"איבדנו ילד שנרצח בגלל סכסוך על שפשוף של אוטו. אנחנו מרגישים כמו במלחמה, וצריכים פתרון". כך אמר הבוקר (א') באסם אבו הואש, דודו של סלאמה אבו הואש בן ה-11, שנרצח אתמול בבוקר ביריות ברהט. מלבד אירוע זה, ארבעה בני אדם נוספים מהחברה הערבית נרצחו בסוף השבוע, ומספר הקורבנות בחברה הערבית מתחילת השנה הגיע כבר ל-50 בני אדם. רק שלושה מתיקי הרצח פוענחו עד כה.

4 צפייה בגלריה
אירוע ירי ברהט
אירוע ירי ברהט
"היום זה רצח במשפחה שלי, מחר אצל מישהו אחר". הזירה ברהט, והנרצח סלאמה אבו הואש
"אנחנו מתגייסים לצבא, משרתים גם בימ"ח ובכיבוי אש, אנחנו חלק מהמדינה. אנחנו מבקשים שיעשו סדר. איפה השר בן גביר שהבטיח את זה?", אמר הבוקר אבו הואש בריאיון ל-ynet radio. "אנחנו מרגישים כמו בתוך מלחמה. עם ישראל איבד אתמול ילד". יממה לאחר שאיבד את אחיינו בן ה-11, סבור אבו הואש שהבעיה מצויה בנשק הרב שמפוזר בחברה הערבית. "שכל יום מצדי, יום ולילה, יבואו להוציא את כל אמצעי הלחימה שיש במגזר הערבי", אמר. על נוכחות המשטרה ברהט אמר: "יש כוחות והם עובדים יפה. אבל מה? המצב מחמיר עם אמצעי הלחימה".
כשנשאל אם הרצח אתמול יוביל להסלמה נוספת בין המשפחות, השיב: "זה ימשיך, בטח. זו נקמת דם. למה שנגיע למצב הזה? שיאספו את כל הנשק. אנחנו לא יודעים איך זה ייגמר. היום זה הרצח במשפחה שלי, מחר אצל מישהו אחר. אנחנו לא רוצים לחיות בפחד, אלא באושר ושלווה". על נוכחות של מד"א ברהט אמר: "יכלו להציל את חייו. היה רק נהג יחיד שהגיע מהבית".
עטא אבו מידגם, ראש העיר רהט, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי המשטרה עזבה את רהט באמצע הקטטה שהתחילה עוד במהלך הלילה. "היא התחילה בלילה, הופסקה, המשטרה הייתה שם ועזבה, ואז שוב זה התלקח עוד פעם. זה גלגל שהתרחב והגיע לחצרות בתים, ומישהו עם נשק חם חיסל את הילד הזה", אמר. "אם התלמיד הזה היה יהודי, כל העולם היה מגיע לנחם. התקשורת, השרים, המפכ"ל היה מגיע לזירה. כל ההתייחסות הייתה אחרת".
הרצח של סלאמה בן ה-11 סימן סוף שבוע מדמם, שבו נרצחו עוד ארבעה בני אדם בחברה הערבית. זה החל בשישי בבוקר, כשחמזה אבו גאנם בן ה-26 נורה למוות בכניסה לביתו בלוד. מחקירה ראשונית עלה כי אבו גאנם התפלל במסגד בלוד, ולאחר שחזר ממנו לביתו - נורה למוות. הוא פונה על ידי צוות מד"א לבית החולים אסף הרופא שבצריפין תוך פעולות החייאה, שם מת מפצעיו כעבור זמן קצר.
במהלך הלילה שבין שישי לשבת נפצע אנושות מירי שאדי נג'אר, תושב שפרעם המוכר למשטרה, בעת שישב במכוניתו ברחוב הרצל גרינשפון שבשכונת קריית חיים בחיפה. בבוקר שבת עדכנו בבית החולים רמב"ם בעיר כי הוא מת מפצעיו. המשטרה הודיעה על פתיחה בחקירה בחשד לרצח, כשהרקע לאירוע פלילי. עם זאת, טרם נתפסו חשודים בירי.



4 צפייה בגלריה
חמזה אבו גאנם והזירה שבה נורה למוות בלוד
חמזה אבו גאנם והזירה שבה נורה למוות בלוד
חמזה אבו גאנם והזירה שבה נורה למוות בלוד
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
שאדי נג'אר וזירת הירי בחיפה
שאדי נג'אר וזירת הירי בחיפה
שאדי נג'אר וזירת הירי בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
כמה שעות לאחר מכן, נורה למוות, כאמור, מוחמד אבו הואש בן ה-11 בשכונה 5 ברהט, ונער אחר, בן 17, נפצע באורח קל ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. המשטרה פתחה בחקירה בחשד לרצח, שאירע ככל הנראה על רקע סכסוך בין שכנים. "בלילות ברהט היה ירי מאסיבי, מכל החזיתות. מהשקיעה ועד הזריחה. ניסינו לעשות חוגי בית, קירוב לבבות. אבל אני לא רואה שיש פתרון אחר מלבד אכיפה", אמר אתמול יוסוף אלרומלי, מגשר ואיש עסקים ברהט. "מכירים פאודה? אז פאודה קיימת לצערי הרב. ופה".
הלילה צעירה בת 26 מהיישוב הבדואי כסייפה הובאה לתחנת מד"א בערד כשהיא מחוסרת הכרה וכשגרונה משוסף, והחובשים נאלצו לקבוע את מותה במקום. המנוחה הובאה לתחנה על ידי אחיה בן ה-28, שאמר לנמצאים במקום: "שחטתי אותה". כוחות ממשטרת ערד הגיעו למקום, עצרו את האח לחקירה בחשד לרצח, ופעלו לאיתור זירת האירוע. במשטרה מעריכים כי החשד לאירוע הוא על רקע "חילול כבוד המשפחה". החשוד יובא היום לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בבאר שבע.
תושבים מכספייה אמרו הבוקר ל-ynet: "המשטרה ממהרת להוציא הודעה שהרצח הוא על 'רקע כבוד המשפחה'. זה שקר ואין לו ביסוס. מדובר באישה שעברה אלימות והתגוררה אצל הוריה. היא יצאה בשעות הלילה בכדי לראות את ילדיה ואז נרצחה. תפסיקו להכפיש את שמה הטוב. אם היו רוצחים פושע אז לא היו מדברים על הרקע, אבל על אישה חפה מפשע יש רקע תוך שעות".
הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים, הגיבה לרצח הצעירה מכסייפה הלילה: "האישה שנרצחה הבוקר על-ידי אחיה היא האישה העשירית שנרצחת מתחילת השנה. ההזנחה של המשטרה גוברת כשמדובר ברצח של נשים מהחברה הערבית. ברוב מקרי הרצח, התיקים נסגרים ללא כתב אישום: בין השנים 2021-2020, מתוך 33 מקרי רצח, 19 תיקים נסגרו ללא כתב אישום. יש מה לעשות - החלת דין הרציפות על חוק הפיקוח האלקטרוני במיידי, הגברת האכיפה, איסוף נשק, העלאת המודעות ובניית תוכניות לימוד הם רק חלק מכך. רצח נשים אינו גזירת גורל. בידי המשטרה והממשלה כלים שיכולים להגן ולהציל חיי נשים רבות החיות במעגל האלימות ברגע זה. בן גביר, זאת המשמרת שלך - קח אחריות. אפשר למנוע את הרצח הבא".
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
בחברה הערבית תוהים איפה הסדר שהבטיח, השר אמר כי המשמר הלאומי "יעניק כוח משמעותי לטיפול בבעיה". בן גביר
(צילום: AFP)
מטעמו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר כי הוא שוחח הבוקר עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי בעקבות אירועי הרצח בחברה הערבית, והירי ברהט בפרט. "בשיחה סיכמו השר והמפכ"ל כי המשטרה תיערך באופן מיידי להצגת תוכניות עבודה למלחמה באלימות במגזר הערבי, עם אישור תקציב המדינה המעניק למשטרה תוספות תקציביות של שכר ויכולת גיוס של 3,225 שוטרים במקביל ללוחמי המשמר הלאומי", נמסר.
"כמו כן, סיכמו השר והמפכ"ל כי המשטרה תתגבר באופן מיידי את כמות השוטרים ברהט. יצויין כי המפכ"ל הנחה כבר אמש לקיים דיון סטטוס בנושא תיקי הרצח, ובפרט תיקי הרצח ברחוב הערבי". השר בן גביר עצמו אמר: "אירועי הרצח במגזר כואבים ומחייבים טיפול שורשי בפשע במגזר. היעדר המשילות היא הגדרת הבעיה, ולכן חייבים בהקדם משמר לאומי חזק, שיחד עם תוספת אלפי השוטרים והמשכורות שסיכמנו בתקציב, יעניק כוח משמעותי לטיפול בבעיה".