תנועת הפת"ח, שבראשה עומד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בירכה הערב (שישי) על הפיגוע בצומת מסמיה (ראם) שבו נרצחו שני צעירים ונפצעו ארבעה - וכינתה אותו "מבצע הרואי בשטחים הכבושים שלנו". אבו מאזן עצמו התנער מההודעה, ומלשכתו נמסר כי "ההודעה יצאה על דעת עצמו של מישהו לא אחראי, הנשיא נגד אלימות ונגד פיגועים".
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן, זירת הפיגוע
אבו מאזן, זירת הפיגוע
אבו מאזן וזירת הפיגוע. "הנשיא נגד אלימות"
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov, SAUL LOEB/Pool via REUTERS)
בהודעה החריגה של הפת"ח, שהופצה לכלי התקשורת כהודעה רשמית לעיתונות, נכתב "אנו מאשרים שמבצע זה בא במסגרת תגובה טבעית לפשעים שביצע הכיבוש נגד עמנו ברצועת עזה, בגדה המערבית, בירושלים ובפלסטין כולה. אנו מאשרים שההתנגדות מאוחדת ברחבי פלסטין בהתמודדות עם היהירות של הכיבוש הציוני הזה. האקדח וההתנגדות יישארו בכוננות מול הכיבוש הציוני עד שיימחק מפלסטין כולה".
ההודעה החריגה מגיעה לאחר שבשבועות האחרונים החלו להתפתח מחלוקות עמוקות בקרב חברי פת"ח ואש"ף בעקבות אי-הוודאות בעניין עתיד הרשות הפלסטינית והחלוקה בין ההנהגה שתנהיג את הרצועה והגדה בתום המלחמה. אבו מאזן מקווה להמשיך להיות חלק מהרשות ה"באה" למרות גילו המופלג - אך הוא מקפיד להצהיר שהוא בעד "התנגדות לא אלימה" ובעד הליך שלום שיוביל להסדר מדיני עם ישראל והקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' - ומהצד השני חברי אש"ף כמו מחמוד אלעאלול הידוע בדעותיו הקיצוניות וג'בריל רג'וב התחילו להתבטא באופן חריג נגד ישראל ובעד שילוב חמאס בהנהגת הרשות.
מוקדם יותר הותר לפרסום כי ישי גרטנר, בן 23 ממודיעין עילית, הוא אחד הנרצחים בפיגוע. גרטנר למד בישיבת קריית מלאכי וקודם לכן בישיבת מאור התלמוד ברחובות.
5 צפייה בגלריה
ישי גרטנר
ישי גרטנר
תלמיד ישיבה בן 23. ישי גרטנר שנרצח בפיגוע
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
5 צפייה בגלריה
כדור מהירי בפיגוע בצות ראם
כדור מהירי בפיגוע בצות ראם
"הרגשתי כדורים עפים". אחד הקליעים שא' שנפצע אסף מרכבו
"הרגשתי כדורים עפים, כמה שניות אחרי זה הבנתי שנפצעתי", שחזר א', בן 52 ממודיעין, את רגעי הפיגוע. א' נפגע מהירי בין היד לחזה בעת שהיה בדרכו חזרה מהעבודה וחלף בצומת ברכבו, ופונה לבית החולים קפלן כשמצבו מוגדר בינוני. בפיגוע נרצחו שני בני אדם ונפצעו ארבעה כולל א', אחד מהם נער בן 16 שמצבו הידרדר והוא הועבר במצב אנוש לבית החולים שניידר, ומצבם של השניים הנוספים קשה.
"הכל קרה מהר, הבנתי שיורים על הרכב, ראיתי מחבל עם אקדח, התכופפתי והמשכתי לנסוע", סיפר א'. "הייתי עם חבר מהעבודה בטלפון ואמרתי לו שנפצעתי ביד, והוא התקשר למשטרה. המשכתי בנסיעה עד יד בנימין ואחד הגלגלים התפוצץ. יצאתי מהרכב, וישר אנשים שאלו מה קרה וניסו לעזור, כבר היו שם פרמדיקים והזמינו מהר מאוד אמבולנס. תוך שלוש דקות הייתי באמבולנס והובהלתי למרכז הרפואי קפלן".
א' הוסיף ממיטתו בבית החולים, תוך כדי שהוא מציג את אחד הקליעים שאסף מרכבו: "אני מבקש להשתתף בצערן של המשפחות ומאחל החלמה מלאה לשאר הפצועים. אני מאחל הרבה אחדות לעם ישראל, בריאות, ושהחטופים יחזרו בשלום".
המחבל, תושב מזרח ירושלים, התגורר ככל הנראה במחנה הפליטים שועפט בצפון-מזרח העיר. דיווחים פלסטיניים סיפרו על כוחות שסוגרים את מחסום מחנה הפליטים.
5 צפייה בגלריה
  זירת הירי בצומת מסמיה
  זירת הירי בצומת מסמיה
זירת הפיגוע בצומת מסמיה
(צילום: תומר שונם הלוי)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
האזרח שירה במחבל וחיסל אותו הוא איש כוחות הביטחון לשעבר, וכיום משרת במילואים. "הייתי בצד השני של הכביש, ראיתי אותו יורה ורצתי עם אקדח שלוף", סיפר. "הסתערתי לעברו, קודם יריתי מרחוק ואז צמצמתי מרחק אליו. התקדמתי אליו תוך כדי שאני יורה, ואז הגעתי אליו ווידאתי נטרול". גורם במשטרה סיפר בזירה כי האזרח החל לירות לעבר המחבל ממרחק 30 מטרים, ואמר כי "הוא ממש צלף בו מרחוק, הצליח לנטרל אותו ומנע את המשך מסע הרצח".
המחבל הגיע לצומת ברכב מאזדה בסביבות השעה 12:30, ביצע פרסה, יצא ממכוניתו ופתח באש מאקדח לעבר תחנת האוטובוס. מפרטי החקירה עולה כי למחבל חזות של איש דאעש - עם זקן וכיפה לבנה.
ניצב אבי ביטון, מפקד מחוז מרכז, אמר כי "אזרח שהיה בסמוך יצא מהרכב, חתר למגע ובעזרת אקדח שהיה ברשותו נטרל את המחבל. ככל הנראה המחבל פעל לבד, אבל אנחנו ממשיכים לבדוק".