אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, הודיע לרמטכ"ל הרצי הלוי באחרונה כי בכוונתו לסיים שלוש שנות קדנציה בחודש אוגוסט הקרוב - ולפרוש מצה"ל. כך נודע ל-ynet, שעות לאחר שפרסמנו לראשונה על התפטרות ראש אמ"ן אהרון חליוה. נדגיש כי אין קשר בין התפטרות חליוה לעזיבת פוקס, שבניגוד לקצינים בכירים אחרים, לא היה מעורב בכשלים שהובילו ל-7 באוקטובר - ואין כלפיו טענות דומות.
ואולם, ניתן להעריך כי האווירה הקשה בצבא בכלל ובמטכ"ל בפרט, בצל המלחמה, הובילו אותו למסקנה כי נכון לו לפשוט את המדים ולצאת לאזרחות. על פניו, עם כל כך הרבה משרות שיתפנו בעקבות המלחמה, יכול היה האלוף פוקס למצוא תפקיד מטה משמעותי, אך הוא הודיע להלוי כי החליט לפרוש מצה"ל.

2 צפייה בגלריה
אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס
האלוף יהודה פוקס. פורש מצה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
מאז כניסתו לתפקיד מתמודד האלוף פוקס עם גל טרור משמעותי ומתגבר ביהודה ושומרון, כמוהו לא היה מאז סוף האינתיפאדה השנייה, עם מספר שיא של פיגועים וקורבנות. במקביל, התמודד עם פשיעה לאומנית של פעילי ימין, לא רק באזור השומרון, אלא גם בגזרת בנימין - באזור רמאללה ובחברון. עם זאת, מתחילת המלחמה הצליח באופן יחסי לשמר את אזור יהודה ושומרון כזירה משנית, כפי שקבע המטכ״ל והדרג המדיני, כולל ברמדאן.
האלוף פוקס נכנס לתפקידו הנוכחי באוגוסט 2021, תחת ראש הממשלה דאז נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ - כיום חבר קבינט המלחמה. בזמן כהונתו התחלפה הממשלה, וההרכב החדש שינה מהותית את המדיניות של ישראל בשטחים.
במהלך הקדנציה, סומן על ידי חלק מהמתנחלים כאויב של ממש, והעימות הזה הגיע לשיאו בפרשת התרגיל שבו דימו בפיקוד חטיפת פלסטיני בידי מתנחלים, שגררה תגובות חריפות מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשריו בקבינט. פוקס התנצל, ולמרות זאת ביקשו שיודח, אך הוא זכה לגיבוי מהרמטכ״ל, שר הביטחון יואב גלנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג.
המצב החמיר כד כדי כך שראש השב"כ רונן בר הניח על שולחנם של בנימין נתניהו אזהרה ולפיה נוצר "איום קונקרטי על חייו" של האלוף פוקס. "זה מונהג על-ידי דמויות מעטות, אך קיצוניות וכהניסטיות", טען. האבטחה על פוקס תוגברה - ולמעשה הוא האלוף היחיד שמסתובב עם מאבטחים צמודים.
2 צפייה בגלריה
אלוף אהרון חליוה
אלוף אהרון חליוה
פוקס הודיע על עזיבתו לפני שבועות, ל-ynet נודע עליה שעות לאחר התפטרות חליוה
(צילום: איליה מלניקוב)
ביהודה ושומרון אף פורסמו כרזות נגד אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, לאחר פיגוע בהר חברון באוגוסט, שבו נרצחה בת שבע נגרי (40) לעיני בתה, ונפצע קשה אריה גוטליב (39) שהסיע אותן. בכרזה שהופצה ברשתות החברתיות קראו "לפטר את פוקס עכשיו", והפיצו את תמונתו לצד תמונותיהם של חלק מהנרצחים מהפיגועים באותה העת.
שלושה חודשים קודם לכן, פעילי ימין של נוער גבעות תלו שלטים נגדו באזור השומרון ובנימין, זאת, בתגובה לפינויים של כמה מאחזים בלתי חוקיים ברחבי יהודה ושומרון. בשלטים נכתב: "ההתנכלות להתיישבות נמשכת. שישה פינויים בתוך שבוע. סמוטריץ', בן גביר, פוקס לא סופר אתכם".
מאז החלה המלחמה הוביל האלוף פוקס קו התקפי בלחימה בטרור, שכלל הפעלת אש מהאוויר ופשיטות חטיבתיות נגד קיני המחבלים באזור מחנה הפליטים בג'נין, טול כרם וגם במקומות נוספים. מאות מחבלים נהרגו ותשתיות טרור רבות סוכלו במרחב - אך עדיין, גם היום, הטרור מבעבע.
פוקס נחשב לחבר קרוב של האלוף חליוה, ראש אמ"ן היוצא שעל פרישתו פורסם לראשונה הבוקר ב-ynet. מהמידע שהגיע לידינו עולה כי השניים לא תיאמו את הפרישה, ומבחינתו היא על רקע מיצוי ותחושה שאין לו מה לתרום יותר לצה"ל ומערכת הביטחון.