2 צפייה בגלריה
הקורקינטים בטיילת
הקורקינטים בטיילת
קורקינטים חשמליים שיתופיים בת"א, בשנה שעברה
(צילום: דולב ג'ולי)
חטיבת הקורקינטים החשמליים באיגוד לשכות המסחר, יחד עם ארבע החברות המובילות בתחום כלי התחבורה החשמליים השיתופיים - Lime, Bird, Wind ו-Dot - חשפו אמש (רביעי) לראשונה את כמות הנסיעות בכלי התחבורה החשמליים ברחבי הארץ. לפי הנתונים, שנאספו ממידע של המשטרה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומכון גרטנר, ארבע החברות ביצעו כ-40 מיליון נסיעות בארבע השנים האחרונות. אולם, לטענת החברות הן אחראיות רק לכ-10% מהנסיעות - והשאר מתבצעות בכלים פרטיים.
בין היתר ציינו החברות כי בתל אביב מתבצעות מידי יום כ-160 אלף נסיעות באופניים וקורקינטים חשמליים, אך רק כ-34 מהן מתבצעות בעזרת כלים שאינם פרטיים. גם בכל הנוגע לתאונות במעורבות כלים חשמליים, החברות טוענות כי חלקן מוגבל מאוד - מתוך 3,793 תאונות כאלה ב-2022, לפי החברות רק ב-180 מקרים היו מעורבים כלים בבעלותן.
הקורקינטים בהחזקה פרטית בישראל אחראים לכ-95% מהנפגעים מכלל תאונות הקורקינטים, לעומת 5% בלבד בכלים השיתופיים. בכשליש מהתאונות הרוכבים היו מתחת לגיל 16.

החברות חשפו את הנתונים לקראת דיון שייערך בוועדת הכלכלה של הכנסת ביום שלישי הקרוב, בו ידונו בהצבת לוחיות זיהוי על כלים חשמליים, בהם גם הפרטיים. כיום, כלים שיתופיים של חברות מחויבים בלוחית רישוי, אך כלים פרטיים לא. חוץ מרצון להפעיל לחץ על הוועדה שלא להחמיר עם ארבע החברות, הנתונים נועדו לשבש את התוכניות של מועמדים שונים בבחירות המקומיות, בעיקר בערי המרכז, שמבקשים לסלק את החברות משטחיהן אם ייבחרו.
"בעוד החברות המפעילות משקיעות בשיפור מתמיד של בטיחות הכלים ונתונות לרגולציה ופיקוח מחמירים של העיריות השונות", נכתב במכתב לחברי ועדת הכלכלה, "הכלים הפרטיים עולים מידי יום על הכבישים, השבילים והמדרכות ללא פיקוח, תחזוקה, דרישות בטיחות מינימליות או פרטים מזהים שיוכלו להבטיח אכיפה. לצערנו, מדינת ישראל הפקירה במשך שנים את הפיקוח על הכלים הפרטיים, עד למצב של כאוס תחבורתי של ממש, והגיעה העת לשים לכך סוף".
במכתב, החברות אף טענו כי חוסר היכולת לפקח על הקורקינטים הפרטיים זה אחת הסיבות שבגינן בריטניה ואוסטרליה אסרו בחוק להשתמש בהם, ומאפשרות שימוש רק בקורקינטיים שיתופיים.
2 צפייה בגלריה
לוחיות הרישוי שיהיו על הכלים
לוחיות הרישוי שיהיו על הכלים
מיכאלי. גם היא קידמה בתור שרת התחבורה הצבת מספרי רישום על כל הכלים, אך המהלך נבלם בזמנו
(צילום: בראל אפרים)
גורמים בענף ששוחחו אמש עם ynet עם חלק מטענות החברות, וטענו כי "הנתונים מוכיחים שכל המאמצים להלחם בתופעת תאונות הקורקינטים הייתה חסרת תכלית כמעט. כשברחוב הישראלי 90% מהקורקינטים לא ניתנים לאכיפה לא פלא ששליש מהנפגעים הם ילדים. עכשיו כל הגורמים צריכים לעבוד בנושא ולייצר רגולציה אחידה".
בחודש שעבר, פורסם כי משרד התחבורה מקדם הצעת חוק לפיה קורקינטים ואופניים חשמליים יחוייבו להציב מספר רישוי, ויירשמו במאגר שיוקם במשרד. מדובר בהצעה שעלתה עוד בימיו של השר לשעבר ישראל כץ ב-2018. בפברואר אשתקד, משרד התחבורה תחת השרה לשעבר מרב מיכאלי קבעו שיוצבו מספרי רישום על כל הכלים בין אם הם שיתופיים או פרטיים. היוזמה נמוגה בעיקר בשל הבחירות החמישיות שנכנסו לחיינו ועצרו תהליכי חקיקה רבים.