כמו אבני בליסטראות בימים קדומים, כמו עגבניות בימי מאבקים מרים בין "המערכניקים" לבין "הליכודניקים", כמו ציוצים בטוויטר של היום, הפכה ההתגוללות על חברי הליכוד שזה עתה נבחרו בבחירות מקדימות דמוקרטיות לעילא ולעילא, למיצג מעליב ומקומם. גם השר זאב אלקין - בראיון באולפן ynet השבוע - לא טמן ידו בצלחת; כאילו הגיע מתנועה פוליטית אחת ובודדה עם מסורת מרובת שנים של מוסדות דמוקרטיים ועקרונות, הוא שפך אש וגופרית על מה שהיה ביתו עד לא מזמן.
אז מה מציק לשר אלקין – שנדד בחייו הפוליטיים מקדימה לליכוד, לתקווה חדשה ועכשיו ל"מחנה הממלכתי" – שגרם לו להשתלח באופן פוגעני שכזה? האומנם ההרכב החברתי של צמרת הליכוד מטריד אותו? האם העקרונות המנחים (מערכת המשפט, כלכלה, חברה וביטחון), שאותם הציגו מועמדי הליכוד הרבים לשיפוטם של 120 אלף בעלי זכות בחירה, הם אלה שמפריעים לו?
כך אמר מכובדי השר זאב אלקין בראיון לאלכסנדרה לוקש: "אין ספק שבפריימריז האחרונים תנועת הליכוד שינתה את פניה. כל מי שהחזיק בקו יותר ממלכתי - נזרק אחורה או החוצה לגמרי. תראי מה קרה לצחי הנגבי. יובל שטייניץ הבין לבד ואפילו לא התמודד. יולי אדלשטיין דורדר ממש אחורה. גם ישראל כץ דורדר לעשירייה השנייה. כל ההנהגה של הליכוד השתנתה כחלק מהרוח הזאת של בנימין נתניהו שמשתלטת על המפלגה. ולכן, יש היום אנשים בליכוד שמבינים שפני הליכוד היום הם כפני דוד אמסלם. מי שראה את דודי אמסלם כקוריוז ואת האמירות המתלהמות שלו ואת הרצון שלו לכלוא את כולם ולהרוס את מערכת המשפט, היום מבין שזה כבר לא קוריוז. זה אחד מבכירי צמרת הליכוד שרואה את עצמו מועמד לשר המשפטים".
אני מרשה לפנות לאלקין בגוף ראשון, שהרי עברנו קילומטראז' נכבד בקרב מתפקדי הליכוד. "ממלכתיות" הפכה לאחרונה למילת מפתח במחנה שלך, השר אלקין. אבל אתה לא באמת מתכוון שממלכתיות היא פסילה גורפת, משפילה ומעליבה של רוב היהודים וחלקם של מיעוטים אחרים. אתה לא מתכוון לומר שמיקומו בסקרים הפנימיים של שטייניץ הפך אותו לפחות ממלכתי ועל כן הוא פרש, ושיולי אדלשטיין או ישראל כץ הפכו פחות ממלכתיים מפני שסר חינם בעיני נתניהו. נדרש ממך, השר אלקין, הסבר עמוק יותר ונבון יותר.
1 צפייה בגלריה
דודי אמסלם נואם במליאת הכנסת
דודי אמסלם נואם במליאת הכנסת
ח"כ דודי אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בואו ניקח לדוגמה את שופט העליון מישאל חשין ז"ל, שאמר שיגדע את ידו של איש אשר ירים ידו על בית המשפט. ברור שההתבטאות שלו הייתה מטאפורית וחלילה לא מעשית. אז מדוע אתה מאמין שדוד אמסלם מכין את מפתחות הדחפורים לקראת עלייה על בית המשפט?
ד"ר גבי אביטלד"ר גבי אביטל
שנינו מכירים את יריב לוין ואת אמיר אוחנה ושנינו יודעים שאם הדמוקרטיה תוביל אחד מהם להיות שר משפטים, הוא ישאף לממש את המצע שעליו נבחר בקולות רבים של חברי הליכוד. מה גם שאינך יכול לפסול על הסף שינויים במערכת המשפט כמו פיצול תפקיד היועמ"ש, שהרי שר המשפטים הנוכחי, ראש תנועתך, נושא את הדגל הזה בגאון.
אני יודע שאתה יודע ששנינו יודעים - שהיית שמח להיות בעשירייה הראשונה ואפילו בשנייה. פני הליכוד הם פנים יפים, מגוונים ומאירים. אתה יכול לא להסכים עם דעותיהם, העדפותיהם ואפילו הסגנון שלהם, אבל מכאן ועד לדמות את הח"כ והשר לשעבר דוד אמסלם לכלב ואת הליכוד לדור המשיח, כפי שאתה יודע מתוך התלמוד, הדרך ארוכה. ולא ראויה.
  • גבי אביטל הוא ד"ר להנדסת אווירונאוטיקה. בעבר המדען הראשי של משרד החינוך וחבר ליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il