3 צפייה בגלריה
שגרירות פולין ב תל אביב
שגרירות פולין ב תל אביב
שגרירות פולין ב תל אביב
(צילום: רויטרס)
המשבר נגמר: ישראל ופולין החליטו לסיים את המשבר הדיפלומטי שפרץ לפני כחצי שנה בעקבות חקיקה נגד השבת רכוש יהודי שנבזז במלחמת העולם השנייה. לאחר הערכת מצב שנערכה היום (שבת) במשרד החוץ בעניין הישראלים שנמלטים מהמלחמה באוקראינה לעבר הגבולות עם המדינות הסמוכות, ולאור חשיבותה של פולין במאמצים לסייע, שר החוץ יאיר לפיד הנחה על יציאתו של השגריר החדש, ד"ר יעקב לבנה, לוורשה, כבר מחר בבוקר.
"מתחילת המשבר באוקראינה פעלה שגרירות ישראל בוורשה, בראשות הממונה טל יעלון, בשיתוף פעולה פורה עם הרשויות הפולניות במאמץ הסיוע לישראלים היוצאים מאוקראינה", נמסר ממשרד החוץ שהדגיש את תודתו לרשויות הפולניות שסייעו. לפיד והמשרד ציינו גם את יעלון שניהלה את השגרירות בחודשים האחרונים ואת המאמצים בזמן המלחמה.
3 צפייה בגלריה
נכנסים לפולין מאוקראינה
נכנסים לפולין מאוקראינה
מעבר הגבול בין אוקראינה לפולין
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
שר החוץ יאיר לפיד וראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי
(צילום: AP, קובי קואנקס)
בחודשים האחרונים המתיחות דעכה בהדרגה, והתנהלו מגעים שקטים לחידוש היחסים בעיקר לאור איתותים חיוביים מהצד הפולני, בהם החרמת ועידה אנטי-ישראלית באו"ם, אימוץ הגדרות האנטישמיות של IHRA (כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה), ופרסום גינויים חריפים מאוד לתקרית אנטישמית בשטחה.
למרות זאת, בדצמבר האחרון משרד החוץ הפולני החליט להגביל את שיתופי פעולה עם השגרירות הישראלית. שגרירת פולין בישראל לשעבר, אגניישקה מגדז'יאק מיזווסקה, אמרה אז "אנחנו במצב של מלחמה קרה. הישגים של 30 שנים נמחקו".
למעשה, זה שנה וחצי שלא היה שגריר ישראלי בוורשה - מאז שהשגריר הקודם אלכס בן צבי עבר לכהן כשגריר ישראל במוסקבה.