על אף תדרוכים על "שיחות באווירה טובה", עושה רושם כי המו"מ הקואליציוני הממושך - אולי ממושך מדי יחסית להכרעה הברורה בבחירות - מגיע לנקודת רתיחה. ביומיים האחרונים החלו מאחורי הקלעים שיחות קשות בין השותפות, שמאבדות סבלנות ומטיחות בראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שהוא לוקח את הזמן, לדבריהן, ולא מקדם את הליך הרכבת הממשלה.
בש"ס נשמעה אתמול (שני) ביקורת נוקבת שהופנתה למנהל המשא ומתן מטעם הליכוד - מספר 2 ברשימה יריב לוין. גורמים טוענים כי שיחה בין נתניהו ליו"ר המפלגה אריה דרעי הגיעה לטונים גבוהים. ביהדות התורה איימו לפוצץ את השיחות, אם בליכוד לא יקדמו אותן. "יש תחושה של מריחת זמן. הובהר לנו שוויתורים יקדמו את הרכבת הממשלה אבל בפועל שום דבר לא קורה", אמר ל-ynet גורם ביהדות התורה.
6 צפייה בגלריה
פגישתם של נתניהו וסמוטריץ'
פגישתם של נתניהו וסמוטריץ'
תדרוכים על "אווירה טובה" ותמוכה מחויכת, בפועל אין התקדמות ממשית
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
שיחה ביניהם עלתה לטונים גבוהים. דרעי ונתניהו
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
6 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
מפנים אצבע מאשימה אליו. יריב לוין
(צילום: יואב דודקביץ)
גם בש"ס נרשם זעם גדול לאחר שסברו כי ויתור על משרד הנגב והגליל במתכונתו המקורית יקדם את השבעת הממשלה, אולם השיחות עם יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' עדיין לא מתקדמות לכדי הסכם. שלשום ישבו לשיחה נתניהו וסמוטריץ', שארכה כשלוש שעות, ובסיומה אף הודיעו על "התקדמות". אלא שבפועל, לא נרשמה התקדמות ממשית והרכבת הממשלה עדיין תקועה.
"אם נתניהו היה רוצה הוא היה מכניס את כולם לאווירת חירום בחדרים הסגורים והיה דואג שיישארו שם עד שייצא עשן לבן", ציין גורם פוליטי בכיר בליכוד. לדבריו, "הוא לא עושה את זה והמריחה עם סמוטריץ' מתחילה לנגן לכולם על העצבים הרופפים מימלא".
ביהדות התורה זועמים וטוענים ליחס "לא רציני" כלפיהם ועל חוסר רצון להתקדם הלאה במחלוקות שעל השולחן. במרכז - משרד נוסף שביקשו, מלבד מה שכבר נמסר להם. במפלגתו של גולדקנופף דורשים את המשרד לשוויון חברתי, אך טרם הושגה עליו הסכמה. חוסר הנכונות של הליכוד לדבריהם לנהל שיחות על הנושאים הלא-פתורים, בהם גם השוואת שכר המורים והצוותים בחינוך החרדי לזה הנהוג במערכת החינוך החילונית - מוביל לזעם גדול.
6 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
טוענים ל"יחס לא רציני". ראשי יהדות התורה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אנשי הקואליציה החדשה חשים את הלחץ, בין היתר כי כרגע לא ניתן להחליף את יו"ר הכנסת מיקי לוי בשל התעקשותו של סמוטריץ', ולכן גם לא ניתן לחוקק את החוק שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר על אף הרשעתו מוקדם יותר השנה. מדובר בשני הליכים שלוקחים זמן מה, צריכים להתבצע לפני הרכבת הממשלה, ומכאן גם הלחץ והביקורת. נכון לרגע זה דרישותיו של סמוטריץ' עדיין נותרו ללא מענה - והוא מסרב לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת לפני שיושג עימו הסכם.
מוקדם יותר תקף יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, שכבר הגיע להסכם עם הליכוד, את סמוטריץ', מי שהיה שותפו בבחירות. "יש סיעות בקואליציה העתידית שלא רוצות לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת וזו לדעתי טעות חמורה וקשה", אמר בן גביר בישיבת הסיעה מבלי להזכיר את סמוטריץ' בשמו - לאחר שזה החליט שלא למסור הצהרה לתקשורת בפתח ישיבת סיעתו בכנסת. "אני קורא לכל הסיעות לתמוך ולהודיע על החלפת יו"ר הכנסת", קרא יו"ר עוצמה יהודית.
גם דרעי הצטרף לקריאתו של בן גביר להחליף את לוי כיו"ר הכנסת ותהה: "אני לא מצליח להבין איך אנחנו עם 64 מנדטים ועדיין לא החלפנו אותו, אפילו באופן זמני. אי אפשר להרכיב ועדות כנסת, אי אפשר לקדם כלום. הציבור נתן לנו את המנדט לעשות את זה וכבר שבועיים וחצי לא עושים כלום".
6 צפייה בגלריה
ההסכם הקואליציוני של עוצמה יהודית עם הליכוד
ההסכם הקואליציוני של עוצמה יהודית עם הליכוד
ההסכם בין עוצמה יהודית והליכוד

ובגזרה אחרת: פורסם ההסכם עם עוצמה יהודית

ולבן גביר, כך נראה, יש תיאום עם נתניהו. אמש פורסם ההסכם הקואליציוני עם עוצמה יהודית, שעיקרו התפקידים שתקבל המפלגה והסמכויות שיהיו לחבריה כתוצאה מכך. בהמשך, מצוין בהסכם, יצורף אליו נספח מפורט יותר לגבי שאר הנושאים שעל הפרק. מההסכם החדש עולה כי עוצמה יהודית קיבלה תפקיד סגן שר נוסף ביחס למה שכבר היה ידוע, ובסך הכול קיבלה שבעה תפקידים על שישה נציגים - דבר שיתאפשר ככל הנראה אודות לחוק הנורבגי.
בין התפקידים שקיבלה עוצמה יהודית נמנים השר לביטחון לאומי, תפקיד שבו עתיד לכהן בן גביר. בהסכם מפורטות הסמכויות שיקבל כשר, והיחידות מהמשרדים השונים שיעברו לסמכותו - לצד האחריות על פלוגות מג"ב איו"ש. בנוסף תקבל עוצמה יהודית את תיק המורשת ואת תיק הנגב והגליל, שני תפקידי סגן שר שטרם נקבעו, נציג בצוות להסדרת ההתיישבות הצעירה בראשות ראש הממשלה ואת תפקיד יו"ר הוועדה לביטחון הפנים.
מעבר למה שהיה ידוע עד כה, המסמך מפרט אילו אגפים יתווספו לתיק הנגב והגליל. שם המשרד ישונה ל"פיתוח הנגב והגליל והחוסן הלאומי", ויוצאו ממנו סמכויות הקשורות לפריפריה החברתית בלבד. מנגד, הוסכם כי תקציב המשרד לא יפתח משני מיליארד שקל; הרשות לתכנון ופיתוח החקלאות, ההתיישבות והכפר תועבר אליו ממשרד החקלאות; ורשות הצעירים ואגף בכיר אזרחים ותיקים יועברו מהמשרד לשוויון חברתי.
פורסם לראשונה: 21:58, 28.11.22