משאבים רבים מושקעים בתשתיות ובכלי הרכב על מנת למנוע תאונות דרכים ולהפוך את הנסיעה בכבישים לבטוחה יותר", ציין השופט יובל ליבדרו בגזר הדין, "אך נדמה כי הגורם האנושי היה ונותר הגורם הדומיננטי לתאונות דרכים קטלניות. אירוע של תאונת דרכים קטלנית מגיע כמעט תמיד בהפתעה גמורה, והוא קוטע באכזריות ומשנה באבחה אחת את מהלך חייהם של משפחות רבות, הנאלצות להתמודד עם הטראומה והאובדן הפתאומי בתהליך ארוך וכואב".
השופט החליט להתחשב בעובדה שבעת התאונה היה הנאשם נעדר עבר פלילי וללקיחת האחריות שלו. יחד עם זאת ציין כי חרף חומרת התאונה, לאחר מכן הורשע במגוון עבירות תעבורה. "מה שמלמד כי יש מקום ליתן ביטוי גם לשיקולי הרתעת היחיד מעבר לשיקולי הרתעת הרבים". השופט פנה למשפחות ההרוגים טרם מתן גזר הדין ואמר "בטחוני שכל עונש שיוטל לא ימלא את החלל העצום שנותר ולא יהלום את עוצמת הפגיעה. כולי תקווה שסיום ההליך הפלילי יסייע, ולו במידת מה, להקל על הכאב".
3 צפייה בגלריה
תאונה קשה בין אוטובוס לרכב פרטי ליד חורפיש שבגליל
תאונה קשה בין אוטובוס לרכב פרטי ליד חורפיש שבגליל
זירת התאונה בגליל
(צילום: אייל מרום, איחוד הצלה סניף מעלות)
הבוקר המשיכו בוחני התנועה במחוז צפון בחקירת נסיבות התאונה הקטלנית בכביש 89 שבה נהרגו אתמול חמישה בני אדם - ארבעה בני משפחת בן אלי ונהג האוטובוס - ונפצעו 57. החקירה נמשכה עד שעות הלילה המאוחרות, והכביש נפתח רק סמוך לשעה 1:00 אחר חצות. בבית החולים רמב"ם שב להכרה אבי המשפחה ראובן בן אלי, ובשעה 7:30 בבוקר בישרו לו אחד מרופאי המחלקה לטיפול נמרץ ופסיכיאטרית המיון ד"ר אירית מרטיק כי אשתו ושלושת ילדיהם נהרגו.
מהחקירה הראשונית עלה כי התאונה אירעה בשלבים. האוטובוס, על פי החשד, סטה מנתיבו ופגע בצדו של רכב מסחרי. בהמשך פגע ברכב נוסף ואז התנגש חזיתית במונית שבה ישבו בני משפחת בן אלי והתהפך על צדו.