גורמים אמריקניים ומערביים מעריכים היום (שני) כי תגובת ישראל למתקפה האיראנית בלילה שבין שבת לראשון "תהיה מהירה" - וייתכן שתחל כבר בשעות הקרובות. הדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" מגיע במקביל לניסיון לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו לתאם פגישות עדכון חריגות עם ראשי מפלגות באופוזיציה, בהם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, גדעון סער ואביגדור ליברמן.
הדיווח הזה מגיע גם בצל הדיון בנושא התגובה הישראלית למתקפת הטילים מאיראן בקבינט המלחמה - שהסתיים, וצפוי להתחדש רק מחר. בתוך כך, ברשת CNN האמריקנית דווח כי ישראל כבר הייתה מוכנה להתחיל השבוע בפעולה קרקעית ברפיח, אחרי חודשים ארוכים של המתנה - אך פעולה זו נדחתה ברגע האחרון, בגלל ההיערכות לתגובה נגד איראן. כך לפי שני גורמים ישראליים.

2 צפייה בגלריה
יירוט של התקיפה האיראנית
יירוט של התקיפה האיראנית
ישראל תגיב למתקפה האיראנית כבר היום? "פעולה ברפיח נדחתה ברגע האחרון"
(צילום: EPA/ATEF SAFADI, REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
התקיפה האיראנית שהחלה שלשום, והגיעה לשיאה אתמול בשעות הלילה עם יירוטם של מאות כטב"מים ועשרות טילים - בהם טילים בליסטיים - גרמה לפי הגורמים לעיכוב בפעולה ברפיח, שם נמצאים כיום יותר ממיליון עקורים שפונו מאזורים שונים ברחבי רצועת עזה בחודשים מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר.
הגורמים טענו כי חיל האוויר כבר היה מוכן לפזר היום כרוזים בעיר המקלט רפיח, מהלך שאמור היה לסמן על כוונה ממשית להתחיל בפעולה שם - אך גם הפעולה הזו כאמור נדחתה. גורם ישראלי הבהיר בשיחה עם CNN כי "ישראל נותרה נחושה לבצע פעולה קרקעית ברפיח, אם כי העיתוי של פינוי אזרחים והמתקפה הקרקעית הקרובה עדיין לא ברור כרגע". בצה"ל סירבו להגיב על הדיווח.

בעולם לוחצים על ישראל: אל תגיבו

שני הדיווחים הדרמטיים הללו מגיעים בצל לחץ בינלאומי על ישראל להימנע מתגובה למתקפה האיראנית - שהסתיימה כמעט ללא נפגעים. לפי דיווחים שונים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר לראש הממשלה נתניהו "להאט" בשיחתם בליל המתקפה. אחרי היירוטים המוצלחים, הצטרפו לקריאות ההרגעה גם גרמניה, צרפת, בריטניה ומדינות נוספות.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
"להאט". המסר של ביידן לנתניהו
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
בשבועיים האחרונים נוצר למעשה מצב חסר תקדים, שבו שורה ארוכה של מדינות התגייסו להפעיל לחצים על איראן - שלא לתקוף את ישראל על חיסול חסן מהדווי בדמשק. מסרים רבים הועברו לטהרן וכללו ממש הפצרות "לא להסלים את המצב". האיראנים, מצידם, התעלמו מהקריאות, אך אמרו שאין להם עניין שזה יתפתח למלחמה.
המתקפה האיראנית הפתיעה רבים - הן בהיקף שלה והן בנחישות של טהרן. העובדה שרוב המתקפה יצאה מאדמת איראן היא סוג של הכרזת מלחמה, וכעת הכדור עובר למעשה למגרש הישראלי. ההתלבטות כאן ברורה - מצד אחד אם ישראל לא תגיב היא עלולה לשדר חולשה, בוודאי במזרח התיכון, מה שעלול להזמין התקפות נוספות בהמשך. מצד שני, אם ישראל תגיב היא מסתכנת במלחמה אזורית, ועלולה למצוא את עצמה במלחמה רב-זירתית שלא הכירה.
בישראל מעבירים לקהילה הבינלאומית מסר שלפיה "ההחלטה היא שלנו". ישראל, אומרים בירושלים, תחליט על היקף התגובה, המיקום שלה והעיתוי שלה. גורמים בצה"ל המליצו להגיב על המתקפה, למען שימור ההרתעה וכדי "להעמיד את איראן במקום". העמדה הזו, בין יתר העמדות, הוצגה בכל הדיונים האחרונים עם הדרג המדיני.
"האירוע לא הסתיים", אומרים בצמרת הצבא, "וצריך להסתכל על גודל והיקף הפעולה". עם זאת, לא מן הנמנע שהתגובה תהיה בחתימה נמוכה, כיוון שלא שווה בהכרח להפסיד את הקואליציה הבינלאומית לטובת תקיפה משמעותית בשלב זה.
ללחצים המערביים שותפות גם מדינות המפרץ, שלפי דיווחים שונים סייעו לארה"ב ולישראל במודיעין וביירוט הטילים והכטב"מים האיראניים - לצד ירדן. לפי רויטרס, סעודיה ואיחוד האמירויות אף עשויות לתווך בין איראן לארה"ב וישראל כדי להביא לרגיעה.
כחלק מהניסיון לשכנע את ישראל שלא להגיב, מדגישים בעולם את כישלון המתקפה האיראנית - שלא הצליחה לפגוע בנכס מהותי, ורוב הטילים והכטב"מים שהשתתפו בה יורטו. למעשה, דווח היום בוול סטריט ג'ורנל, כי כמחצית מהטילים בכלל לא הגיעו ליעדם בגלל כשל טכני, ולא היה צורך ליירט אותם.