ברחבי העולם מתפללים הלילה (בין שני לשלישי) לנס שיאפשר למצוא בחיים את נוסעי הצוללת הנעדרת "טיטאן", שנעלמה באוקיינוס האטלנטי בדרכה אל שרידי האונייה טיטאניק. מומחים אומרים כי מכיוון שאנשי הצוות צוידו למקרה חירום בדי חמצן ל-96 שעות, הרי שאם היא נשארה שלמה מתחת למים נותרו שלושה ימים כדי לנסות להצילם. בינתיים התבררה אמש זהותם של שניים מחמשת הנוסעים שהיו בצוללת: האחד הוא המיליארדר הבריטי היימיש הרדינג, והשני הוא החוקר הצרפתי פול אנרי נרז'ולה, שמאז שנות ה-80 הוביל שורה ארוכה של מסעות צלילה אל שרידי האונייה.

9 צפייה בגלריה
צוללת נעדרת בדרך ל טיטאניק שניים מה נעדרים פייר הנרי נרגאולט ו האמיש הרדינג
צוללת נעדרת בדרך ל טיטאניק שניים מה נעדרים פייר הנרי נרגאולט ו האמיש הרדינג
החוקר הצרפתי נרז'ולה (מימין) והמיליארדר ההרפתקן הרדינג
9 צפייה בגלריה
הטיטאניק
הטיטאניק
הטיטאניק ב-1912. תוארה כ"אונייה שלא יכולה לטבוע"
(צילום: AP)
הצוללת "טיטאן" מופעלת על-ידי חברת OceanGate, המציעה לחוקרים ולתיירים עשירים להצטרף למסע אל שרידי הטיטאניק בעלות של עד 250 אלף דולר לאדם. אל הצלילה הנוכחית יצאה הצוללת ביום ראשון מניופאונדלנד שבקנדה, אבל כשעה ו-45 דקות אחרי שירדה אל מתחת לפני הים אבד הקשר איתה. בעקבות זאת פתח משמר החופים של בוסטון במבצע חיפושים, וכמה סוכנויות של הממשל האמריקני מסייעות בו. גם מטוסים של חילות הים של קנדה וארה"ב מסייעים במבצע. מאז אובדן הקשר עם הצוללת חלפה יותר מיממה.
ה"טיטאן" היא צוללת קטנה, שאורכה 670 ס"מ בלבד ומשקלה 9,072 קילוגרם. יש בה מקום לחמישה אנשים, והיא מסוגלת לצלול לעומק של יותר מ-4,000 מטרים. כדי לצלול אל שרידי הטיטאניק ולשוב אל מעל לפני הים נדרשות לה שמונה שעות. שלא כמו צוללות גדולות היוצאות מנמלים וחוזרות לעגון בהם באמצעות כוח מניע משלהן, צוללות קטנות כמו ה"טיטאן" מובלות אל יעדן באמצעות כלי שיט, נשלחות ממנו אל משימתן – ואז חוזרות אליו. לצורך הביקור בשרידי הטיטאניק שכרה OceanGate את שוברת הקרח הקנדית "נסיכת הקוטב", וממנה משולחת הצוללת אל האונייה הטרופה.
9 צפייה בגלריה
שרידי ה אונייה ספינה טיטאניק בקרקעית הים
שרידי ה אונייה ספינה טיטאניק בקרקעית הים
הבקטריה אוכלת את השרידים, ולא ברור כמה שנים עוד יישמרו. הטיטאניק על קרקעית האוקיינוס
(צילום: רויטרס )
9 צפייה בגלריה
צוללת מהסוג שמשמש למסע אל שרידי הטיטאניק
צוללת מהסוג שמשמש למסע אל שרידי הטיטאניק
צוללת מהסוג שמשמש למסע אל שרידי הטיטאניק
(צילום: Bluefish)
לפי שעה לא ברור מה גרם לאובדן הקשר עם הצוללת, והתשובה לשאלה הזו תקבע במידה רבה מהו הסיכוי להציל את הנוסעים. התרחיש האופטימי שהעלו אמש המומחים הוא שרק מערכת התקשורת או החשמל של הצוללת קרסה, ושבמקרה כזה ניצֵל הצוות את האפשרות לפלוט את הצוללת אל נקודה אקראית מעל לפני הים – ולחכות שיימצא. התרחיש הגרוע ביותר הוא שנזק כלשהו נגרם למעטפת החיצונית של הצוללת, כך שמים החלו לדלוף לתוכה, ובמקרה זה סיכויי ההישרדות קלושים.
מומחים הסבירו כי אם הצוללת שקעה ונתקעה על קרקעית האוקיינוס, הסיכוי לחלץ את הנוסעים משם אפסי, משום שצוללנים אינם יכולים לצלול לעומק שכזה, וכלי שיט מעטים מאוד מסוגלים להגיע אליו – בכלל זה כלים שתוכננו במיוחד כדי לסייע בחילוץ של צוללות צבאיות. "מדובר במבצע הצלה קשה מאוד", הסביר אמש ל"סקיי ניוז" כריס פארי, קצין בכיר לשעבר בחיל הים הבריטי. "קרקעית הים באזור שבו נעלמה הצוללת היא גלית מאוד בצורתה, הטיטאניק עצמה שוכנת בתוך תעלה, ויש הרבה שרידים שלה מסביב. כך שלנסות להבחין בין עצמים באמצעות סונר ולהתמקד באזור שבו אתה רוצה לחפש בעזרת צוללת אחרת זה דבר קשה מאוד לביצוע".

הנוסע שביטל את השתתפותו ברגע האחרון

אמש התברר כאמור כי אחד הנוסעים בצוללת הנעדרת היה המיליארדר הבריטי היימיש הרדינג, שידוע כ"תייר הרפתקאות" המנצל את כספו כדי לצאת למסעות יוצאי דופן ברחבי העולם. הרדינג, בן 58 ואב לשניים, הוא מנכ"ל חברת Action Aviation, ורק לאחרונה היה אחד מנוסעי הטיסה המסחרית החמישית לחלל של חברת Blue Origin של מייסד "אמזון" ג'ף בזוס. ביום שבת פרסם ברשת פוסט שבו דיווח לעוקביו כי הוא עומד לצאת אל המסע לטיטאניק, ועדכן בו כי אחרי ימים של מזג אוויר לא פשוט נפתח חלון הזדמנויות שיאפשר את הצלילה.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב בוסטון ספינות של משמר החופים של בוסטון חיפושים אחר צוללת ש הייתה במסע ל שרידי ה אונייה טיטאניק
ארה"ב בוסטון ספינות של משמר החופים של בוסטון חיפושים אחר צוללת ש הייתה במסע ל שרידי ה אונייה טיטאניק
ספינות של משמר החופים של בוסטון, שמנהל את החיפושים. "קשה מאוד לביצוע"
(צילום: רויטרס )
הרדינג מחזיק בכמה שיאי גינס הנוגעים לטיולים בעולם, בהם ההקפה המהירה ביותר של כדור הארץ תוך מעבר בקוטב הדרומי והצפוני, והזמן הארוך ביותר לשהייה על תחתית האוקיינוס: הוא שהה ארבע שעות ו-15 דקות בתעלת מריאנה, שהיא הנקודה העמוקה ביותר בכדור הארץ. נכדו החורג של הרדינג פרסם אתמול פוסט שבו הודיע על היעדרו, ואמר כי המשפחה מתפללת לשלומו.
מארק בטלר, מנהל חברת Action Aviation של הרדינג, אמר כי נעשים כל הניסיונות האפשריים להציל אותו ואת הנוסעים האחרים: "יש עדיין הרבה זמן כדי לנהל מבצע הצלה – יש בצוללת ציוד שיכול לאפשר לשרוד את האירוע הזה. כולנו מקווים ומתפללים שהוא יחזור בריא ושלם". לפי חברת OceanGate, הצוללת "טיטאן" אכן מצוידת בחמצן שאמור להספיק ל-96 שעות כדי לאפשר לנהל מבצע הצלה במקרה של תקלה חמורה. מנהלי מבצע החיפוש מסרו הלילה כי הם מעריכים לפיכך שלנוסעי הצוללת נותר חמצן ל-70 שעות לפחות.
9 צפייה בגלריה
אמיש הרדינג מיליארדר שהיה ב צוללת ש נעלמה ב מסע ל שרידי ה טיטאניק
אמיש הרדינג מיליארדר שהיה ב צוללת ש נעלמה ב מסע ל שרידי ה טיטאניק
"יש עוד הרבה זמן". הרדינג
לפי עדותו של המיליארדר הרדינג בפוסט שפרסם בסוף השבוע, נוסע נוסף בצוללת הנעדרת היה החוקר הצרפתי הוותיק פייר הנרי נרז'ולה, הנחשב מומחה לענייני הטיטאניק. נרז'ולה בן ה-77 הוא מפקד לשעבר בחיל הים הצרפתי, ובארבעת העשורים שעברו מאז גילוי שרידיה של האונייה על קרקעית האוקיינוס הוביל משלחות רבות אליהם.
מי שעוד היה אמור להיות בצוללת הנעדרת אבל פרש מהמסע ברגע האחרון הוא עורך הדין והצולל הוותיק דייוויד קונקנון, שסיפר אמש כי נאלץ לבטל את השתתפותו בצלילה משום שהיה עליו להתפנות לטפל בבקשה דחופה של לקוח. "כפי שסיפרתי לכם בשבוע שעבר, הייתי אמור להיות חלק מהמשלחת הזו, אבל נאלצתי לבטל בגלל עניין דחוף של לקוח", כתב אמש ברשת. "בלילה שעבר נקראתי לעזור בכל דרך אפשרית כדי להבטיח את חזרתם הבטוחה של כל הנוסעים בצוללת. הסכמתי מיד כמובן".

הבקטריה אוכלת: "שרידי האונייה ייכחדו בתוך עשורים"

האונייה "טיטאניק" שאליה ניסתה הצוללת להגיע, נזכיר, הייתה אוניית פאר שלפני השקתה בתחילת המאה ה-20 הוגדרה "האונייה שאינה יכולה לטבוע", אבל כבר בהפלגת הבכורה שלה, באפריל 1912, פגעה בקרחון ושקעה אל המצולות. באונייה היו 2,208 איש מכל שכבות האוכלוסייה, מאילי הון ועד מהגרים חסרי פרוטה, ויותר מ-1,500 מהנוסעים טבעו באסון. סיפור טביעתה הונצח בסוף אותה המאה בסרט הקולנוע "טיטאניק" בכיכובם של ליאונרדו דיקפריו וקייט וינסלט, סרט שזכה ב-11 פרסי אוסקר.
9 צפייה בגלריה
טיטאניק - מתוך הארכיון
טיטאניק - מתוך הארכיון
הסצנה המפורסמת מהסרט זוכה באוסקר, בכיכובם של דיקפריו וקייט וינסלט
(מתוך הארכיון)
שרידי הטיטאניק, שבעת השקתה הייתה אוניית הנוסעים הגדולה אי פעם ועשתה דרכה מסאות'המפטון שבאנגליה לניו יורק, אותרו רק 73 שנים אחרי שטבעה, ב-1985. הם נמצאו מוטלים על קרקעית האוקיינוס האטלנטי, במרחק של כ-600 קילומטרים מחופי קנדה ובעומק של כ-3,800 מטרים מתחת לפני הים.
בשנים האחרונות החלו חברות מסחריות להציע מסעות בצוללות קטנות אל שרידי הטיטאניק, בעלות של יותר מ-200 אלף דולר לאדם. חברת OceanGate, שלה שייכת כאמור הצוללת הנעדרת כעת, הציעה מסעות כאלה בעלות של עד 250 אלף דולר. בצוללות שלה יש מקום לחמישה נוסעים, ובשיווק מסעותיה כותבת החברה שהם מיועדים לנהג, ל"מומחה תוכן" ולשלושה נוסעים שייצאו למסע בתשלום.
9 צפייה בגלריה
יותר מ-200 ביקרו. שרידי הטיטאניק בקרקעית הים
יותר מ-200 ביקרו. שרידי הטיטאניק בקרקעית הים
יותר מ-200 ביקרו. שרידי הטיטאניק בקרקעית הים
(צילום: Bluefish)
לפי הערכות, יותר מ-200 בני אדם הגיעו עד כה אל אתר הקבורה של האונייה. על פי עדויות כל שנותר מהקורבנות ששקעו איתה אל המצולות הם מגפיים, נעליים ובגדים. עצמותיהם נעלמו במרוצת השנים. בינתיים בקטריה אוכלת-מתכות הולכת ומתפשטת באונייה, ויש המעריכים שבתוך כמה עשורים היא תיכחד לחלוטין.
פורסם לראשונה: 23:56, 19.06.23