בצל המאבק העיקש בין תומכי ישראל לתומכי פלסטין בקמפוסים ברחבי ארצות הברית והעלייה באנטישמיות במדינה, בית ספר נחשב לאומנויות בשם בארד קולג' בניו יורק הציע קורס ראשון מסוגו בשם "אפרטהייד בישראל-פלסטין", שנועד ללמד סטונדטים על "פשע האפרטהייד" בישראל. על אף שמרצה הקורס הוא יהודי המתגורר בירושלים ונשיא הקולג' הוא יהודי גם כן, הקורס עורר סערה והוביל את הקונסוליה הישראלית בניו יורק לפנות בצעד חריג להנהלת המוסד בבקשה לבטלו.בעקבות הלחץ על המוסד, נודע ל-ynet כי הקורס לא יוצע יותר.
4 צפייה בגלריה
סילבוס של קורס על אפרטהייד בישראל בקולג' בארצות הברית
סילבוס של קורס על אפרטהייד בישראל בקולג' בארצות הברית
תקציר הקורס באתר המכללה
כשנודע דבר הקורס לקונסוליה הישראלית, הקונסול לדיפלומטיה ציבורית בניו יורק, יובל דוניו-גדעון, פנה להנהלת בארד קולג' בבקשה לבטל את הקורס בטענה שהוא אנטישמי. מרצה הקורס, ההוגה והחוקר היהודי שמתגורר בירושלים, נתן ת'רול, ידוע כמבקר חריף של ישראל שטוען כי המדינה מנהיגה בפועל אפרטהייד וכי לא ניתן להפריד בין הממשל הדמוקרטי כביכול בישראל לבין המשטר הצבאי שהיא מנהיגה ביהודה ושומרון.
גם ארגונים יהודיים כמו הליגה נגד השמצה פנו לקולג' בדרישה לבטל את הקורס. "כל הנחת היסוד של הקורס הזה משמיצה ומוציאה דה-לגיטימציה למדינת ישראל הדמוקרטית", מסרו בליגה נגד השמצה. "בתקופה של עלייה בשיעור התקריות האנטישמיות בארה"ב, אנחנו עומדים על אמונתנו שקורסים כאלה לא צריכים להתקיים בגלל הכשלים שהם מבוססים עליהם".
4 צפייה בגלריה
פלייר באוניברסיטת מישיגן המאשים את ישראל במתקפת הטרור של חמאס נגדה
פלייר באוניברסיטת מישיגן המאשים את ישראל במתקפת הטרור של חמאס נגדה
"ישראל הכריזה מלחמה על פלסטין". פלייר שהופץ באוניברסיטת מישיגן
4 צפייה בגלריה
הפגנה פרו ישראל בניו יורק, ארה"ב
הפגנה פרו ישראל בניו יורק, ארה"ב
הפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק, בחודש שעבר
לפי הארגון, ההאשמה באפרטהייד "מעוותת מיסודה את מה שהיא ישראל", ומשטר מסוג זה לא מתקיים בתוך ישראל כלפי ערבים ישראלים שמיוצגים ברשויות ומוסדות המדינה, ולא באזור יהודה ושומרון בו ישראל מפעילה הגבלות ממניעים ביטחוניים.
לדברי נשיא המכללה, המנצח היהודי ליאון בוטשטיין, "הקורס היה מצוין, ברמה גבוהה ולא כלל הטפה אידאולוגית". בוטשטיין הבהיר כי "אין שום דבר אנטישמי בקורס המדובר. הוא בוחן שאלות שהיו נושא לוויכוח בישראל במשך שנים. למה הקהילה היהודית באמריקה צריכה לפחד מאותם ויכוחים שמתקיימים בישראל?”, תהה, והוסיף כי "בתור ילד של ניצולי שואה, אני רגיש יותר מרוב האנשים לאנטישמיות".
4 צפייה בגלריה
אביתר רובין, עינת גרליץ, נוה שבתאי-לוין ושחר שורץ
אביתר רובין, עינת גרליץ, נוה שבתאי-לוין ושחר שורץ
"הקורס בוחן שאלות שהיו נושא לוויכוח בישראל במשך שנים". הפגנה של סרבני גיוס, בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
בארד קולג' הצמיח לאורך השנים שורה של בוגרים מובילים בתעשיית הבידור והאמנות. מלבד הקמפוס המרכזי בעיירה רד הוק, המכללה מציעה יותר מ-35 תוכניות ללימוד תארים מתקדמים במרכזים שונים ברחבי העולם, בהם גם תוכנית משותפת עם אוניברסיטת אל-קודס במזרח ירושלים. מבארד קולג' נמסר כי "מדובר בקורס יחיד שנלמד באביב האחרון. זה לא נלמד עכשיו, ואין תוכניות בשלב זה ללמד אותו בעתיד". לטענתם, המרצה היה בשנת מחקר בקמפוס וחזר לישראל.
מהקונסוליה הישראלית בניו יורק נמסר בתגובה כי "אנחנו לוקחים ברצינות רבה את העלייה במקרי האנטישמיות בקמפוסים בארצות הברית. אנחנו פועלים ככל שניתן מול הרשויות, לרבות הנהלות האוניברסיטאות. אחרי החודש האחרון ברור כבר לכולם שיש קשר ישיר בין תוכן לימודי מוטה ושקרי המקדם אנטישמיות לבין עלייה במקרי האלימות כלפי יהודים. הקונסוליה הישראלית תמשיך לפעול מול הנהלות האוניברסיטאות על מנת לעורר את תשומת ליבן לתכנים מהסוג הזה".