2 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
המשלחת הישראלית תצא. לפיד ופוטין
(צילום:ניב מוסמן לע"מ, רויטרס, EPA)
בהנחיית ראש הממשלה יאיר לפיד, ובתיאום מול השלטונות ברוסיה, תצא הערב (רביעי) המשלחת הישראלית למוסקבה ותקיים מפגשים עם הגורמים הרלוונטיים במערכת הרוסית בנוגע למשבר הסוכנות היהודית. זאת אחרי כמה ימים של עיכובים שבהם לא קיבלה המשלחת ויזה לרוסיה.
העימות בין מוסקבה לירושלים החל לאחר שפורסם כי משרד המשפטים ברוסיה דורש להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטחה. בדרישה, שהוגשה לבית משפט מקומי, נטען כי היא קשורה ל"הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי".

מיד לאחר פרוץ המשבר בסוגיית הסוכנות היהודית, הזהיר ראש הממשלה לפיד כי סגירת משרדיה תהיה אירוע חמור שישליך על היחסים עם רוסיה. "היחסים הללו חשובים לישראל", אמר לפיד בדיון שכינס בתחילת השבוע בלשכתו בנושא פעילות הסוכנות ברוסיה. "הקהילה היהודית במדינה גדולה וחשובה, ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה".
ראש הממשלה הנחה את המשלחת המשפטית שיוצאת לרוסיה לקראת הדיון שצפוי להיערך מחר בבית המשפט במוסקבה, לעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי, במקביל להמשך קידום דיאלוג מדיני בנושא בדרג בכיר.
2 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום: רויטרס)
בימים האחרונים התנהלו מגעים דיפלומטיים בין שתי המדינות במאמץ להוריד את גובה הלהבות ולמנוע היווצרות תסבוכת מדינית. מוסקבה העבירה לירושלים מסרי הרגעה שלפיהם אין הידרדרות ביחסים המדיניים בין המדינות וכי אין לראות בסוגיית הסוכנות שום דבר מעבר לסוגיה המשפטית.
במקביל, גם ישראל העבירה מסרי הרגעה לרוסיה שפניה ליישוב המשבר והרגעת הרוחות. מסרי הרגעה הועברו על ידי ישראל גם לקהילה היהודית ברוסיה שמודאגת מאוד מהשלכות סגירת משרדי הסוכנות על יחסי ישראל-רוסיה ועל יחסי רוסיה עם הקהילה היהודית שלה.

גורמים מדיניים בירושלים אמרו השבוע כי סגירת משרדי הסוכנות היהודית תפגע קשות במרקם החיים החברתי של הקהילה היהודית, אבל יש חשש שהרוסים ינקטו צעדים נוספים כגון פגיעה בארגונים יהודיים נוספים ופגיעה בפעילות לשכת הקשר נתיב שמסונפת למשרד ראש הממשלה. החשש הוא שרוסיה תרחיק לכת ותמנע יציאת יהודים לישראל.
גורם ישראלי בכיר אמר: "קשה מאוד לפרשן את פוטין. זה נראה מאוד מדאיג, אבל זה עולה בקנה אחד עם מגמה כללית. רוסיה מורידה את מסך הברזל, זה לא רק נגדנו אלא נגד המערב בכלל. אנחנו חלק מהמערב. צריך לראות את זה בקונטקסט הכללי של הורדת מסך הברזל. הם מסלקים את כל הארגונים המערביים. הסוכנות נתפסת כארגון קנטרני שאחראי לבריחת מוחות מרוסיה וכל מה שמריח מערב מעיפים. לא צריך לקשור את זה לעמדה של ישראל על אוקראינה".
אף על פי שמאחורי הקלעים התגברו הניסיונות להרגיע את המתיחות, דוברת משרד החוץ ברוסיה תקפה אתמול את ממשלת ישראל, על כך שלדבריה נקטה בגישה "לא קונסטרוקטיבית" כלפי רוסיה בחודשים האחרונים על רקע פלישת ארצה לאוקראינה. "האמירות מישראל מוטות, הערכות אנטי-רוסיות ניתנות על-ידי המנהיגות הישראלית ברמות שונות, וכשהמדיניות היא פרו-אוקראינית ולטובת המשטר בקייב - הדבר מעלה שאלות", אמרה הדוברת מריה זכארובה.
אתמול נודע כי בין ראש הממשלה לפיד לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוחלפו לפני שלושה שבועות אגרות ברכה. נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנועד ביום שני עם ראש הממשלה לפיד, אמר כי "יש דברים שהשתיקה יפה להם. אני חושב שככל שנדבר פחות כן ייטב, וזה יאפשר טיפול נכון בכל הסוגיה".

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו תקף אתמול את ראש הממשלה לפיד ואת שר הביטחון בני גנץ בעקבות התנהלות הממשלה במשבר. "בימים האחרונים אני מודאג שמה שבנינו בעמל רב במשך שנים מתערער ממש לנגד עינינו", אמר נתניהו בהצהרה. "זה קורה בעקבות שילוב של חובבנות, חוסר אחריות ויהירות. כשאנחנו נחזור בעזרת השם להנהגת המדינה ונתקן את מה שמקלקלים".
נתניהו קרא ללפיד ולגנץ "להפסיק עם הקשקשת", וציין עוד כי "ההתנהלות שלכם מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו. אם המשבר עם רוסיה לא ייעצר מיד, הוא עלול להביא לפגיעה חמורה בביטחוננו ולהידרדרות בחזיתות רבות. בשביל פוזה תקשורתית לא מסכנים יחסים אסטרטגיים שנבנו במשך שנים בהרבה מחשבה, בהרבה מאמץ ובהרבה השקעה".
דוברו של לפיד הגיב: אילו נתניהו היה טורח לבוא לעדכון מדיני-ביטחוני אצל ראש הממשלה לפיד, הוא היה לומד את העובדות לאשורן. היות והוא לא הגיע לעדכון, אנחנו מוסרים לו מכאן שלטובת ביטחונה של מדינת ישראל ויהדות רוסיה, זהו נושא שבו יש לטפל בדיסקרטיות ובצינורות ממשלתיים ולא במסיבות עיתונאים והצהרות נטולות בסיס לתקשורת".
שר הביטחון גנץ אמר בתגובה: "ממשלת ישראל מתנהלת באחריות, ובנחישות על מנת לשמור על האינטרסים של מדינת ישראל והעם היהודי. האדם האחרון שיכול לדבר על קשקשת מיותרת בנושאים ביטחוניים הוא נתניהו".