בית משפט השלום בירושלים אישר הבוקר (שלישי) את הסדר הטיעון בין יו"ר ש"ס אריה דרעי לפרקליטות, וגזר עליו מאסר על תנאי וקנס על סך 180 אלף שקל. זאת שבוע לאחר שהורשע על פי הודאתו בעבירות מס במסגרת הסדר טיעון. מכיוון שהתפטר מהכנסת לא הוטל עליו קלון, והוא יוכל לשוב ולהתמודד בבחירות הבאות - אלא אם בעתירה צפויה במקרה כזה לבג"ץ, יקבעו שופטי העליון אחרת. לאחר הקראת גזר הדין אמר דרעי: "אין כשמחת התרת הספקות".
השופט שמואל הרבסט נימק כי "העבירות של הנאשם פסיביות. הוא לא היה אקטיבי בקרימינליות". השופט הוסיף: "לנאשם יש עבר פלילי, והוא נדון אז לשלוש שנות מאסר. זו נקודה שצריך לשקול. הפרשייה הזאת התמשכה במשך שבע שנים. כשאדם נחקר תקופה ארוכה מאוד יש תחושה לא נעימה שמלווה אותו בכל יום. הנאשם התפטר מכנסת ישראל. מדובר באדם שעומד בראש מפלגה גדולה ושהוא מגיל צעיר בשליחות ציבורית. זה דבר שצריך לקחת אותו בחשבון. אחרי ששקלנו את כל הדברים הללו, אני חושב שאפשר לקבוע שהנאשם נמצא בחלקו התחתון של מתחתם העונש. לכן העונש שהוצג על ידי הצדדים ראוי". הקראת גזר הדין הועברה בשידור חי מבית המשפט.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי ואשתו יפה על ספסל הנאשמים, הבוקר
(צילום: יונתן זינדל)
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
דרעי משוחח עם פרקליטו עו"ד נבות תל צור
(צילום: יונתן זינדל)
פרקליטו של אריה דרעי, עו"ד נבות תל-צור, בירך על פסק הדין. הוא הוסיף כי בית המשפט לא רק אישר את הסדר הטיעון, אלא ציין שמדובר בעבירות דיווח ברף חומרה נמוך, שנעברו באופן פסיבי ללא כוונת מרמה וללא זדון. "בית המשפט עמד על עינוי הדין החריף שנגרם לדרעי עקב הימשכות החקירה, כאשר החשדות החמורים שיוחסו לו בתחילת החקירה הופרכו ובסופו של דבר, הוא הואשם רק בעבירות דיווח", אמר. "ראויה במיוחד לציון נטילת האחריות המלאה על ידי דרעי, כמסר מובהק של כיבוד החוק וכתרומה של ממש לחיזוק אמון הציבור בשלטון החוק".
מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר לאחר הדיון: "גזר הדין שניתן היום, המאשר את ההסדר שנחתם בין הצדדים וקבע שהוא ראוי, מעביר מסר לכל אזרח בדבר חשיבות שמירת החוק והקפדה על דיווח אמת לרשויות המס. זאת, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנבחר ציבור שמצופה ממנו להוות דוגמה עבור הציבור הנושא אליו את עיניו. גזר הדין מאותת לציבור ולנבחריו כי החוק שוויוני ומחייב את כולם".
כתב האישום נגד דרעי הוגש לפני חודש, לאחר שהודיע ליו"ר הכנסת כי אין בכוונתו לבקש חסינות מפני העמדה לדין פלילי. כתב האישום הוגש לאחר הסדר טיעון עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ומייחס לדרעי עבירות מס.
במסגרת ההסדר הוסכם כי דרעי יודה ויורשע בכתב האישום, וכי שני הצדדים יבקשו לגזור עליו עונש מאסר על תנאי וקנס כספי על סך 180 אלף שקל. כמו כן הודיע היועמ"ש כי במסגרת שיקולי ההסדר הוא רשם בפניו את הודעת דרעי בדבר החלטתו להתפטר מהכנסת, ועל כן, היועץ לא יטען בעניין הקלון בפני בית המשפט. בעקבות זאת התפטר דרעי מהכנסת.
עקב העובדה שלא הוטל עליו קלון, דרעי יכול עקרונית לחזור ולהיבחר בבחירות הבאות, אולם במקרה כזה צפויה עתירה לבג"ץ, שמן הסתם תזכיר גם את הרשעתו מ-1999. הפרקליטות תידרש להשיב לעתירה כזו, ותוכל גם לטעון שיש קלון. בסופו של דבר, שופטי בית המשפט העליון הם שיכריעו כנראה אם דרעי יוכל לשוב לפוליטיקה.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
השופט שמואל הרבסט. "העונש שהוצג ראוי"
(צילום: יונתן זינדל)
כתב האישום שבו הודה ייחס לדרעי עבירות מס בשתי פרשיות: עסקת גבעת שאול וההכנסות מחברת גרין אושן. פרשת גבעת שאול קשורה לעסקת נדל"ן מ-2013, שבה מכר דרעי לאחיו שלמה נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים. על פי כתב האישום, הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח המקוונים על העסקה וחוזה המכירה שצורף לדיווח לא שיקפו את מלוא פרטי העסקה, לרבות גובה התמורה שבעסקה. צירוף פרטי העסקה החסרים היה מאפשר לרשויות המס לשום את העסקה כראוי, ולהעמיד את שווי התמורה על סך 1.6 מיליון דולר (כ-5.8 מיליון שקל), ולא 4.25 מיליון שקל, כפי שדווח. בשל הדיווח החסר לרשויות מיסוי מקרקעין, מס הרכישה שנדרש שלמה דרעי לשלם הופחת שלא כדין. בגין כך הורשע דרעי בסיוע לעריכת הצהרה שאינה נכונה.
הפרשה השנייה קשורה לגרין אושן, קרן פיננסית להשקעות בארה"ב. ב-2011 החלה גרין אושן לשלם לדרעי עמלת מגייס בגין גיוס משקיע לקרן. לפי האישום, החל מינואר 2013, כשחזר לחיים הפוליטיים, הורה דרעי לגרין אושן להעביר את סכומי העמלות שלהם היה זכאי לאחיו שלמה. בהתאם לכך, בשנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף שקל כנגד חשבוניות ייעוץ. דרעי לא כלל את ההכנסה בסך כ-100 אלף שקל בדו"ח שהגישה החברה בבעלותו לשנת 2013, וכן לא ניהל פנקסי חשבונות ולא הגיש את דו"חות החברה שבבעלותו לרשויות המס לשנים 2015-2014, ובכך נמנע מלדווח בפני פקיד השומה על הכנסה בסך כ-534 אלף שקל לשנים אלו. בגין פרשה זו הוא הורשע בעבירות של הכנת דו"ח וידיעות לא נכונים וכן אי הגשת דו"ח ואי ניהול פנקסי חשבונות.
4 צפייה בגלריה
עורך הדין נבות תל צור
עורך הדין נבות תל צור
עורך הדין נבות תל צור המייצג את דרעי
(צילום: עופר וקנין)
דרעי, שבעבר נגזרו עליו שלוש שנות מאסר בגין לקיחת שוחד, אמר בעקבות ההרשעה: "החלטתי שאני לא רוצה לחזור למה שהיה לפני 30-20 שנה, אלא בכוחותיי ובזמן שנשאר לי להמשיך להשקיע בציבור, גם אם לא מהכנסת. אני לוקח אחריות". את דרעי ייצג עורך הדין נבות תל צור, ומטעם הפרקליטות ניהלו את התיק עורכי הדין ירון גולומב, נגה בליקשטיין שחורי ואיתי שהם.