בשערי ירושלים, בבוקרו של יום סתווי, החלה מלחמת האחים במדינת היהודים המחודשת. הירי החוזר ונשנה של איש הגבעות על עורך הדין עז הנפש היה גם יריית פתיחה אקטואלית של הפונדמנטליזם הסיקיריקי במדינת החוק, בהיגיון ובעצם החיים של חברת חוק וסדר. חשיבה פסיכואנליטית חוקרת תופעות מעבר לפרט ולרגע, ומנסה להבין את משמעותן מעבר לאסון המבעית של הרג בדם קר. היורה הזה אינו פסיכוטי או נטול שיפוט, אלא מבטא תנועה משמעותית וחזקה שהפכה מסהרורית ותימהונית למאיישת שולחנות בממשלה ומשרות במשרד המשטרה וברבנות הפורמלית של המדינה.
תנועה זו, כקנאי ירושלים בשעתם, מאופיינת על ידי הפרמטרים הבאים: ראשית - החוק אינו רלוונטי ויש להתנגד לו. לכן הוראות פתיחה באש וחדל האש שייכות לרכרוכיים ולתבוסתנים. אנו נירה עד שנוודא את המוות באופן טוטאלי וכך נבער את הרע מהעולם. החוק, הכוח והנשק אינם אמצעים לשמירת הפרט והחברה כי אם כלים לממש את השיפוט והביצוע של הסדר המוחלט בעולם. הכדור בקנה משמש להשלטת האמת האבסולוטית על אויב ואח גם יחד, וסחיטת ההדק היא חיסול התנגדות לפונדמנטליזם ולהבנת המציאות הבינארית והגזענית שלו. הירי עד מוות בעורך הדין יובל קסטלמן הפרוק מנשקו וממעילו המציג את תעודת הזהות שלו, היה וידוא הריגה של הנורמה, של הסדר, של החוק ושל כל מה שמסמל אותם - הוראות, תעודת זהות ועריכת דין.
1 צפייה בגלריה
שלישים יובל דורון קסטלמן ואביעד פריג'ה  פיגוע חיילי צה"ל
שלישים יובל דורון קסטלמן ואביעד פריג'ה  פיגוע חיילי צה"ל
יובל קסטלמן ז"ל והיורה אביעד פריג'ה
( צילום: לירן תמרי, באדיבות המשפחה)
מהות הפונדמנטליזם היא חזרה ליסודות, לאמת המוחלטת שאינה יכולה לראות מורכבות או לקבל מערכת חוקים של איזונים ובלמים. כמו הקנאים בשלהי בית שני, הפונדמנטליסט בז לחכמים ולנורמה כי האמת המוחלטת נמצאת באמתחתו וממומשת בכלי נשקו. ברמת הייצוג, איש גבעות מרוקן מחסניתו על הנורמה, האתיקה, ובעיקר על נושאי ערכים אלו בחברה הישראלית.
הפרמטר השני הוא חלוקת הנשק ההמונית, נטולת הקריטריונים, על פי תיעדוף פוליטי מובהק. מדובר בבנייה דה-פקטו של צבא אלטרנטיבי שביום פקודה יפעל על פי בהירות מצמררת של "הלנו אתה אם לצרינו".
ד"ר יהודה פרנקלד"ר יהודה פרנקל
הפרמטר השלישי הוא שהמציאות אינה רלוונטית לקנאי - לא הצבאית, לא הגיאופוליטית ואפילו לא הפיזיקלית. האפשרות להשתמש בפצצת אטום, כפי שדן בה שר היושב בשולחן הממשלה, חורגת מכל חשיבה רציונלית ובאופן מובהק ממוססת אותה. הנזק למדינה מההצהרה בראיון רדיו, האיוולת הצבאית בדברור הגרעין הישראלי, והכסילות המדעית-פיזיקלית נוכח העובדה שאטום על עזה משמעותו השמדת הנגב המערבי כמו גם אשקלון, אשדוד וקריית גת – כל אלה הם ביטויים של בורות. הפונדמנטליסט הינו בור לכתחילה באשר הוא בז לחוק: להוראות פתיחה באש, לדרישה להתמצאות במרחב הגיאופוליטי, לפיזיקה הפשוטה.
אכן, אנלוגיה מובהקת לשורפי האסמים בירושלים ערב חורבן בית שני. האם אנו על סיפו של חורבן שלישי? האם ניתן למנועו? האם השתלטו הסיקריקים על מסה קריטית של עמדות, לבבות ומוחות? האם אנו נמצאים בפטרייה הזייתית ואקטואלית של פצצת האטום ממעבדת המשיחיים מכחישי החוק החברתי, המוסרי והמדעי?
  • ד"ר יהודה פרנקל הוא פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il