האם מועד סיום עבודות החשמול ברכבת ישראל יידחו בשנה? רכבת ישראל נמצאת בעיצומו של מהלך לחשמול כלל המסילות של הרשת, אך הפרויקט היומרני מחד והכרחי מאידך, שהחל לפני חמש שנים והיה אמור להסתיים בסוף 2025, עשוי להתעכב ולהידחות בשנה נוספת, כך מסתמן ממסמך פנימי שהוכן בימים האחרונים לבקשת המנכ"ל החדש משה (שיקו) זנה, כך נודע ל-ynet. המסמך לא רק סוקר עבור המנכ"ל החדש את הבעיות שצצו בפרויקט בשנים האחרונות, אלא גם נותן הערכה מחודשת למועד סיום הפרויקט וקובע כי ככל הנראה תהיה בו דחייה של בין שישה חודשים לשנה.
3 צפייה בגלריה
נסיעת המבחן הראשונה של הקו החשמלי מירושלים לתל אביב
נסיעת המבחן הראשונה של הקו החשמלי מירושלים לתל אביב
לא מעט תקלות ועיכובים לא צפויים
(צילום: רכבת ישראל)
פרויקט חשמול המסילות, שכולל בתוכו גם רכישת מערכי קרונות ייעודיים לרכבת חשמלית, מוערך במיליארדי שקלים ונחשב לאחד הפרויקטים הגדולים שיש לרכבת בשנים האחרונות, לצד סלילת המסילה המזרחית, סלילת מסילת 431 וכן מסילות נוספות במסדרון איילון, שכולן אמורות להתחיל לפעול כשהן מחושמלות.
בכירים ברכבת ישראל שנחשפו לדו"ח אמרו כי "הדו"ח המפורט הזה מראה כי החיפזון של המנכ"ל לשעבר, מיכאל (מיכה) מייקסנר, לקדם בכל הכוח את הפרויקט תוך התעלמות מנושאי בטיחות, הוביל למצב של עבודה כפולה בכמה מקומות". בנוסף, אותם בכירים אינם חוסכים ביקורת מהחברות שמטפלות בפרויקט - "אלשטרום" ו-semi הספרדית וטוענים "כי אנשי החברה הספרדית בעיקר מעכבים את הפרויקט".
3 צפייה בגלריה
משה (שיקו) זאנה
משה (שיקו) זאנה
משה (שיקו) זאנה
כזכור, שתי החברות התחלקו בניהול הפרויקט ועבודות התחזוקה של הרשת, ולאחר עיכובים רבים נחתם מולן הסכם חדש, שקובע כי הפרויקט יסתיים ב-31 בדצמבר 2025, כאשר שתי החברות זכו לתוספת של 125 מיליון שקל ובונוס של 18 מיליון שקל נוספים על הגעה לאבני דרך שנקבעו מראש. במהלך חודשי הקורונה, כאשר הרכבת חדלה מלפעול, חלה האצה משמעותית בעבודות וכיום ישנם מקטעים מחושמלים בין הרצליה לירושלים, ירושלים ומודיעין, בנימינה – רחובות – אשקלון, טבעת השרון וכן המקטע בין אשדוד לאשקלון.
במסמך צוין כי במהלך 2023 התגלו בזמן אמת מספר תקלות קשות במערכת, שאף גרמו לתאונות של רכיבים מהרשת עם רכבות ובמקרה אחד גם לשריפה. מרבית התקלות התגלו משום שרכיב, שהיה אמור להחזיק את הכבל העליון במערכת (זה שמוביל את החשמל למערכת), נמצא פגום בחלקו, ולאחר בדיקות החליט מנכ"ל החברה דאז מייקסנר לבדוק רכיב רכיב ולהחליף את כל אלו שהיו משנת ייצור 2017 והסתמנו כפגומים. 75 יחידות מרכיב זה הוזמנו לישראל לצורך ההחלפה, שהתעכבה אף היא, אך הושלמה בימים האחרונים. בנוסף לתקלה זו, מאוחר יותר התגלתה תקלה חדשה ברכיב אחר, שגרמה לקצר במערכת, כשביולי האחרון פרצה שריפה בתחנת חולון.
בעקבות תקלות אלו, על פי המסמך, הדירקטוריון היקשה על המנכ"ל היוצא ודרש לתחקר את התקלות ולקבל תשובות ממוקדות ומקצועיות לגבי הבעיות התפעוליות והבטיחותיות, כמו גם התייחסות להיבטים המשפטיים. לצורך כך הוקמה במהלך השנה שעברה ועדה שדנה בדברים במהלך חמש פגישות ואף הוזמנו שתי חוות דעת בינלאומיות, שהעריכו כיצד על רכבת ישראל לפעול. כתוצאה מהתקלות וההצעות לשיפור, שלחה רכבת ישראל את אנשי חברת semi לתקנן לפני שהם ממשיכים בפעולות החשמול ביתר הקווים. על פי המסמך, בשל כוח האדם הקטן של החברה הספרדית בארץ, רק פעולות תיקון אלו הביאו לעיכוב של שישה חודשים בסיום פרויקט החשמול כולו.
3 צפייה בגלריה
עבודות חשמול הרכבת הקלה בפתח תקווה
עבודות חשמול הרכבת הקלה בפתח תקווה
מועד הסיום העבודות צפוי להתעכב. חשמול המסילה בפתח תקווה
(צילום: נדב אבס)
יתרה מכך, עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר הפסיקה חברת semi את כל פעילותה ברכבת וכן את פעילות קבלני המשנה של החברה, זאת לאחר שהקבלן הכריז על אירוע "כוח עליון", שמונע ממנו להמשיך בעבודות. עובדי החברה לא שבו לארץ עד כה וברכבת נמצאים באי בהירות לגבי מתי ישוב כוח העבודה המלא של החברה כדי להמשיך בעבודות.
"כיום הקבלן מציג בפני החברה בקשות לדחייה נוספת ומשמעותית של המועדים הקבועים בהסכם", נכתב במסמך. "לרבות תוספי תשלומים על אלו שהוסכמו עד כה, באופן שמביא לחשש לדחייה משמעותית בלוחות הזמנים החוזיים, דבר שכאמור אינו מקובל על החברה".
בסיכומו של המסמך, מוצע למנכ"ל החדש להיפגש עם אנשי חברת semi כבר בימים הקרובים, על מנת לבחון את החזרת הפרויקט למסלולו, אך במקביל מציעים מחברי הדו"ח למנכ"ל "לבחון אלטרנטיבות להמשך ביצוע העבודות כנדרש".