"צפינו בתיעודים מהגן, אחת האימהות התמוטטה בחדר החקירות", סיפר נדב, אבא לילד בגן של רשת 'ויצו' בקרית גת, שאחת הסייעות בו חשודה בפגיעה בפעוטות. הסייעת נעצרה בשבוע שעבר, אולם בסוף השבוע האחרון בית המשפט הורה על שחרורה למעצר בית בתנאים מגבילים.
במשטרת העיר נמשכת החקירה, ולפי גורמים המעורבים בה מצטברות עוד ועוד ראיות לכך שהסייעת, ת' בת 33, התנהגה באלימות כלפי פעוטות בגן בגילי אפס עד שלוש.
בימים האחרונים, החלו חוקרי המשטרה לזמן את ההורים לחדר החקירות על מנת להציג בפניהם את האירועים הקשים ולזהות כי אכן מדובר בילדיהם. ההורים הגיעו בזה אחר זה, ויצאו מתחנת משטרה בתחושות כבדות.
1 צפייה בגלריה
הפגנת הורי הילדים שעברו התעללות בגן ויצו שבקריית גת
הפגנת הורי הילדים שעברו התעללות בגן ויצו שבקריית גת
"נתנו בה אמון מלא". הורי הפעוטות מפגינים נגד הסייעת החשודה
"לאן שלחנו את הילדים שלנו בכל בוקר, לא ידענו מה מתרחש שם. אני צפיתי אולי בשני קטעים מתוך שבעה, וביקשתי לעצור. לא יכולתי לצפות בזה. זה קורע אותי מבפנים. איך לא ידענו, איך נתנו לזה לקרות, ובעיקר איך שאר הצוות החינוכי בגן, הגננת ושאר הסייעות, לא התריעו. נתנו בה אמון, הפקדנו בידה את הדבר הכי יקר לנו", אמרה אלה, אחת האימהות, "זה היה גן עם שם מצוין. הורים נלחמו ממש להכניס את הילדים לשם. שמו הלך לפניו, אבל כנראה שכשהדלתות היו נסגרות, זה הפך למקום גיהינום. המזל הגדול הוא שעלינו על זה בזמן ושזה לא נמשך חודשים".
מאז שהתפוצצה הפרשה, ההורים זועמים על כך שרשת ויצו איננה נותנת להם מענה. "הילדים בבית ואין לנו מסגרת. הבטיחו לנו בשיחה עם המפקחת שיתנו לנו סיוע רגשי לילדים, שילוו אותנו, שלא נישאר לבד. בפועל נשארנו לבד. לאף אחד זה לא איכפת".

בימים האחרונים ההורים יוצאים להפגין מול בתיהן של הגננת ושל הסייעת. "תקעו לנו סכין בגב", הוסיף נדב, אחד האבות. "איך השתיקו את המקרים האלה ומי נתן לזה יד. המדינה צריכה לזעוק את זעקתם של הילדים שספגו אלימות. זו רשעות מוחלטת".
הפרשה נחשפה בעקבות תושייתה של אחת האימהות שחשדה כי "משהו לא טוב עובר על הבת שלה", והשתילה מצלמה זעירה בבגדיה. לאחר מכן, עם הממצאים המחשידים, היא פנתה למפקחת וזו העבירה את המידע למשטרת קרית גת. עם פתיחת החקירה ניתן למשטרה צו המאפשר לצפות בתיעוד מתוך הגן בכל הימים מ-1 מרץ ועד מעצרה. "היא מרימה את הילדים כאילו הם עוף קפוא בסופר", סיפר בבית המשפט ענר גורן, חוקר שצפה בסרטונים.
בימים האחרונים חוקרי המשטרה קיבלו מבית המשפט צו שמאפשר להם לצפות במצלמות האבטחה בגן מתחילת החודש ועד יום מעצרה של הסייעת, ובהן היא תועדה מרימה פעוטות בידיים וגוררת אותם ברגליים. במקרה נוסף היא תועדה מושכת בחוזקה שמיכה מתחת לפעוט שישב עליה ונפל. חלק מהראיות הוצגו לסייעת, שהשיבה לחוקרים: "אני בהיריון וייתכן שההורמונים משפיעים עליי. אני לא אלימה".
מארגון "ויצו", שהגן באחריותו, נמסר בתגובה: "הבטחת שלומם ובטיחותם של הפעוטות עומדת בראש סדר העדיפויות שלנו, על כן אנו נוקטים במדיניות של אפס סובלנות כלפי מקרים כאלה. אנו כמובן פועלים בשיתוף פעולה מלא עם הגורמים הרלוונטיים ונמצאים בקשר שוטף עם ההורים. יש לזכור שהמקרה עדיין בבדיקה ובהתאם לתוצאותיו נפעל מיידית.
"ההחלטה לסגור את כיתת הפעוטות ליום אחד התקבלה בכובד ראש ובאין ברירה. ענף הגיל הרך נמצא במשבר מאחר שהמדינה מתעלמת מהבעיה האקוטית של מחסור במטפלות-מחנכות מסורות ואיכותיות בשל תנאי עבודה ושכר נמוכים. אנו מבינים את מצוקת ההורים ופועלים למצוא פתרונות ממוקדים".