תשעה ילדים, שתי אימהות, שתי נשים מבוגרות, וגבר אחד. אחרי 51 יום בשבי חמאס, הם שוב רואים אור יום - והם שוב בישראל. בקיבוץ כפר עזה, משם נחטפו רוב המשוחררים ששבו בפעימה השלישית, פרצו בבכי עם חזרתם. אבל בשבי חמאס עדיין נותרו 178 חטופים.
בפעימה השלישית של עסקת החטופים השתחררו אמש (ראשון) מהשבי בעזה ארבעת בני משפחת גולדשטיין-אלמוג - האמא חן, וילדיה אגם, טל וגל; ארבעת בני משפחת ברודץ' - האמא הגר וילדיה עופרי, יובל ואוריה; האחיות אלה ודפנה אליקים; אלמה אברהם בת ה-84; אביבה סיגל בת ה-62; וגם אביגיל עידן, רק בת 4 ויומיים.
בנוסף להם שוחרר מהשבי רוני קריבוי, ישראלי בעל אזרחות רוסית שעבד בפסטיבל "נובה", ועוד שלושה אזרחי תאילנד. הם עברו דרך מעבר רפיח, לעומת יתר המשוחררים שחזרו לארץ באזור מזרח הרצועה, סמוך לבארי. מצבה של אלמה אברהם מוגדר קשה, והיא פונתה במסוק לבית החולים סורוקה.
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
14 הישראלים ששוחררו חוזרים לארץ, אבל למציאות אחרת לגמרי. משפחת גולדשטיין-אלמוג איבדה את האבא נדב והבת הבכורה ים שנרצחו בטבח, גם אביהן של דפנה ואלה נרצח ב-7 באוקטובר, ואביגיל הקטנה נותרה בלי שני הוריה, רועי וסמדר. בעלה של אביבה סיגל שנחטף איתה נשאר מאחור, בשבי המחבלים. אלו סיפורי המשוחררים בפעימה השלישית.

אביגיל עידן

בגיל 3 הפכה אביגיל עידן לסמל: סמל לאכזריות של חמאס, סמל לכאב הגדול, סמל לתקווה לחזרתם של החטופים. יומיים אחרי שיום הולדתה הרביעי צוין בשבי, היא סוף-סוף בישראל. גם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס לכך ואמר בתחילת נאומו, שעה קלה לאחר השחרור: "אביגיל חופשייה עכשיו, היא בישראל".
10 צפייה בגלריה
הוריו של רועי עידן ז"ל, על התקווה שנכדתם אביגיל תחזור לארץ בחילופי השבויים
הוריו של רועי עידן ז"ל, על התקווה שנכדתם אביגיל תחזור לארץ בחילופי השבויים
הוריו של רועי עידן ז"ל מחכים לשובה של אביגיל
(צילום: גדי קבלו)


הילדה שנחטפה לעזה עם הגר ברודץ' וילדיה, חוזרת לארץ אחרי 51 יום בשבי חמאס - אבל את הוריה היא לא תראה עוד. אביה, צלם ynet רועי עידן, תיעד את חדירת המחבלים לכפר עזה בדקות הראשונות של מתקפת הפתע, לפני שנרצח עם האמא סמדר.
אביגיל הקטנה ברחה מהמחבלים מכוסה בדם של האבא רועי, והשכן אביחי ברודץ' שזיהה זאת רץ אליה, אסף אותה לביתו והציל אותה. הוא קפץ לכיתת הכוננות, וכשחזר הביתה גילה כי אשתו, ילדיו ואביגיל נחטפו.
אחיה של אביגיל, מיכאל (9) ועמליה (6), הסתתרו במשך 14 שעות בארונות הבית ושרדו את הטבח, ועם שחרורה פגשו לראשונה מאז ה-7 באוקטובר את אחותם הקטנה.

הגר, עופרי, יובל ואוריה ברודץ'

אביחי ברודץ', שהציל את אביגיל עידן וקפץ מיד אחר כך לכיתת הכוננות של כפר עזה, נאבק במשך 51 יום לחזרת בני משפחתו שנחטפו לעזה בעת שהוא נלחם מול המחבלים שחדרו לקיבוץ - אשתו הגר (40) ושלושת ילדיהם עופרי (10), יובל (8) ואוריה (4).

10 צפייה בגלריה
עפרי, יובל ואוריה ברודץ נעדרים
עפרי, יובל ואוריה ברודץ נעדרים
אוריה, יובל ועופרי ברודץ'. חוזרים לארץ, אחרי 51 יום
10 צפייה בגלריה
עשרות אנשים הגיעו לאביחי ברודץ  בתל אביב
עשרות אנשים הגיעו לאביחי ברודץ  בתל אביב
המחאה של אביחי ברודץ'
(צילום: אדם קוטב)
הוא פתח בשביתת מחאה מול הקריה בתל אביב שבוע לאחר הטבח ב-7 באוקטובר, דרש "לשנות מדיניות - קודם להחזיר את החטופים", והיה גם לראשון מבין בני משפחות החטופים שנפגש עם נציג של הממשל בקטאר, שגרירה בוושינגטון. קטאר הייתה בסופו של דבר זו שתיווכה בעסקה, ואתמול - לראשונה אחרי יותר משבעה שבועות - אביחי יכל לנשום לבסוף לרווחה: אשתו והילדים חזרו לארץ.

אלה ודפנה אליקים

אלה אליקים בת השמונה, ואחותה דפנה, בת 15, נחטפו לעזה מביתן שבנחל עוז, לאחר שהיו עדות לרצח של אביהן נועם, בת זוגו דקלה ערבה ובנה תומר. המחבלים פרצו לביתם ב-7 באוקטובר ותיעדו את כל בני המשפחה יושבים מפוחדים בפינת הבית, כשהאב נועם מדמם, והסרטונים הועלו לרשתות החברתיות.
10 צפייה בגלריה
אלה ודפנה אליקים
אלה ודפנה אליקים
אלה ודפנה אליקים. "הן ראו זוועות"

האמא, מעין צין, אמרה כי הבנות "ראו זוועות, ראו את הרצח של אבא שלהן, של בת הזוג שלו והבן שלה מול העיניים שלהן, ואני לא יודעת מה עוד הן ראו. אבל אני לא יכולה להרשות לעצמי להתפרק, אני צריכה להביא אותן הביתה ואחר כך אני אצטרך לשקם אותן מכל מה שעברו". אמש, אחרי 51 יום בשבי בעזה, אלה ודפנה שבו לישראל.

חן, אגם, טל וגל גולדשטיין-אלמוג

ביום השלישי של המלחמה נמסרה הודעה מטעמו של האלוף במיל' דורון אלמוג, יו"ר הסוכנות היהודית, לפיה שישה מבני משפחתו נרצחו בטבח, בדיוק 20 שנה אחרי שהוא איבד חמישה קרובי משפחה בפיגוע במסעדת מקסים בחיפה.
10 צפייה בגלריה
אדם גולדשטיין, גל גולדשטיין, טל גולשטיין, חן גולדשטיין
אדם גולדשטיין, גל גולדשטיין, טל גולשטיין, חן גולדשטיין
אגם, גל, טל והאמא חן. שוחררו מהשבי בעזה
10 צפייה בגלריה
נדב וים גולדשטיין אלמוג
נדב וים גולדשטיין אלמוג
נדב והבת ים. נרצחו בטבח
אבל אתמול, שבעה שבועות לאחר מכן, ארבעה מבני משפחתו שבו לישראל, בפעימה השלישית של עסקת החטופים. חן גולדשטיין-אלמוג (48) וילדיה אגם (17), גל (11) וטל (9), שההערכה הראשונית הייתה שנרצחו, נחטפו לעזה - ושוחררו אתמול.
בטבח נרצחו האב נדב והבת החיילת ים. אביה של חן, גיורא אלמוג, היה הגנן של גן הילדים בכפר עזה במשך יותר מ-30 שנה. הוא, הסבתא שלומית וההורים של נדב שהו בבולגריה בזמן הטבח - שבועיים לאחר שגיורא ניהל את הטקס האזכרה לבני המשפחה שנרצחו בפיגוע במקסים.

אלמה אברהם

יותר משבעה שבועות בשבי, בגיל 84. אלמה אברהם, חברת קיבוץ נחל עוז כבר 49 שנים, שוחררה מהשבי בעזה, לאחר שנחטפה ב-7 באוקטובר. בתמונה שהופצה אז היא נראתה מובלת על אופנוע לשטח הרצועה, בין שני מחבלים חמושים.
10 צפייה בגלריה
אלמה אברהם
אלמה אברהם
אלמה אברהם. 51 יום בשבי, בגיל 84

בנה אורי סיפר כי באותה שבת הוא דיבר עם אמו כמה פעמים, לאחרונה ב-10:20: "דווח אז שמערכות התקשורת קרסו, זה נתן לי תקווה שאולי זו הסיבה שאמא לא עונה. אבל כשהחלו דיווחים על חדירות לקיבוצים, חטופים, רציחות, התעללויות, הייתה לי תחושה שמשהו רע קרה לאמא". 51 יום אחרי אותו בוקר נורא, אלמה חזרה לישראל.
עם חזרתה, ועקב מצבה הרפואי שהוגדר תחילה קשה, היא פונתה במסוק לבית החולים סורוקה. מבית החולים נמסר כי "עם הגעתה היא החלה לעבור בדיקה ראשונית על מנת להעריך את מצבה ואת אופן הטיפול הנדרש במטרה להעניק לה טיפול רפואי מתאים".

אביבה סיגל

אביבה סיגל, בת 62, נחטפה לעזה עם בעלה קית', בן 64. בתה שיר סיפרה כי המחבלים לקחו אותם לשטח הרצועה ברכב של האב קית'.
10 צפייה בגלריה
אביבה וקית' סיגל נעדרים
אביבה וקית' סיגל נעדרים
קית' ואביבה. היא שוחררה, אבל הוא עדיין בשבי
אביבה הגננת, אם לארבעה ילדים וסבתא לחמישה נכדים, הייתה גם המטפלת של אגם גולדשטיין-אלמוג, ששוחררה איתה בפעימה השלישית של העסקה. אבל קית', שחי עם אביבה במשך יותר מ-40 שנה בכפר עזה, נשאר בידי המחבלים.

רוני קריבוי

יממה לאחר שחרורה של מיה רגב, החטופה הראשונה ממסיבת הטבע ליד רעים שהשתחררה מהשבי, משתחרר עובד ראשון בפסטיבל "נובה" - רוני קריבוי, בן 25 מכרמיאל.
10 צפייה בגלריה
רוני קריבוי משתחרר
רוני קריבוי משתחרר
רוני קריבוי. עבד בצוות הההגברה
קריבוי עבד בצוות ההגברה במסיבה. לפי עדויות, הוא הצליח לברוח מזירת הטבח, והסתתר במשך שעות בבור, מרחק לא רב מהמסיבה. בשעות הבוקר הוא עוד כתב למשפחתו "אני בסדר" ושלח מיקום לחבר. קצת אחרי, אותו החבר קיבל מרוני הודעה: "הם פה". אחיו איגור סיפר שבשיחה האחרונה שהתקבלה בנייד של רוני, חבריו שמעו מילים בערבית והשיחה נותקה.
בניגוד ל-13 הישראלים האחרים, קריבוי לא שוחרר כחלק מהעסקה - אלא כמחווה של חמאס לפוטין, עקב אזרחותו הרוסית. "לרגע לא איבדנו את התקוות והאמונה שהוא יחזור. הוא אח שלנו, דם מדמנו", אמר הערב חברו ינון אוחנה. אחרי 51 יום, גם רוני סוף-סוף מחוץ לעזה.
פורסם לראשונה: 17:42, 26.11.23