ביומיים שלפני הפלישה הרוסית לאוקראינה לשכת הקשר "נתיב" בעיר לבוב, שעוסקת בהעלאת יהודים ממדינות ברית המועצות לשעבר, לא קיבלה אפילו פנייה אחת להנפקת אשרות - ותוך יממה וחצי מפריצת המלחמה מתקבלים 400 טלפונים ביום והונפקו 160 אישורי יציאה.
3 צפייה בגלריה
תורים במשרדי נתיב בלבוב
תורים במשרדי נתיב בלבוב
ממתינים להגיש בקשת עלייה בזמן האזעקות בעיר לבוב
"אני מעריכה שזוהי התחלה של גל עלייה מאוקראינה", אמרה ל-ynet נטע בריסקין-פלג, ראש לשכת הקשר שעובדת תחת משרד ראש הממשלה. "יש פה שעת כושר, אני לא יכולה לנבא כמה יבואו רק למשך המלחמה וכמה יישארו בעתיד".
תושבים רבים הצטופפו בתורים ארוכים בכניסה למשרדי הלשכה כשברקע נשמעות האזעקות. בריסקין-פלג אמרה על ריבוי הפניות שהציפו את הלשכה כי "זה נדיר מאוד לקבל את כל הטלפונים האלה ביום אחד. עד לפני יומיים לא היו תורים, זה גידול של מאות אחוזים".

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

נציגי "נתיב" עובדים בימים האחרונים בשיתוף פעולה מלא עם משרד החוץ, ותפקידם כעת הוא לבדוק אם הפונים אליהם זכאים לעלות לארץ. "יש קונסול שלנו במולדובה, ארבעה קונסולים בפולין, ומחר יצא קונסול נוסף להונגריה", הוסיפה. בשל ההפגזות על הערים ברחבי אוקראינה וסכנת החיים שאורבת לאזרחים מחוץ לבית, הוחלט להפעיל נוהל חירום לפיו ניתן להגיש את הבקשות דרך האינטרנט. "תגברנו גם את הנציגות שלנו בנתב"ג, שם יבדקו את המסמכים שלהם כשינחתו לארץ".
בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט יכנס מחר (ראשון) את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון בהתפתחויות האחרונות באוקראינה, ובאופן חריג הוזמנו לדיון גם שרת הקליטה פנינה תמנו שטה ושר התפוצות נחמן שי כדי לדון בעליית היהודים.
3 צפייה בגלריה
קבוצה ראשונה של עולים מאוקראינה חצו את הגבול לפולין בדרכם לארץ
קבוצה ראשונה של עולים מאוקראינה חצו את הגבול לפולין בדרכם לארץ
היהודים הראשונים שהצליחו לחצות את הגבול לפולין
(צילום: הסוכנות היהודית)
3 צפייה בגלריה
קבוצה ראשונה של עולים מאוקראינה חצו את הגבול לפולין בדרכם לארץ
קבוצה ראשונה של עולים מאוקראינה חצו את הגבול לפולין בדרכם לארץ
(באדיבות הסוכנות היהודית)
בעשור האחרון עלו מאוקראינה יותר מ-51 אלף עולים, ובשלוש שנים האחרונות כ-13 אלף יהודים הגיעו לישראל. משרדה של תמנו שטה נערך בחודש האחרון לקליטת כבר חודש ימים לקליטת עלייה בחירום עם כלל הגורמים הרלוונטים. "נעשה כל שביכולתנו, ובמשאבים שעומדים לרשותנו, כדי לסייע לקהילה היהודית", אמרה תמנו שטה. "אני עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם שר התפוצות, גורל יהודי העולם תלוי זה בזה בשעת חירום כמו בעת שגרה. ממשלת ישראל מוכנה וערוכה לכל סיוע הומניטרי שנדרש עבור יהודי אוקראינה ככל שיצטרכו".


בתוך כך, הסוכנות היהודית הודיעה על היערכותה לפתיחה של שש נקודות עלייה במעברי הגבול של אוקראינה עם ארבע מדינות - פולין, מולדובה, רומניה והונגריה - כדי לסייע לגלי העלייה הצפויים לישראל. קבוצה ראשונה של עולים חצתה היום לפולין.
בעקבות החלטת משרד החוץ, עברו שליחי הסוכנות לפעול בצד הפולני של הגבול, ומדי יום ידלגו עם צוות השגרירות בין המדינות. במקביל נערכת הסוכנות לקליטת העולים בדיור זמני בבתי מלון במדינות השכנות לאוקראינה בסיוע תרומות.
נטע בריסקיןנטע בריסקין-פלג
מוקדם יותר היום שוחח יו"ר הכנסת מיקי לוי עם מקבילו האוקראיני, יו"ר הראדה רוסלן סטפנצ'וק, הביע סולדיריות עם אזרחי אוקראינה והביע את צערו על האבידות בנפש.
"ההתקפה הרוסית על אוקראינה מהווה הפרה בוטה של הסדר הבינלאומי", אמר לוי שעדכן את סטפנצ'וק על מטוס שימריא בימים הקרובים מישראל עם ציוד הומניטרי לאוקראינה - והביע את תקוותו להפסקת האלימות. הבכיר האוקראיני הודה ללוי וביקש לקדם את היוזמה לפסגה רוסית-אוקראינית בישראל.