המשחק הכפול של מדינות המערב: מדינות אירופיות מודיעות בזו אחר זו על עמידה לצד ישראל ועל זימון לשיחה של שגרירי איראן - ולצד זאת דורשות מישראל להימנע מהסלמה לאחר המתקפה האיראנית. במקביל, גורם ישראלי אמר לרשת NBC כי ייתכן שתגובת ישראל למתקפה האיראנית תהיה "בטווח הזמן המיידי". גורמים ישראלים אמרו ל-ynet, כי "בינתיים האיראנים מזיעים וזה טוב".
קבינט המלחמה שהתכנס היום דן בכל התרחישים של תקיפה ישראלית נגד איראן, וב"ניו יורק טיימס" נכתב כי הטווח של אותן תגובות אופציונליות שנבחנו משתרע מדיפלומטיה - ועד תקיפה מיידית. בשיחה אחרי כינוס קבינט המלחמה, שארך כמה שעות, אמר הגורם ל-NBC כי מקבלי ההחלטות בישראל סבורים שחשוב שכל תגובה תתרחש זמן קצר אחרי המתקפה. "כל תגובה תהיה מתואמת עם האמריקנים", הבהיר הגורם.

גורם אמריקני בכיר הבהיר הערב (שני) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא יעצור את ראש הממשלה בנימין נתניהו מלהגיב. "אני מחויב לביטחון ישראל, וגם להגנה על האינטרסים האמריקנים ועל השותפים באזור, כולל עיראק", אמר בשולי פגישה עם ראש ממשלת עיראק.
ביידן ציין עוד כי ארה"ב מחויבת גם להפסקת אש במלחמה בעזה, שתכלול את החזרת החטופים ותמנע את הרחבת הסכסוך האזורי. "ברצוני להימנע מתבערה במזרח התיכון", אמר. בינתיים, איראן ממשיכה באיומים. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן אמר בשיחה עם מקבילו הבריטי כי טהרן לא מעוניינת בהגברת המתיחות, אבל תגיב מיידית ובאופן עוצמתי יותר מלפני כן - אם ישראל תגיב. על רקע הדיון השני תוך יממה בקבינט המלחמה, והאפשרות של תגובה ישראלית "מהירה" למתקפה האיראנית שכללה ירי חסר תקדים של יותר מ-300 טילים וכטב"מים, ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק אמר היום כי ישוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
"לא ימנע מכם לתקוף". ביידן ונתניהו
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
"אשוחח עם נתניהו כדי להביע את הסולידריות שלי עם ישראל אל מול המתקפה הזו, וכדי לדון כיצד למנוע הסלמה נוספת", אמר סונאק בהודעה שמסר לפרלמנט. "כל הצדדים צריכים להפגין ריסון", הוסיף סונאק, שבריטניה בראשותו השתתפה בקואליציה שיירטה את הכטב"מים ששוגרו מאיראן.
צרפת, בלגיה וצ'כיה זימנו לשיחה את שגרירי איראן, כדי לגנות את המתקפה על ישראל. ממשרד החוץ הצרפתי נמסר כי לשגריר "הובהר, ובאופן ברור ביותר, שפריז מגנה את המתקפה". לפי ההודעה, צרפת - שהשתתפה ביירוטים במהלך מתקפת איראן - פועלת לצד שותפותיה כדי למנוע הסלמה, וקוראת לאיפוק.
"המתקפה הזו מסכנת את היציבות האזורית, ומרחיקה אותנו מהגעה לשלום. אני קוראת לכל הצדדים להפגין ריסון מרבי", אמרה שרת החוץ הבלגית חאדג'ה לביב. שר החוץ הצ'כי יאן ליפבסקי אמר כי "איראן חצתה את כל הגבולות בתקיפתה את ישראל. המשטר האיראני מסכן את ביטחון האזור, וכל זאת באישור חבריו הרוסים".

רוסיה: פתרון מחלוקות? רק באמצעים מדיניים

ואחד מהבכירים הרוסים, ראש מועצת הביטחון של רוסיה ניקולאי פטרושב, דווקא שוחח היום עם מקבילו היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי. פטרושב קרא לאיפוק בנוגע לאיראן ולמצב במזרח התיכון, ובהצהרה - שכנראה מתעלמת מהפלישה הרוסית לאוקראינה לפני שנתיים - טען כי "רוסיה עומדת על פתרון מחלוקות אך ורק באמצעים מדיניים ודיפלומטיים".
2 צפייה בגלריה
הנזק בנבטים, יירוטים בשמי עמאן
הנזק בנבטים, יירוטים בשמי עמאן
הנזק בנבטים, יירוטים בשמי עמאן
(צילום: רויטרס)
כמו צ'כיה, מדינה נוספת שהתייצבה לצד ישראל היא איטליה, ששר החוץ שלה אנטוניו טג'אני לא שלל הטלת סנקציות חדשות נגד איראן. לדבריו, יש צורך שכל מדינות ה-G7 יתמכו בסנקציות כאלה - והוא הביע תמיכה שהסנקציות יוטלו על אישים בודדים, ולא על המדינה כולה. פרט לאיטליה, ה-G7 כולל גם את צרפת, גרמניה, קנדה, יפן, בריטניה וארצות הברית.
"אנחנו צריכים עוד סנקציות נגד אנשים שמעורבים בפעולות נגד ישראל, לדוגמה בתמיכה בטרור, בתמיכה בחמאס, אם זה אפשרי לעשות זאת", אמר שר החוץ האיטלקי. "אבל אנחנו צריכים להיות רציניים מאוד, ולעבוד כולנו ביחד". הוא כינה את המתקפה האיראנית "טעות גדולה" של טהרן, ו"חיובית" עבור ישראל - כי בה נחשפה היעילות של מערכות ההגנה האווירית שלה.
היום, נזכיר העריכו גורמים אמריקניים ומערביים כי תגובת ישראל למתקפה האיראנית בלילה שבין שבת לראשון "תהיה מהירה" - וייתכן שתחל כבר בשעות הקרובות. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". הדיווח הזה מגיע כאמור בצל לחץ בינלאומי על ישראל להימנע מתגובה למתקפה האיראנית - שהסתיימה כמעט ללא נפגעים.
לפי דיווחים שונים ביידן אמר לנתניהו "להאט" בשיחתם בליל המתקפה. אחרי היירוטים המוצלחים, הצטרפו לקריאות ההרגעה גם גרמניה, צרפת, בריטניה ומדינות נוספות.
פורסם לראשונה: 18:52, 15.04.24