התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ראשון) לבג"ץ נגד המינוי המסתמן של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, ודרשה לבטל את פסק הדין שניתן בעניינו בטענה כי הוליך שולל את בית המשפט. בעתירה נכתב כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו "בחר שלא לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית", אלא לתת לקואליציה המתגבשת להוביל שינויי חקיקה רטרואקטיביים בחוק יסוד: הממשלה.
בתנועה מתכוונים לוועדה המיוחדת שהוקמה בכנסת, שמקדמת את שינוי החוק כך שקלון יוטל רק על עבריין מורשע שנגזר עליו עונש מאסר בפועל. בתחילת השנה, נזכיר, הורשע דרעי בעבירות מס - אך במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עימו הוסכם כי הוא יודה ויורשע בכתב האישום וכי הצדדים יעתרו במשותף לכך שייגזר עליו עונש מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף שקל. גזר הדין אימץ את הסדר הטיעון במלואו. הסדר הטיעון דחה למעשה את העיסוק בשאלת הקלון: דרעי התפטר לפני הרשעתו מהכנסת, וכיוון שהפסיק להיות נבחר ציבור באופן רשמי, היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט הודיע אז כי אין מקום לעסוק בשאלה הזו.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי בטקס השבעת הכנסת ה-25 ב-15 בנובמבר
אריה דרעי בטקס השבעת הכנסת ה-25 ב-15 בנובמבר
"חוזר לזירת הפשע, טירוף מוחלט". בקרוב שוב שר הפנים?
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון
בית המשפט העליון
"בג"ץ חייב למנוע את החרפה הזו". עו"ד שרגא
(צילום: יואב דודקביץ)
בעתירתה מבקשת התנועה לאיכות השלטון לחייב את נתניהו לפנות לשופט יצחק עמית שיקבע אם יש לדרעי קלון, וטוענת כי המינוי המסתמן הוא "פגיעה חמורה בטוהר המידות, באמון הציבור בנבחרי הציבור, ובעקרון הנאמנות השלטונית". עוד נטען כי המינוי נגוע בחוסר ניקיון כפיים ותום לב, חוסר סבירות וחוסר מידתיות קיצוני. בתנועה ציינו כי דרעי הוליך את בית המשפט שולל, בעת שהציג בפניו מצג שקרי לפיו בכוונתו לפרוש מהחיים הציבוריים, ומכאן שפסק הדין וגזר הדין בעניינו בטלים מאחר והושגו ברמייה.
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר כי "אריה דרעי הוא עבריין מורשע, ששב לזירת הפשע ושוב פשע והורשע. זאת הייתה טעות לתת לדרעי לחזור לזירת הפשע בפעם הראשונה, אולם לתת לו לחזור בפעם השנייה זה כבר טירוף מוחלט ואיבוד עשתונות ערכי ומוסרי". לדבריו, "אם דרעי ימונה לשר בפעם השלישית זאת כבר לא תהיה שאלה של אם ומתי יפשע בפעם השלישית, אלא אם תהיה לנו אז מערכת אכיפת חוק מתפקדת שתעצור אותו. בג"ץ חייב להתערב ולמנוע את החרפה הזאת, ולבטל את הסדר הטיעון המקל שנעשה עימו".
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
החליט שלא לטעון בסוגיית הקלון. מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
מנדלבליט ציין בשעתו כי במסגרת שיקולי ההסדר הוא רשם בפניו את הודעת דרעי בדבר החלטתו להתפטר מהכנסת, ועל כן, ועל פי הדין ביחס למי שאינו נבחר ציבור, היועץ החליט שלא לטעון בעניין סוגיית הקלון בפני בית המשפט. דרעי אמנם התפטר אז מהכנסת, אבל לא התחייב שלא ישוב אליה והתמודד מחדש בהנהגת ש"ס בבחירות האחרונות.
כלומר, לפי החוק הקיים דרעי צריך לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון יצחק עמית, ולבקש לקבוע שאין במעשיו קלון. אלא שלשון החוק קובעת "עונש מאסר" – ודרעי נידון ל"מאסר על תנאי", שמוגדר כמאסר. אלא שכדי למנוע ממצב בו יוחלט שדרעי לא יכול לכהן כשר, כעת מחוקקת הקואליציה את "חוק דרעי" שנועד לשנות את חוק היסוד כך שיאפשר לו לכהן כשר בגלל שנידון רק למאסר על תנאי.