"צעדת המילואימניקים" במחאה על המהפכה במערכת המשפט יצאה היום (רביעי) מלטרון, והיא צפויה להסתיים מחרתיים בעצרת גדולה מול בית המשפט העליון בירושלים. יותר מ-1,000 מילואימניקים משתתפים בצעדה.
מסע המילואימניקים בן 50 הקילומטרים, תחת השם "אחים לנשק", הוא יוזמה של בוגרי וקציני סיירת מטכ"ל לדורותיה. משרתי ומשרתות מילואים לוקחים חלק בצעדה - משריון, גולני, שלדג, חובלים, טיס ועוד, וכן בכירים במערכת הביטחון – בהם ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו ואלוף (במיל') טל רוסו.
10 צפייה בגלריה
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
אלוף במיל' טל רוסו והאב השכול שחר יאורי
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
צעדת המילואימניקים מצומת לטרון
(צילום: טל שחר)
הרמטכ"ל לשעבר משה יעלון אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "מה שרואים כאן זה הרבה אנשי מילואים, סיירת מטכ"ל ויחידות אחרות שקיבלו החלטה, אף אחד לא ביקש מהם, מתוך תחושת חרדה לעתיד המדינה. אנחנו קוראים לכל האזרחים שמבינים את גודל האסון בהפיכה המשטרית שתהפוך אותנו לדיקטטורה, ביום שני לא לעבוד ולעלות לירושלים. כל אחד יחליט בהתאם למה שהוא חושב".
יעלון הוסיף כי "אני מצפה מכל אזרח שהמצב מדאיג אותו, שייכנס לרכב בשני ויעלה לירושלים. נדאג להסעות, לאוטובוסים. אם החוק יעבור, וראש הממשלה שהוא בניגוד עניינים הולך למנות את השופטים, אז כל מי שמתנגד, לא יוכל לקבל את יומו בבית משפט בישראל. גם משקיעים מבינים את זה". לדבריו, "הגענו למצב הזוי. ראש הממשלה נלחם על חייו ומשעבד את המדינה לאינטרסים שלו".
10 צפייה בגלריה
אליעד שרגא ומשה בוגי יעלון
אליעד שרגא ומשה בוגי יעלון
"רה"מ נלחם על חייו ומשעבד את המדינה לאינטרסים שלו". יעלון
(צילום: יריב כץ)
ירון קרמר, ממובילי מחאת המילואימניקים, אמר כי "באנו לפה כי אנחנו רוצים לאחד, אם לא נתעורר לא תהייה לנו מדינה. זה לא עניין פוליטי או מפלגתי, זה לא שאנחנו לא מקבלים את תוצאות הבחירות. אלה אנשים שאכפת להם מהמדינה ומגיעים לכאן ביום כזה קפוא כדי להציל את המדינה".
רון, אחד המפגינים, אמר ש"אנחנו צועדים כאן ביום החורפי הזה למען הדמוקרטיה ורוצים לעורר הד ציבורי ולגרום לכולם לצאת. הגרעין זה מילואימניקים שרגילים לתת למדינה אבל אנחנו קוראים לכל עם ישראל להצטרף. אנחנו לא שונים מאף אחד, אנחנו רגילים לעשות דברים יחד ואכפת לנו מהמדינה. המטרה שלנו להגיע בסוף לבית המשפט העליון ולחזק את שומרי הסף ברגעים האלה ולהגיד להם שאנחנו איתם".
יוחאי גרוס, מפגין מגבעת עדה, אמר: "אני מאמין שהמחאה תעצור את המהפכה המשפטית, בגלל זה אני כאן. אם נמשיך במהפכה הזו אפשר לזרוק את כל ספרי האזרחות שמלמדים בבתי הספר לפח כי אין קשר בין מה שמלמדים למה שהולך לקרות במציאות. אנחנו דואגים למדינה גם אחרי המילואים ורוצים להציל אותה".
10 צפייה בגלריה
ארתור, מחאת המילואימניקם
ארתור, מחאת המילואימניקם
"בסוף אני חייל, ומסע זה מה שאנחנו יודעים לעשות". לזרב
(צילום: גיל נחושתן)
ארתור לזרב (32), לשעבר לוחם בסיירת גבעתי, החל לאחרונה בתהליך לקראת טיסה להמתת חסד בשווייץ בעקבות מחלת הנטינגנטון שהתפרצה אצלו לפני כשמונה שנים. למרות זאת הוא לא ויתר על השתתפותו בצעדה. "אגיע לצעדה ואעשה מה שאני יכול", אמר אתמול לזרב, שהמחלה כבר מגבילה את תנועותיו."התכנון הוא להגיע לקילומטרים בחלק האחרון. מאוד חשוב לי להיות שם ולקחת חלק. אני לא אדם פוליטי, אבל הדמוקרטיה חשובה לי. בסוף אני חייל, ומסע זה מה שאנחנו יודעים לעשות. בזמן שנשאר לי לחיות חשוב לי לעשות דברים עם משמעות. דברים גדולים וחיוביים ובכלל השאיר טוב אחריי. רגע לפני שאני אלך, אני רוצה להגיד לעצמי שאני את שלי עשיתי.
"אני לא רוצה שאף אחד יטפל בי ושלא אהיה נטל", הסביר לזרב את החלטתו, "המוות במחלה הזאת הוא כואב מאוד. אמא שלי נפטרה ממנה לפני ארבע שנים וראיתי את הסבל שלה. אני רוצה לעשות את זה כשאני מחליט ואני שלם עם כך".
10 צפייה בגלריה
מתן, מחאת המילואימניקם
מתן, מחאת המילואימניקם
"משהו בוער בי לצאת ולהצטרף גם כאן". מתן, לוחם לשעבר בסיירת מטכ"ל
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
מיכאל נצר
מיכאל נצר
"לא היה 'אתם' ו'אנחנו'". נצר, מאחרוני דור תש"ח
(צילום: קובי קואנקס)
מתן (45), מהנדס אלקטרוניקה במקצועו, הוא לוחם לשעבר בסיירת מטכ"ל שאף קיבל את אות מצטיין הרמטכ"ל על שירות המילואים הממושך שלו. "מתבצעת הפיכה ונתעורר בקרוב למדינה שהיא לא דמוקרטית", הסביר אתמול את הצטרפותו למסע. "בדיוק כמו כשיש צו 8, אני מרגיש שמשהו בוער בי לצאת ולהצטרף גם כאן. זה צו 8 לכל דבר. מגזרים שלמים כואבים את הרפורמה הזאת, ומאוד עצוב שאנחנו לא מצליחים לעצור ולהקשיב אחד לשני. אנחנו כאן, קבוצה של אנשים שהמדינה מספיק חשובה להם בשביל להקריב את הזמן ואפילו את החיים, קבוצה שהאמירות של לרדת מהארץ לא רלוונטיות עבורה. גם אם תהיה דיקטטורה אני אשאר כאן ואמשיך להילחם בה".
אחד המשתתפים המבוגרים בצעדה הוא מיכה נצר (93), מאחרוני דור תש"ח ומי שלחם לצידו של אליעזר פייג ז"ל בקרב על תל א-ריש באפריל 1948, כשבועיים לפני הקמת המדינה. "חונכתי על כך שאין לי ארץ אחרת וחונכתי לאהבת ישראל. לא היה 'אתם' ו'אנחנו'", הסביר אתמול. "היום אנחנו מרגישים סכנה מבית. בני דורי ואני נאבקנו 75 שנה על אופייה של מדינת ישראל וממשיכים בכך גם היום. נעשה זאת בדרך הראויה, בהבנה וללא הסתה, שימוש בכוח ופלגנות. נאבק ונצליח".
10 צפייה בגלריה
רסן א'
רסן א'
"אזרחית מודאגת". רס"ן א', בקרית טיסה במילואים
אחת מנשות המילואים שמשתתפות במסע היא רב סרן (במיל') א' (39), שמשרתת במילואים כבקרית טיסה ולקחה חלק בכל המבצעים האחרונים ובהם שומר החומות וצוק איתן. "אני אזרחית מודאגת", אמרה אתמול. "אמא לשלושה ילדים שרוצים לחיות במדינה בטוב. הייחודיות פה היא שזה לא מסע נגד, זה מסע בעד. בעד הדמוקרטיה שתישמר".
א' היא מורה במקצועה, ולכן תצטרף למסע ביום החופשי שלה מבית הספר. אבל ביום שני הקרוב מתכננים מובילי המחאה – שכבר חמישה שבועות מקיימים את ההפגנות במוצאי שבת – להעלות הילוך במאבק. "ביום שני הקרוב נשבית את המשק ונעלה לירושלים", הודיע אתמול שר הביטחון לשעבר יעלון. "ביום שבו החוק הראשון יובא לכנסת, נממש את זכות המחאה". יעלון קרא לבעלי החברות והעסקים לאפשר לעובדיהם לשבות: "המחאה חשובה גם למען עתידכם".

אלוף במיל' טל רוסו אמר: "אני מקווה שנצליח להאט ולבלום קצת מהבליץ הזה. אני מקווה שנכניס קצת היגיון לחבורת המנותקים. אני מכיר כל אחד מהם, הם מסוכנים. העם קרוע ולצערי הוא הולך עוד יותר קרוע. אנחנו צריכים למצוא דרך ליצור הידברות. אני אומר גם לאופוזיציה - צריך לשים הצעה אלטרנטיבית, אני עובד על זה ומקווה שבימים הקרובים תהיה כזו שתוכל לשמש שיח אמיתי על איך שומרים על מדינת ישראל".
שחר יאורי, אביו של סמל-ראשון עמית יאורי ז"ל שנפל במבצע צוק איתן ב-2014, אמר: "לא יעזור כלום, אנחנו לא נשב וניכנע. לא נקבל ביטויים כמו 'שמאלני בוגד' ו'אשכנזי מלוכלך'. חובשי המגבעת לא ישלחו את הבנים שלהם להילחם בגלל שהם משתמטים. בן שלי נוסף משתחרר עכשיו מקבע, הוא לא ילך למלחמה הבאה. עמית שילם את המחיר הגבוה ביותר, ובשביל מה שיקראו לי 'שמאלני בוגד'. למה? כדי שראש הממשלה שנאשם יתעסק בתיקים אישיים, בחמדנות, ברדיפת בצע. מנסה לסובב את כל המדינה בשביל לחמו ממשפט ובית כלא".
10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכיכר הבימה בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכיכר הבימה בתל אביב
"נעמוד מול הכנסת". שרגא
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, גם בתנועה לאיכות השלטון, שארגנה את ההפגנות השבועיות בכיכר הבימה בתל אביב, הודיעו אתמול על העברת ההפגנה במוצאי השבת ליום שני – והיא תיערך מחוץ למשכן הכנסת, שם צפויה להתקיים באותו יום ההצבעה על חלק מסעיפי המהפכה של נתניהו ולוין.
"שעת המבחן הגיעה", אמר יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא. "כפי שהתרענו והזהרנו, נתניהו ושותפיו מתחילים לפרק בפועל את החזון הציוני. אנו נעמוד מול הכנסת ונראה להם שהעם היהודי, שחלם על עצמאות וחופש במשך 2,000 שנה, לא ישתוק כאשר חבורת מושחתים ועבריינים גוזלים ממנו את החופש פעם נוספת. אני קורא לכל אזרח ואזרחית שחרדים לגורלה ולקיומה של מדינת ישראל לעזוב הכל ולהגיע להפגנת התנועה מחוץ לשערי כנסת ישראל על מנת לעצור בגופנו את הרס וחורבן הדמוקרטיה".