1 צפייה בגלריה
מוטי וקנין וסטלה מזרחי
מוטי וקנין וסטלה מזרחי
"זה יעזור לציין את החג, אבל שהכסף שנלקח מאיתנו יוחזר". סטלה מזרחי ומוטי וקנין
(צילום: ענר גרין)
במשך קרוב לארבע שנים מנהלים תושבי הדיור הציבורי בשכונת נווה שרת בת אביב מאבק מול חברת עמידר ומשרד הבינוי והשיכון, אשר ייקרו להם את דמי ועד הבית מ-50 שקלים לחודש ל-500 בעקבות פרויקט התחדשות עירונית. מדובר היה במכה כלכלית קשה עבור אנשים קשי יום המקיימים מקצבאות קיום של הביטוח הלאומי. לאחר שצברו חובות של אלפי שקלים, לאחרונה החלה עמידר לעקל את חשבונותיהם. אך כעת, בעקבות הפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", בוטלו העיקולים.
"הבטיחו לנו שנחזור לאותם בתים, לאותן קומות, באותם תנאים. אמרו שאין לנו מה לדאוג", ספרה לפני כשבוע סטלה מזרחי, אזרחית ותיקה שמתגוררת כבר 35 שנים בדירת עמידר בשכונה. "בתור נציגת ועד השכונה, שמייצגת את הדיור הציבורי, הסברתי לעמידר שהמצב הכלכלי שלנו לא ישתנה. אמרתי שאין להם סיבה לנהל מולנו את הקרב הזה כי אין לנו מאיפה לשלם 500 שקלים לחודש. הבאתי ניירת רפואית ופירוט הכנסה של כל הדיירים, אבל הם לא מוותרים".
"אני מקבלת קצבת אזרח ותיק והיא מעוקלת", ציינה סטלה בכאב, "תשלומים על חשבונות התחילו לחזור - חשמל, גז, טלפון. זה קשה מאוד. יש פה משפחות, אנשים עם ילדים, קשישים. זה לא הוגן. אני לא אמרתי להם שיבנו פה בניינים. גם בדירה הקודמת היה בסדר. אבל הם מתעשרים על חשבוננו ולא רואים את האנשים ממטר".

בעקבות פרסום הכתבה פנה יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת מיכאל ביטון לשר השיכון זאב אלקין ומנכ"ל משרדו אביעד פרידמן, ובאמצעותם לחברת עמידר, והוסכם כי העיקולים ישוחררו היום באופן מיידי למשך כחצי שנה. זאת בכפוף לתיקון חקיקה בנושא שיקודם במהלך חצי השנה הקרובה.
"מנאום הפתיחה שלי כיו"ר ועדת הכלכלה הנחתי על סדר היום את הדיור הציבורי", אמר ח"כ ביטון (כחול לבן). "הקפאנו את הפינויים שאינם בהסכמה, עסקנו רבות בקידום חדשנות ויצירתיות בדיור הציבורי ועוד נמשיך. והיום הענקנו חג שקט לדיירי עמידר שדירתם עברה הליך של התחדשות עירונית. נמשיך להיות להם לאוזן קשבת, נקדם פתרונות ונקדם את החזון לתיקון, שיפור וייעול הדיור הציבורי בישראל".
לאחר ששמעה את הבשורה אמרה סטלה: "אני מודה לכל מי שסייע לזה לקרות. זה יקל עלינו לציין את החג, אבל אני מקווה שבנוסף בהמשך הכסף שנלקח מאיתנו יוחזר".
מנכ"ל פורום הדיור הציבורי דני גיגי אמר: "אנחנו מברכים את יו״ר ועדת הכלכלה חבר הכנסת מיכאל ביטון על ההצלחה במאבק שלו למען דיירי הדיור הציבורי, אך זה לא הסוף של המאבק. יש לדאוג שגם החובות שלהם יימחקו, הכספים יוחזרו וגם שתעבור חקיקה שתסדיר את מעמדם של כל דיירי הדיור הציבורי שנמצאים במצבים דומים. אנחנו נחושים להרחיב ולהעצים את המאבק עד שממשלת ישראל תקבל החלטה לשקם את הדיור הציבורי ולהביא תכנית דיור כוללת שתפתור את כל העוולות האלה. אנחנו קוראים לחברת עמידר ומשרד השיכון לעשות בחג הזה חשבון נפש עמוק, ולעשות שינוי מוחלט בהתנהלות הנפשעת הזאת כלפי הדיירים - משפחות חד הוריות, קשישים, נכים, ילדים וחסרי דירה בכלל".
עו"ד איילת הלברשטט, המרכזת את תחום הדיור הציבורי בסיוע המשפטי בתל אביב, אמרה כי "חשוב להדגיש שמדובר בצעד ראשון בלבד. עמידר צריכה להפסיק את המשך הגבייה השוטפת של דמי הועד בשביל שלא יצטברו חובות נוספים ומשרד השיכון צריך לקבוע נוהל לגבי דיירי הדיור הציבורי והתחדשות עירונית בעבר ובהווה. כמו כן יש להחזיר לדיירים אשר סבלו בתקופה אחרונה בעקבות העיקולים את כל הכסף שנלקח. בעקבות החלטת עמידר על העיקול, לא היה לדיירים איך לשלם על חשמל ותרופות, ונראה שיש אף מקום לפצותם על עוגמת הנפש והסבל".