בחסות היובש והשרב הכבד ששרר אתמול (שישי) והביא עמו טמפרטורות של יותר מ-40 מעלות באזורים שונים בארץ, פרצו ברחבי הארץ כ-220 שריפות. צוותי הכיבוי פעלו נמרצות כדי למנוע פגיעה בבתים בכמה יישובים, אך במושב בית חנן הסמוך לנס ציונה בית אחד עלה באש. מדובר בבית בחווה, בה בני הזוג ג'ני ועדי שחורי מגדלים שתי אתונות - ליה ולוסי. האתונות הצליחו לברוח, ועל אף שליה נכוותה ברגליה, שתיהן נותרו בחיים.
"כל עוד האתונות בחיים אז אני מאושרת. הבית בחווה והרכב עלו באש, אבל כל מה שקשור לרכוש אנחנו נשקם", סיפרה ג'ני בהתרגשות. "השריפה תפסה אותנו בהפתעה, פשוט קיבלנו הודעה מאחד האנשים שנמצא פה בשטח. לוסי וליה הצליחו לצאת איכשהו. מזל שהגדר שלהן הייתה מעץ". את ליה מצאו תושבים מהמושב כשהיא פצועה, והיא פונתה לטיפול בבית חולים לחיות. לוסי, לעומת זאת, נמצאה על ידי אחד הכבאים מתחנת הכיבוי בראשון לציון שנאבקו בשריפה המתפשטת. אותו כבאי לא ויתר, והחזיר את לוסי לבעליה.
4 צפייה בגלריה
חוות אתונות שעלתה באש
חוות אתונות שעלתה באש
"השריפה תפסה אותנו בהפתעה, פשוט קיבלנו הודעה מאחד האנשים שנמצא פה בשטח". אחת מהאתונות בחווה שנשרפה
(צילום: מאיר תורג'מן)
למרות השמחה מכך שהאתונות אותן היא מגדלת נותרו בחיים, ג'ני מבכה על מה שאבד לה. "זה כואב. אין לי מילים, באמת אין לי", שיתפה. "זה היה המקום שלנו כבר עשרים וחמש שנים. גידלנו ועזרנו לבעלי חיים פה, ועכשיו הכול נשרף".
מסביב לחווה של ג'ני ועדי, מאות דונמים עלו באש. בעקבות היובש והרוחות, השריפה התפשטה ועוד ועוד מטעים בקצה המערבי של המושב עלו באש. גם שטח שנושק לחוות סוסים נשרף, אך הסוסים לא נפגעו מהאש שהשתוללה במשך שעות ארוכות. במושב פעלו בסך הכול 14 צוותי כיבוי, בסיוע של מטוסי כיבוי שהשליכו חומרים מעכבי בערה וחומרים לכיבוי האש. צוותי הכיבוי צפויים להיות בכוננות גם היום, מחשש שהאש תתחדש.
4 צפייה בגלריה
מטוס כיבוי שריפות בבית חנן
מטוס כיבוי שריפות בבית חנן
"מזג האוויר לא היה לטובתנו מבחינת הרוח והחום שמקשה על הכבאים". מטוס כיבוי בבית חנן, אתמול
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
"הקפיצו אותנו בסביבות 13:30 לשריפה, וכבר בדרך זיהינו עשן כבד. במזג אוויר קיצוני כזה, אנחנו מגיעים בכוח גדול, כשאנחנו ערוכים ודרוכים יותר ממשמרת רגילה", סיפר רב רשף אלעד בוטבול. "מדובר בשטח קשה ובעייתי עם בעיות נגישות. גם מזג האוויר לא היה לטובתנו מבחינת הרוח והחום שמקשה על הכבאים. חם מאוד בתוך החליפה וזה יכול לגרום להתייבשות מאחר שאתה מאבד המון נוזלים. על זה עוד יש להוסיף את הטמפרטורה החיצונית של האש - עצי דקל בוערים מעיפים עלינו גיצים".
על אף הקשיים, בוטבול ציין כי "וידאנו שאין לכודים בכל המבנים שהיו בסיכון לעלות באש, ודאגנו לפנות את התושבים. לאחר מכן התפנינו להגן על הרכוש של החקלאים". לדבריו, הם נעזרו בהכנות מקדימות, בהן הקמת "משמר קדמי ביישוב שסייע לנו לכוון את הכבאים".
4 צפייה בגלריה
שריפה בכרם מהר"ל
שריפה בכרם מהר"ל
מטוס כיבוי בכרם מהר"ל. גם שם כוחות כיבוי האש היו צריכים לפעול במהירות כדי למנוע פגיעה בבתים
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת, אתמול. האש הובילה לחסימות
(צילום: יפתח כהן)
רב רשף יוגב לחמי, שעמד בראש כוח לוחמי אש שהגיעו ראשונים לשריפה בבית חנן, סיפר כי "שמענו שמדובר בשריפת קוצים ומיד הבנו את המשמעות - תוך כמה דקות זה הופך לשריפת ענק. ידענו שאנחנו צריכים להגן על קו הבתים הראשון כמה שיותר מהר כדי להציל נפשות, מאחר שחששנו שבני אדם יילכדו באש". לדבריו, "אנשי המקום סייעו לנו בתוואי השבילים אל הלהבות שהחלו להתפשט. ראינו קירות אש ממולנו וידענו שזה הרגע שלנו לעצור אותם לפני שימשיכו להתקדם במהירות לעבר הבתים והרכוש של החקלאים".
סמוך לבית חנן, פרצה שריפה גדולה גם בשטחים הפתוחים של קיבוץ פלמחים. במשך שעות, 18 צוותי כיבוי אש בסיוע אווירי של מטוסי כיבוי פעלו כדי למנוע את התפשטות האש ולכבות אותה. שריפה נוספת שפרצה במושב כרם מהר"ל בדרום הכרמל אילצה את מכבי האש לפעול במהירות כדי למנוע פגיעה בבתים. השריפות חוללו אתמול גם שיבושי תנועה, עם חסימות בכביש 4 באזור עתלית ובצומת שילת ליד מודיעין.