2 צפייה בגלריה
אחותה של שיר חג'אג פז תקבל דרגות קצונה מחברתה של אחותה שנרצחה
אחותה של שיר חג'אג פז תקבל דרגות קצונה מחברתה של אחותה שנרצחה
"בעולם מתוקן שיר הייתה מעניקה לי את הדרגות". פז, ליאור והדרגות
(צילום: יריב כץ)
זה קרה לפני כמעט שש שנים: ליאור אזולאי סופר העבירה לחברתה הטובה שיר חג'אג', שהייתה אז בתחילת קורס קצינות, את הדרגות שלה כדי שתענוד אותן בסיומו. זמן מה לאחר מכן נרצחה שיר בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בירושלים. אתמול סגרה אחותה פז מעגל מרגש, סיימה קורס קצינות בעצמה – והדרגות שהיו מיועדות לאחותה הוצמדו לכתפיה.
שיר הצטרפה בתום לימודיה בתיכון למסלול העתודה בצה"ל, למדה הנדסת חומרים, לאחר מכן שובצה כמהנדסת חומרים ביחידה הטכנולוגית בחיל המודיעין ובהמשך יצאה לקורס קצינות. "הייתי קצינה במודיעין והשתחררתי כאשר שיר התחילה את קורס הקצינים", מספרת ליאור, חברתה מילדות בעיר מגוריהן מעלה אדומים. "הייתי לפני טיול של אחרי הצבא לחו"ל ונתתי לשיר את הדרגות שלי כדי שלא תיראה 'צעירה'".
2 צפייה בגלריה
אחותה של שיר חג'אג פז תקבל דרגות קצונה מחברתה של אחותה שנרצחה
אחותה של שיר חג'אג פז תקבל דרגות קצונה מחברתה של אחותה שנרצחה
משפחת חג'אג' וליאור בטקס הענקת הדרגה
(צילום: יריב כץ)
שיר שמרה את הדרגות בחדרה והתכוונה לענוד אותן לעצמה בסיום הקורס. ב-8 בינואר 2017, מספר ימים לפני סיומו, השתתפה שיר בסיור בירושלים עם חבריה, חברותיה ומפקדיה מבה"ד 1. בעת שהיו בטיילת ארמון הנציב הגיח מחבל עם מכונית והתנגש בהם בעוצמה. שיר, שהייתה אז בת 23, נהרגה. בפיגוע נהרגו גם סגן יעל יקותיאל, סג"מ שירה צור וסג"מ ארז אורבך.
"בכל פעם שביקרתי את המשפחה של שיר ונכנסתי לחדר שלה ראיתי שם את הדרגות שנתתי לה, ובכל פעם הלב נצבט מחדש", סיפרה אתמול חברתה ליאור. "אני חיכיתי לראות את שיר עם הדרגות האלה, מתפתחת בצבא". השנים חלפו ואחותה של שיר, פז חג'אג', המשיכה את המסלול – וסגרה מעגל. היא התגייסה, סיימה קורס קצינות ואתמול, בטקס הסיום, נענדו לכתפיה דרגות הסגן שהיו מיועדות לשיר. (פז קיבלה דרגות סגן ולא סג"מ משום ששירתה בקבע).
"בעולם מתוקן שיר הייתה אמורה להעביר לי את הדרגות היום", אמרה בכאב, "אני מניחה על כתפיי הרבה מאוד משקל. אני תמיד מנסה שכמה שיותר דברים של שיר יהיו איתי, ולקבל את הדרגות האלה זה מאוד מרגש. ליאור היא בת בית, ממש כמו עוד אחות", אמרה פז, שתשובץ כקצינת צפ"ה (צוות פיתוח הדרכה).
בטקס אתמול השתתפה גם ליאור. "פז היא אחותי הקטנה", אמרה. "שיר לא הספיקה לענוד את הדרגות, אז פז תענוד אותן. אני אוהבת את הדרך שלה – הנחישות והערכיות". לסיפור הזה יש סגירת מעגל מרגשת נוספת: לפני מספר שבועות ילדה ליאור את בתה הבכורה, והעניקה לה את השם אראל-שיר. "היה לי ברור שאם תהיה לי בת אקרא לה על שם שיר. היינו חברות מגיל שלוש. אראל בעברית זה מלאך, והשם הראשון של בתי קשור לשם השני".