עימות בין ישראל לאחת המתווכות בניסיון לקדם עסקת חטופים: ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני תקף אתמול (רביעי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו מבלי להזכיר את שמו. "אנחנו לא יכולים להשאיר את גורל האזור בידיים של פוליטיקאים הרפתקנים שמוכנים לסכן את גורל האזור כולו רק לטובתם האישית", אמר א-תאני במהלך הצהרה משותפת עם ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס.
1 צפייה בגלריה
א-תאני ונתניהו
א-תאני ונתניהו
א-תאני ונתניהו
(צילום: Christophe Ena / AFP)
המתקפה של א-תאני על נתניהו לא באה בחלל ריק, אלא על רקע מתיחות רבה בין ישראל לקטאר שנתפסה עד כה בירושלים כמתווכת שיש לה מנופי לחץ על חמאס. אחרי השיחות האחרונות של צוותי המשא ומתן בדוחא, הגיעו בישראל למסקנה שהקטארים לא סיפקו את הסחורה.
בישראל סבורים שהקטארים לא הפעילו מספיק לחץ על חמאס להתגמש, לא איימו על הנהגת חמאס בגירוש מדוחא, לא הקפיאו אף חשבון בנק, ולא גירשו משטחם אפילו לא מנהיג אחד או משפחה אחת של הנהגת חמאס. התחושה בישראל היא שהקטארים משחקים משחק כפול ולא מפעילים כאמור שום לחץ על חמאס.
בישראל כעסו מאוד על הקטארים, והחליטו להראות להם את זה: ראש המוסד דדי ברנע הורה לצוות המשא ומתן לשוב לארץ. לא בכדי הצוות נשלח להמשך המשא ומתן למצרים ולא לקטאר.
בנוסף, לא במקרה נתן ראש הממשלה נתניהו לשר התקשורת שלמה קרעי וליו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ להתקדם עם החוק שיאפשר לסגור את משרדי "אל-ג'זירה" בישראל - מהלך שבעבר טורפד על-ידי הדרג המדיני כדי לא להרגיז את קטאר.
בהצהרה המשותפת עם ראש ממשלת ספרד, אמר ראש ממשלת קטאר א-תאני כי המגעים לעסקת חטופים תקועים באותן נקודות מאז השיחות בפריז, וכי הבעיה המרכזית היא חזרת העקורים בעזה לבתיהם. הבכיר הקטארי יצא נגד פעולה ישראלית ברפיח, וציין שאין אף מדינה בעולם חוץ ממנה שתומכת בפלישה לעיר העזתית.
"אתה לא יכול לדחוף לפינה יותר מ-50% מהאוכלוסייה ב-10% מהרצועה ולתקוף", אמר א-תאני. "זה לא יכול להתבצע ללא רצח עם רציני, בנוסף לרצח העם שבוצע קודם לכן בעזה. אם ישראל תעשה את זה מבלי שתובא בחשבון על מה שהיא מבצעת, אנחנו רק נראה מעגל מתמשך של אלימות והסלמה באזור ואנחנו רוצים להימנע מזה".
בישראל ממתינים כעת לתשובה של חמאס להצעה החדשה של המתווכות האחרות, ארה"ב ומצרים. תשובת חמאס צפויה להגיע ביום חמישי, ואז היא תוצג רשמית בפני הצד הישראלי. בהצעה יש אלמנטים משמעותיים לגבי חזרת התושבים לצפון עזה. גורם ישראלי אמר כי "אם חמאס יגיד 'כן', הלחץ יופנה כלפי ישראל, בעוד שאם חמאס יגיד 'לא' או לא יענה - ישראל לא תידרש לדילמה".
פורסם לראשונה: 22:54, 03.04.24