3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
אם לא יכנס ועדת איתור - יוכל לקבוע את זהות הנשיא הבא. לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעוד חודש תסיים את תפקידה נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע רויטל יפה-כץ - ושר המשפטים יריב לוין עדיין לא הקים את ועדת האיתור לנשיא הבא, מהלך שמותיר את השופטים בדרום בחוסר וודאות. חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), חברה בוועדה לבחירת שופטים, ביקרה את החלטתו של לוין וקראה לשר למנות את הוועדה: "השופטים קורסים תחת הנטל", אמרה.
"הוא מקריס את מערכת המשפט במחיר הפגיעה באזרחי ישראל שסובלים מדחיית דיונים ופסקי דין", טענה אלהרר. "הכל כדי לממש את גחמתו להחליש את הרשות השופטת ולהכפיפה לממשלה הקיצונית שלו. זהו כשל נוסף בכהונת שר המשפטים, שלא מקיים את אחריותו המיניסטריאלית, על אף המחסור המעמיק בשופטים. הוא לוקח את אזרחי ישראל כבני ערובה וגוזר עליהם עינוי דין".
שרון כידון
אלהרר: לא נשב עם נתניהו, אם יקדמו משהו חיובי נתמוך מבחוץ
10:28
לדבריה, "מצב חמור זה מצטרף להצהרותיו של לוין כי אין בכוונתו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים עד לחקיקת חוק נוסף בהפיכה המשטרית, שישנה את הרכב הוועדה להרכב פוליטי - וימנה שופטים מטעמו". היא הוסיפה כי מתוקף היותה חברה בוועדה לבחירת שופטים, כזו הרואה אחריות רבה באיוש תקני השופטים החסרים כשלב ראשון לחיזוק מערכת המשפט ומניעת קריסתה, "יש למנות באופן מיידי את ועדת האיתור - בנוסף לכינוס הוועדה לבחירת שופטים".
ככלל, נשיאי בית משפט מחוזי ושלום מתמנים על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון. הם מכהנים במשך שבע שנים, ולא ניתן לשוב ולמנותם לתקופת כהונה נוספת באותו התפקיד. תפקידה של ועדת האיתור הוא לבחור מועמדים, לסנן אותם ולהמליץ עליהם בפני השר והנשיאה. לכאורה, אפשר גם למנות נשיא ללא ועדת איתור, אולם ההליך מקובל פחות. הנשיאה אסתר חיות צפויה לפרוש בחודש אוקטובר, כך שאם שר המשפטים יבחר שלא לכנס ועדת איתור - הוא זה שיוכל לקבוע את זהות הנשיא הבא.
3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
ח"כ אלהרר: "שר המשפטים לא מקיים את אחריותו המיניסטריאלית"
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
שופטת יפה כץ רויטל
שופטת יפה כץ רויטל
השופטת רויטל יפה כץ
(צילום: הנהלת בית המשפט )
"הליך האיתור הוא הליך ארוך עד למציאת המועמד המתאים ביותר. בזמן הזה ייפגע תפקודו של בית המשפט באופן מהותי בשל תפקידו המשמעותי של הנשיא המכהן, הכולל בין היתר קביעת הרכבי שופטים לדיונים בתיקים רגישים, טיוב וקביעת סדרי הדיון. אי מינוי ועדת האיתור יוביל לא רק לפגיעה בתפקוד בית המשפט, אלא לפגיעה אנושה בכלל הציבור", אמרה אלהרר.
גורם משפטי הוסיף כי "בית המשפט צריך לפעול לפי תוכנית עבודה. נוצר מצב בלתי אפשרי ואנחנו לא יודעים מי יהיה הנשיא ב-1 בספטמבר. בשביל למנות נשיא לא צריך את הוועדה לבחירת שופטים, אלא הסכמה בין השר לוין לנשיאה חיות. בית המשפט נתון בוואקום טוטאלי וכל המערכת משותקת. אין מינויים וכולם מתוסכלים".
מטעמו של שר המשפטים נמסר בתגובה כי "השר פועל להקמת הוועדה שתמליץ על מינוי", ומדוברות הרשות השופטת נמסר כי "הנושא נמצא על סדר היום בפגישות העבודה של השר והנשיאה חיות".