3 צפייה בגלריה
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
לאחר ההקלות, סועדים יושבים במסעדה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ראש קבינט המומחים ומכון המחקר של כללית, פרופ' רן בליצר, אמר הערב (יום שלישי) לראש הממשלה נפתלי בנט כי יש להוציא לפועל מגבלות חמורות יותר כדי לבלום את התפשטות הקורונה ולאפשר פתיחה מסודרת של שנת הלימודים בספטמבר.

3 צפייה בגלריה
רן בליצר
רן בליצר
רן בליצר
(צילום: מוטי קמחי)
הדברים נאמרו בדיון שבו השתתפו בכירים במערכת הבריאות, ובהם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא פרופ' גילי רגב ובכירים נוספים. פרופ' בליצר הציג לבנט תוכנית שלפיה התו הירוק יחול גם על מסעדות, ברים, בתי קפה וחללים עם מתחת ל-100 בני אדם למשך כחודש בלבד. המטרה היא לקדם מהלך בלימה מיידי לקראת ה-1 בספטמבר.
בינתיים, כינוס קבינט הקורונה יידחה ככל הנראה ליום חמישי, מכיוון שמשרד האוצר ומשרד הבריאות עדיין דנים על המשמעויות הכלכליות של התו הירוק. בישיבה צפויים שרי הקבינט לאשר את התו הירוק ומתווה חדש לנתב"ג.
משרד הבריאות דורש בשלב זה שבעה ימי בידוד לכל מי שיחזור מחו"ל, גם אם הוא מחוסן וגם אם הוא חוזר ממדינות ירוקות. הוא דורש גם להרחיב את התו הירוק לכל חלל סגור של יותר מ-100 איש, כולל מסעדות ובתי קפה, וייתכן שאף ידרוש להטיל את התו הירוק ע להתקהלויות של יותר מ-100 איש בחללים פתוחים.
בנוסף, משרד הבריאות טרם השלים את ההיערכות שלו להנגשת בדיקות מהירות לילדים ולא מחוסנים. אחת האפשרויות שנבחנות היא להטיל את חובת המימון על בדיקות מהירות על כל מי שהוא מעל גיל 12 ובחר שלא להתחסן. משרד הבריאות חושב שצעד כזה יאיץ את ההתחסנות.
3 צפייה בגלריה
מחצות - התו הירוק נכנס לפעולה במקומות מעל 100 איש. בנט
מחצות - התו הירוק נכנס לפעולה במקומות מעל 100 איש. בנט
מחצות - התו הירוק נכנס לפעולה במקומות מעל 100 איש. בנט
פרופ' בליצר העלה גם רעיונות נוספים, ובהם בחינה של מקומות לצורך הוצאה לפועל של מגבלת התקהלות ותו סגול מרוכך בחללים פתוחים. אולם, בשלב זה עיקר ההתמקדות היא בהמלצה לקיים את התו הירוק בחללים קטנים יותר, ולא רק באירועים שבהם נוכחים יותר מ-100 בני אדם כפי שממליץ משרד הבריאות.
בתוך כך, היום בחצות ייכנס לתוקף "התו השמח" - חובת תו ירוק במקומות שנמצאים בחלל סגור ופועלים בתפוסה של יותר מ-100 איש. התו תקף לאולמות אירועים, מועדונים ומקומות לעריכת כנסים עם מזון - וכן מקומות אחרים שמתקיימת בהם פעילות זהה, כמו למשל, מסעדה או בית מלון שמתקיים בהם אירוע שמחה עם מעל 100 איש. לפי התקנות, אירוע שמתקיים במקום שחלקו בשטח פתוח וחלקו בשטח סגור, חלים עליו הכללים של אירוע בשטח סגור.
בנוסף, נכנסה לתוקף התקנה שלפיה חלה חובה על כל מקום ציבורי ועסקי, גם כאלה שלא פועלים בתו ירוק, שלא לתת שירות לאדם שאינו עוטה מסכה. על בתי העסק להציב שלטים במקומות בולטים לגבי החובה לעטות מסכה, ובמקומות שבהם ישנה מערכת כריזה - מחויב העסק להודיע על החובה לעטות מסכה באמצעות המערכת.
על מנת להיכנס למקום שפועל בתו ירוק, ניתן להציג בשלב זה אישור על תוצאה שלילית בבדיקת PCR ב-72 השעות שאחרי הבדיקה, אישור על תוצאה שלילית בבדיקה מהירה ב-24 שעות שאחרי הבדיקה, תעודת מתחסן או מחלים או אישור תו ירוק.
מקום שפועל בתו ירוק אמור למנות ממונה קורונה, ולבדוק את התו הירוק או האישורים האחרים של המבקרים יחד עם תעודה מזהה.
הקנסות שנקבעו למפרי התקנות: אלף שקל לאדם שאינו מחוסן או מחלים שנכנס למקום שפועל בתו ירוק, 10,000 שקל למקום שאמור לפעול בתו ירוק ולא בודק את האישורים בכניסה למקום, 3,000 שקל למקום שפועל בתו ירוק ולא הציב שלט בעניין חובת הכניסה בתו ירוק/תוצאה שלילית ואלף שקל לעסק שהכניס אדם שלא עטה מסכה או נתן לו שירות.

מחלוקת סביב התקנות לקראת ההכרעה לגביהן בכנסת

למרות כניסתן לתוקף של התקנות, נועה שוקרון, רפרנטית קורונה באגף התקציבים של משרד האוצר, אמרה בדיון בוועדת החוקה של הכנסת כי "התקנות שהונחו עברו בישיבת הממשלה בלי שהיו בפרוטוקול, ואינן מתואמות איתנו". לדבריה, "אין הסכמה כרגע בסוגיית המימון של הבדיקות המהירות. לגבי בדיקת ה-PCR, כדי לקבלה אדם נדרש להצהיר על תסמינים מסוימים במטרה לוודא שהבדיקה לא נעשית סתם. התו הירוק שם את הבדיקות במקום אחר, שבו הן משמשות לבדיקות לכניסה לעולם הפנאי. משרד הבריאות בעבודת מטה לא מספיק סדורה הגיע למצב שבו הוא מגיש תקנות לא מתואמות ומביא לכך שהן מתבססות על הנחה שיש בדיקות מהירות זמינות לאוכלוסייה".
"בדיקות ה-PCR יקרות ואינן נותנות מענה לביקושים שעל בסיס פעילות ולא על בסיס תחלואה אמיתית", סיכמה שוקרון. "לשלוח את כולם ל-PCR זה מה שיקרה ממחר בבוקר, ויש בזה בעייתיות".
יו"ר ועדת חוקה, גלעד קריב, אמר כי ההצבעה על התקנות תהיה בשבוע הבא - "ואם לא יובטח פתרון לאנשים שאינם יכולים להתחסן בריאותית, המלצתי תהיה לא לאשר את המתווה".
על פי חוק הקורונה הגדול, נזכיר, הכנסת יכולה לאשר, לאשר חלקית, לבטל או לשנות את תקנות הממשלה עד שבעה ימים מרגע ההכרזה עליהן.