בחלק ממרכזי החיסונים ברחבי הארץ נרשמה הבוקר (שבת) עלייה קלה במספר המתחסנים - לעומת ימי שבת רגילים. אמנם היו אלה בעיקר הורים שהגיעו יחד עם ילדיהם מתחת לגיל 11 להתחסן, אך חלקם סיפרו כי מה שדחף אותם לחסן דווקא היום את ילדיהם הוא זן הקורונה החדש - האומיקרון. "הזן החדש כבר בארץ וצריך לקחת את הדבר הזה בחשבון, יותר להישמר ויותר לשמור", אמרה אמא שהגיעה עם בנה בן ה-8 וחצי למתחם חיסונים בחיפה.
על פי הנתונים המעודכנים לאתמול, עד כה התגלו בישראל ארבעה מאומתים לזן החדש - אחת מהם נסעה לאילת באוטובוס, אחרת השתתפה בטיול בדרום אפריקה וחוסנה בשלוש מנות, האחרונה לפני חודשיים.
4 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים בקניון גבעתיים
מתחם חיסונים בקניון גבעתיים
"הווריאנט החדש בהחלט השפיע". עומס במתחם החיסונים בקניון גבעתיים
במתחם החיסונים של מכבי שירותי בריאות בקניון גבעתיים אפילו נרשם בבוקר עומס, כאשר עשרות הורים הגיעו במקביל עם ילדיהם לקבל חיסון. חלקם הזמינו תור מראש, אך חלקם קיבלו את ההחלטה ממש ברגע האחרון. "סיפור הווריאנט החדש בהחלט השפיע", ציינה מיכל מילס שהגיעה למתחם בגבעתיים יחד עם בתה ליאלה בת ה-6, שמאוד חששה מהחיסון. "שמעתי אתמול את ד"ר שרון אלרעי פרייס והיא הסירה ממני כל התלבטות, והיו רבות. פחדתי מתופעות הלוואי, אבל אחרי שאלרעי פרייס אמרה שהיא חיסנה את ילדיה באתי - כי אין פתרון אחר".
אנה טביב הגיעה למתחם עם שני ילדיה דניאל וליאור, שהתחסנו. לאחר הזריקה האם קראה לשתיהן גיבורות. "חשבנו להתחסן וחיפשתי תורים, ושמחתי שיש תור בשבת. באנו ללא קשר לווריאנט החדש, שפחות מפחיד אותנו כי אני ובעלי מחוסנים ומקפידים על מסכות".
4 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים בקניון גבעתיים
מתחם חיסונים בקניון גבעתיים
מתחם חיסונים בקניון גבעתיים
שירה פרנקל מגבעתיים הגיעה עם שלושת ילדיה, נועה (12) יהל (7.5) ואריאל (7.5), להתחסן - ללא קשר לווריאנט. "התלבטנו הרבה זמן, שאלתי אותם והם רצו. אני מקווה שלא יהיו תופעות לוואי ואני מאמינה שיהיה בסדר ויפסיקו הבידודים והשפיות תחזור אליי". נועה הבת סיפרה כי החליטה להתחסן בשביל להיכנס למקומות ביתר קלות: "אני כל הזמן נכנסת לבידודים וזה יכול למנוע את הכניסה לבידוד, וגם אפשר להיכנס לכל מיני מקומות. אני גם מפחדת וגם מתרגשת".
אל מתחם החיסונים של קופת חולים כללית בתל אביב הגיעה יאנה פולק יחד עם בתה רומי בת ה-9. "זה בא ממנה, אני קצת חששתי", סיפרה. "אבל עכשיו כשהתעורר לנו זן חדש, כל החששות נפלו".
טלי ושי-לי מהרצליה הגיעו להתחסן באותו מתחם יחד עם אביהם ניר. "רצינו ללכת לפסטיגל", הן סיפרו, וטלי הוסיפה: "אני מפחדת מהמחט, אבל זה מגן עליי מהקורונה אז בגלל זה אני פה ולא בבית".
גם אל מתחם החיסונים של הכללית במרפאת ר"ש במרכז הכרמל בחיפה הגיעו מאז שעות הבוקר עשרות - וגם כאן היו אלו בעיקר ילדים בטווח הגילאים 11-5 שהגיעו עם הוריהם. מי שקיבלה את פניהם של המתחסנים הצעירים בחיפה הייתה מלי אפטוב, מנהלת סיעוד בשירותי בריאות כללית אשר שימשה היום אחראית מתחם חיסוני קורונה במרפאה.
"אנחנו לא רואים איזו תנועה חריגה של אנשים", ציינה אפטוב. "מגיעים כל הזמן להתחסן. פתחנו את החיסונים גם לילדים, והמתחם פתוח מעשר בבוקר עד שמונה בערב. אנחנו קוראים לציבור הרחב, הורים וילדים, לבוא להתחסן נגד קורונה וגם נגד שפעת".
4 צפייה בגלריה
מלי אפטוב מנהלת סיעוד שירותי בריאות כללית
מלי אפטוב מנהלת סיעוד שירותי בריאות כללית
"כרגע לא מרגישים משהו חריג". מלי אפטוב במתחם החיסונים בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
לדבריה, "בבוקר היה גל של מתחסנים, הגיעו 25 ילדים. יש עוד ילדים מוזמנים להיום, למרות שאנחנו מקבלים את כולם - גם מי שלא הזמין תור. אנחנו ערוכים לחיסונים לילדים, וגם עם הבוסטר למי שלא קיבל ויש לנו גם חיסוני שפעת".
לשאלה אם צוות מתחם החיסונים חש בלחץ גובר בעקבות הפרסומים על זן הקורונה החדש שמתפשט בעולם והגיע גם לישראל, השיבה אפטוב: "כרגע לא מרגישים משהו חריג מאז פרסום הווריאנט החדש. אבל אם יהיו שאלות אנחנו פה ונשמח לענות".
למרפאה בחיפה הגיעו בן רוזנר, בן 8 וחצי, ואמו שונית. "צריך מאוד להישמר מהקורונה, במיוחד אחרי 24 השעות האחרונות שמדובר פה על התפתחות של זן שהוא קטלני", הסבירה האם. "הזן החדש כבר בארץ וצריך לקחת את הדבר הזה בחשבון. יותר להישמר ויותר לשמור. חייבים להתחסן כי הסכנות מהקורונה זה משהו שעדיין לא ברור לאנשים, סכנות שהן לאורך כל החיים וגם במיידי מאוד מסוכנות".
4 צפייה בגלריה
צוות מתחם חיסונים מרפאת ר"ש בחיפה
צוות מתחם חיסונים מרפאת ר"ש בחיפה
צוות מתחם החיסונים במרפאת ר"ש בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
לדבריה, "אני באה מהתחום של המחקרים הרפואיים ובדקתי את עניין החיסון לילדים לעומק. אני ממליצה לכל הילדים ללכת להתחסן. אין סיכון בגיל הזה. הסיכון היחיד הוא מגיל 16 ומעלה, וגם זה סיכון באחוז מאוד זניח וקטן. כשלוקחים את העלות מול תועלת תמיד, התועלת היא בהחלט לטובת חיסונים. חייבים לעשות חיסונים גם לילדים".
האחות מלי הכינה את הזריקה, ובן ביקש להמתין עוד שתי דקות - כמבקש לדחוק את הפחד. "אתה רוצה לשבת על אמא ואמא תיתן לך חיבוק של אומץ?", הציעה מלי, ובן, תלמיד כיתה ג' בבית הספר "אהוד" בחיפה נענה להצעה. "אתה יודע, שיש לי מחט מיוחדת לילדים שהיא יותר קטנה ויותר דקה ולא מרגישים את זה בכלל?", המשיכה מלי. "וחוץ מזה אני קוסמת. כולם אמרו לי שלא הרגישו את הדקירה".
לאחר מתן החיסון, אמר בן: "באתי לעשות חיסון כדי שמחלת הקורונה פחות תפגע בי. פחדתי לפני החיסון אבל התגברתי. אני יכול להגיד לילדים אחרים שזה ממש לא כואב. זו רק מחט קטנה שנכנסת".
ילד נוסף שגילה אומץ בעת שחוסן היה בן דוידוביץ', בן 5: "באתי להתחסן כדי שהקורונה לא תפגע בי", אמר הילד שהדביק על חולצתו שתי מדבקות שקיבל מהאחות מלי לאחר החיסון. "כשבאתי עם אמא קצת פחדתי, ובסוף אני יכול להגיד שזה כואב רק קצת".