מנכ"ל חברת רייסדור, יקי רייסנר, התייחס היום (שני) בוועידת הנדל"ן השנתית של ynet ו"ידיעות אחרונות" לעלייה בריביות והשפעתה על מחירי הדירות, ואמר כי "בדוחות הקרובים של החברות הבורסאיות יראו זאת בצורה בולטת". לדבריו, "עברנו מ-1.9% ריבית ל-6.5%, זה לא סביר. שוק הדיור להשכרה חטף את המכה הכי קשה".
עוד הוסיף רייסנר כי "בעבר יזמים היו משכירים בתשואה של 3% כי הריבית הייתה 2%, אבל עכשיו אי אפשר לשלם ריבית של 6.5% ולהשכיר ב-3%. או שהריביות ירדו בעוד שנה או שמחירי השכירות יטוסו למעלה ברמה שיהיה קשה לעמוד בזה". רייסנר התייחס גם למכירת הדירות במצב הנוכחי ואמר כי "הבעיה העיקרית היא במכירת הדירות היקרות. הדירות של עד שני מיליון נמכרות מצוין".
3 צפייה בגלריה
יקי רייסנר ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
יקי רייסנר ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
"גולדקנופף אחד המעסיקים הגדולים במגזר החרדי, אפשר לתת לו צ'אנס". יקי רייסנר
(צילום: יובל חן)
רייסנר הגיב למינוי המסתמן לתפקיד שר הבינוי והשיכון, אותו צפוי לקבל יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, שלפני כשבועיים עורר סערה כשאמר כי הוא "לא יודע שיש משבר בענף הדיור". לדברי רייסנר, "הוא אחד המעסיקים הגדולים במגזר החרדי אז אפשר לתת לו צ'אנס. גם על אריאל אטיאס לפני עשר שנים אמרו שהוא יעשה לטובת החרדים ובסוף כלום. אי אפשר להגיד שהחרדים פעלו באופן יזום רק למגזר. כולם נפגעו לצערנו".
"מצוקת הדיור חריפה מאוד אצל החרדים כי בשונה מאצל החילונים, שיכולים להשכיר דירה בערים שונות, הבחור החרדי לא יכול להיכנס לכל שכונה, אם הוא רוצה למצוא בתי ספר לילדיו למשל, זה חייב להיות מאורגן", אמר רייסנר. "יש ראש עיר שלא מוכן שיהיו מרפסות סוכה כי הוא לא רוצה שיבואו לגור חרדים. זה לא לגיטימי, צריך לתת מקום מגורים שבו גם חילונים וגם חרדים ירגישו בנוח".
רייסנר הוסיף איזה אזורים הוא רואה ככאלה שיצליחו ואמר כי "אני מאוד מאמין בפריפריה חזקה. כל עוד זה נמצא על צירי כבשים טובים יגיעו אנשים. זה מה שקרה בכרמי גת ובשכונות החדשות בבאר שבע, וזה מה שיקרה באופקים".
3 צפייה בגלריה
בני ביטון ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
בני ביטון ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
"בדימונה יש מחירי נדל"ן שפויים, הטבות מס ומערכת חינוך מהטובות במדינה". בני ביטון
(צילום: יובל חן)
3 צפייה בגלריה
אלונה שפר ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
אלונה שפר ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
"הצעירים באים לנגב ושם נמצא עתיד המדינה". אלונה שפר
(צילום: יובל חן)
ראש עיריית דימונה, בני ביטון, התייחס למשבר הדיור ועליות הריביות גם כן ואמר כי "לדימונה מגיעים אנשים צעירים וההגירה השלילית נעצרה, בזכות מחירי נדל"ן שעדיין שפויים, הטבות מס ומערכת חינוך מהטובות במדינה". בנוסף אמר ביטון כי "דירת ארבעה חדרים עולה היום 1.1 מיליון בעיר ויש קצב בנייה מדהים".
מנכ"לית הסכם הגג בנתיבות, אלונה שפר, שחשפה באולפן ידיעות הנדל"ן לפני כשבועיים תוכנית ענק של התחדשות עירונית, אמרה כי "הצעירים באים לנגב ושם נמצא העתיד של מדינת ישראל. נתיבות שמונה היום 45 אלף תושבים תכפיל את הכמות עד סוף העשור". עוד אמרה שפר כי "מקימים קמפוס מדעי עם מכון ויצמן, בית חולים מקומי בשיתוף הדסה ואינספור פרויקטים של חינוך ותעסוקה".

ביטון ושפר התייחסו לשכונות הישנות לצד השכונות החדשות בערים ואמרו כי המדינה צריכה לעזור בתקציבים לשיפור השכונות הוותיקות. ביטון אמר כי "דימונה גדולה מתל אביב פי חמש. אני קורא לשר השיכון וראש הממשלה, יש עשרת אלפים דירות ישנות, בואו נפנה את כולם ונעביר אותם לעיר החדשה. לא מספיק לעשות רק קוסמטיקה, אנשים רוצים לגור בבית חדש. יותר זול לבנות שכונות חדשות ולקבל תקציב לפיתוח כבישים וכל המעטפת".
שפר אמרה באותו נושא כי "לא יכול להיות שיש שכונות חדשות ברמות פיתוח הכי גבוהות לצד העיר הישנה שבה משקיעים הרבה אבל זה רק קוסמטיקה. חשוב שהמדינה תעזור להתגבר על הפערים האלה. צריך לחשוב איך מטפלים בהתחדשות העירונית".
לסיכום פנה ביטון לממשלה החדשה ואמר כי "יש ראשי ערים מצוינים, אני פונה לראש הממשלה ולשרים, תעבירו את הסמכויות לראשי הרשויות, הם מכירים את האזרח, לא רק בנושא נדלן, בכל הנושאים. הם לא פונים לבנימין נתניהו, לא פונים לשר השיכון והבינוי, הם פונים לראשי העיר וליו"ר השלטון המקומי".