הטיסן הזעיר של חיזבאללה שחצה ביום שישי האחרון לשטח ישראל ושב על עקבותיו ללבנון הפעיל גם אזעקות ביישובים במועצות האזוריות מבואות חרמון, הגליל העליון ואף בשטח המועצה האזורית עמק הירדן. ראשי המועצות סיפרו הבוקר (יום א') לאולפן ynet על ההפתעה שחשו כששמעו את האזעקה, והלינו על שנים ארוכות של המתנה במימוש פרויקט מיגון הצפון - שיצא לדרך רק בנובמבר האחרון, יותר מ-15 שנים מתום מלחמת לבנון השנייה.
ראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום סיפר כי האזעקה הפתיעה אותו ואת התושבים מאוד, בהתחשב בעובדה שלא הייתה הכנה או מתיחות ביטחונית ברקע. "זה באמת בא משום מקום, וזה הזכיר לנו שאנחנו חיים בשכונה שהיא לפעמים קשוחה. אבל מהר מאוד כולם חזרו לשגרה", הוא אמר. "אנחנו מאמינים שזה לא יהפוך לשגרה, אבל נמשיך להיות עם עין פקוחה".
2 צפייה בגלריה
הרחפן של חיזבאללה שהופל ע"י צה"ל
הרחפן של חיזבאללה שהופל ע"י צה"ל
רחפן חיזבאללה שהופל יום לפני חדירת הטיסן. "להפיל מהר ככל האפשר - ולחזור לשגרה"
ראש מועצת מבואות החרמון בני בן מובחר אמר כי אף שהייתה דאגה מסוימת, הוא והתושבים סומכים על פיקוד הצפון ועל הצבא כולו. "נולדנו פה לאזור הזה ולרגישות שלו. אני מקווה שבפעם הבאה לא ייתנו לכלים האלה לחצות אפילו את הגבול", הוא אמר. ראש מועצת הגליל העליון גיורא זלץ הוסיף: "אירוע נקודתי כנראה שאי אפשר למנוע, אבל מה שצריך זה להפיל אותו (את הטיסן – א"ל) מהר ככל האפשר ולחזור לשגרה. על הביקורת שנשמעת על 40 דקות בשמי המדינה – צריך להבין שעושים הערכת סיכון בין האירוע לבין היירוט".
אף ששבו לשגרה במהירות, ראשי המועצות סיפרו גם על חוסר המוכנות באזור הצפון למקרה של מערכה צבאית שתדרוש מהתושבים לשהות במרחבים מוגנים זמן לא קצר. "אין לי ספק שהצבא פועל מצוין", אמר זלץ. "אבל המדינה בהחלט לא מתפקדת נכון בנושא מיגון הצפון. אם יש מחדל ב-15 השנים האחרונות שעברו מאז מלחמת לבנון זה שחלק גדול מהנזקים – גם בנפש וגם ברכוש – ייגרמו לא רק בגלל חיזבאללה, אלא גם בגלל שהמדינה לא עשתה מספיק בשנים האחרונות".
2 צפייה בגלריה
תכנית מגן הצפון
תכנית מגן הצפון
הממ"ד בכפר יובל שפתח את פרויקט מיגון הצפון, בנובמבר האחרון. "שימשיכו ביתר שאת"
(צילום: אגף הנדסה ובינוי, משרד הביטחון)
בן-מובחר ציין כי הפרויקט יצא לדרך, אף שבעיכוב – ואמר כי הוא מצפה ממשרדי הממשלה להרחיב את הפעילות למיגון היישובים. "אני מקווה שמשרד הביטחון ומשרד האוצר ימשיכו ביתר שאת ויעמדו בהתחייבות שלהם להקים מיגוניות בבתים שהם בעיקר של ותיקי היישוב", אמר. "צריך לדאוג להם לחדר ממוגן צמוד לבית המגורים. אי אפשר להתעלם מזה ששנים ביקשנו, ואני מקווה שאכן כך זה יימשך".