3 צפייה בגלריה
מוטי וקנין וסטלה מזרחי
מוטי וקנין וסטלה מזרחי
מוטי וקנין וסטלה מזרחי. "מתעשרים על חשבוננו ולא רואים את האנשים ממטר"
(צילום: ענר גרין)
מ-50 ל-500 שקל בחודש: "היציאה מהבתים נכפתה עלינו. הבטיחו לנו שנחזור לאותם בתים, לאותן קומות, באותם תנאים. אמרו שאין לנו מה לדאוג", שיתפה סטלה מזרחי, אזרחית ותיקה, שגרה כבר 35 שנים בדירת עמידר בשכונת נווה שרת בתל אביב. לפני כשמונה שנים, הבניין שופץ במסגרת מיזם התחדשות עירונית, אך מאז שחזרו, הדיירים החלו לצבור חובות של אלפי שקלים בשל עליית תשלומי ועד הבית.
3 צפייה בגלריה
מוטי וקנין וסטלה מזרחי
מוטי וקנין וסטלה מזרחי
נציגת ועד השכונה, סטלה מזרחי. "הסברתי לעמידר שהמצב הכלכלי שלנו לא ישתנה"
(צילום: ענר גרין)
סטלה סיפרה כי "בתור נציגת ועד השכונה, שמייצגת את הדיור הציבורי, הסברתי לעמידר שהמצב הכלכלי שלנו לא ישתנה. אמרתי שאין להם סיבה לנהל מולנו את הקרב הזה כי אין לנו מאיפה לשלם 500 שקלים לחודש. הבאתי ניירת רפואית ופירוט הכנסה של כל הדיירים, אבל הם לא מוותרים".
"אני מקבלת קצבת אזרח ותיק והיא מעוקלת", סטלה ציינה בכאב, "תשלומים על חשבונות התחילו לחזור - חשמל, גז, טלפון. זה קשה מאוד. יש פה משפחות, אנשים עם ילדים, קשישים. זה לא הוגן. אני לא אמרתי להם שיבנו פה בניינים. גם בדירה הקודמת היה בסדר. אבל הם מתעשרים על חשבוננו ולא רואים את האנשים ממטר".

לפני כמה שבועות פנתה הממונה על הדיור הציבורי בתל אביב איילת הלברשטט לסיוע המשפטי של עמידר ולמשרד השיכון, בבקשה למחוק את החובות ולהחזיר את דמי ועד הבית לסכום המקורי. האבסורד, כפי שהסבירה, הוא שחוק התחדשות עירונית קובע שדיירי דיור ציבורי לא ישלמו דמי ועד יותר ממה ששילמו, מתוך כוונה להגן עליהם - אך הוא נחקק אחרי שתושבי נווה שרת חתמו על ההסכמים, ולכן לכאורה לא חל עליהם. הלברשטט אמרה כי "מדובר באוכלוסיות אשר מתקיימות מקצבאות נכות וזקנה, יש פה ניצול של חוסר הידע של האנשים". מנכ"ל פורום הדיור הציבורי דני גיגי הוסיף כי "מדובר בהתנהלות פושעת שמנוגדת לחוק, אשר אמור לספק הגנה לדיירי דיור ציבורי מפני דורסנות".
מוטי וקנין (59), גר בנווה שרת קרוב לעשרים שנה. הוא נשוי ואב לחמישה ילדים, ששניים מהם מתגוררים יחד איתו: "אני חי מקצבת נכות, שזה 3,230 שקלים בחודש. ממשכורת כזאת אני לא יכול לחיות, ואין לי מאיפה לשלם 500 שקל בחודש. הבאתי להם אישורים על מצבי, אין ממה להוריד. אני לא מדליק מזגן, גם בימים הקרים של החורף, המקרר שלי ריק. אני חושב עכשיו איך לעשות את החג, לא יודע מה אני אעשה. הם תולים לנו מסמכים על הדלת, על תיבת הדואר. זה מביך. זה בושה לילדים שלי שאנשים יודעים שאנחנו לא יכולים לשלם".
3 צפייה בגלריה
מוטי וקנין וסטלה מזרחי
מוטי וקנין וסטלה מזרחי
מוטי וקנין. "זה בושה לילדים שלי שאנשים יודעים שאנחנו לא יכולים לשלם"
(צילום: ענר גרין)
שושנה (54), היא אם חד הורית לשני ילדים: "אני חיה מקצבת נכות, חולת סרטן וסכרת, עברתי שבץ מוחי פעמיים. אני חיה מקצבת נכות, אין לי חסכונות, אין לי כלום. אני גמורה, מתקשה לקנות תרופות ואוכל, או לשלם חשבונות. הם הקימו נדל"ן והכניסו אותנו למצוקה".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "בכדי להפחית את עליית הוצאות ניהול הבניין מדיירי הדיור הציבורי שחוזרים לדירות בהן גרו בפרויקטי התחדשות עירונית, נקבע בחוק משנת 2016 כי תקום קרן ייעודית לכיסוי הוצאות אלו. הקרן הוקמה ופועלת בהתאם לייעודה. נציין כי החוק אינו חל רטרואקטיבית, והמשרד בוחן מענה לדיירים שנכנסו לדירות מחודשות טרם נוסדה הקרן לתחזוקה. חברת עמידר פועלת בנושא בהתאם להנחיות משרד הבינוי והשיכון".
מעמידר נמסר: "החברה פועלת בהתאם להנחיות משרד הבינוי והשיכון לעניין תעריפי ועד הבית, והם אכן קובעים תקרת השתתפות לדיירי עמידר. אנו מודעים לפנייתם של הדיירים, ובהתאם - הנושא הועבר לדיון במשרד הבינוי והשיכון. עם קבלת ההחלטות נפעל בהתאם".