4 צפייה בגלריה
נמל תעופה הית'רו בלונדון
נמל תעופה הית'רו בלונדון
שורת מדינות הגבילו כניסת זרים ממדינות שבהן התגלה האומיקרון. נוסעים בנמל התעופה הית'רו בלונדון
(צילום: gettyimages)
שגרירות שווייץ בתל אביב הודיעה הבוקר (שבת) כי כניסת ישראלים תיאסר לחלוטין לשטחה, למעט אזרחים שווייצרים או אירופים שיגיעו מישראל - והם יידרשו להציג תוצאות בדיקת קורונה שלילית ולשהות עשרה ימים בבידוד. זאת בעקבות אבחון מקרי הדבקה ראשונים בזן החדש של נגיף הקורונה בארץ. עד כה התגלו בישראל ארבעה מאומתים לזן החדש - אחת מהם נסעה לאילת באוטובוס, אחרת השתתפה בטיול בדרום אפריקה וחוסנה בשלוש מנות, האחרונה לפני חודשיים.
כמו כן, תאסור שווייץ על כניסת אזרחי מדינות נוספות שבהן כבר התגלתה תחלואה בזן האומיקרון, בהן מדינות דרום אפריקה והונג קונג. בתוך כך, גרמניה דיווחה על חשד למקרה ראשון של נדבק בזן החדש - נוסע ששב מדרום אפריקה. חשד למקרה הדבקה ראשון גם בצ'כיה אצל אדם ששב מנמיביה. בטיסה מדרום אפריקה שנחתה בהולנד אובחנו 61 נוסעים חיוביים לנגיף, הם נשלחו לבידוד וכעת נבדק אם גם הם נדבקו בזן האומיקרון.

הדאגה מגילוי הזן החדש, שישנו חשש כבד כי הוא מידבק יותר ואולי אף עמיד בצורה כזו או אחרת בפני החיסונים, כבר הביאה אתמול שורת מדינות ללכת בעקבות ישראל ולהודיע על הגבלת הטיסות, או על עצירתן המוחלטת, ממדינות בדרום יבשת אפריקה, שבהן לפי החשד הוא כבר מתפשט.
הזן החדש התגלה רק לפני ימים אחדים בדרום אפריקה, ואמש כבר קיבל שם רשמי מארגון הבריאות העולמי: אומיקרון, האות ה-15 באלפבית היווני. מומחי ארגון הבריאות שהתכנסו אמש לדון בזן החדש הגדירו אותו ככזה שמעורר דאגה, והוא הזן החמישי בלבד מאז פרוץ המגפה שמוגדר ככזה.
4 צפייה בגלריה
לוח טיסות בנמל תעופה הית'רו
לוח טיסות בנמל תעופה הית'רו
לוח טיסות בנמל התעופה הית'רו. טיסות רבת בוטלו
(צילום: AP)
החשש הרב בעולם נובע מהעובדה שבניגוד לזנים קודמים, באומיקרון מופיעות כ-50 מוטציות, יותר מ-30 מהן בחלבון הספייק שקשור ליכולתו של הנגיף לחדור לתאי האדם ובכך להתפשט בגוף, ושעל בסיסו פותחו החיסונים. כבר שלשום הזהירו רשויות הבריאות הבריטיות כי מדובר בזן המדאיג ביותר שהן נתקלו בו עד עתה, וציינו כי חלבון הספייק שלו שונה "דרמטית" מזה של הזן המקורי של הנגיף, אותו זן שהתגלה בסין לפני כשנתיים.
בהודעה אמש של ארגון הבריאות העולמי צוין כי ישנן ראיות שהוא בעל יכולת הדבקה מחודשת, כלומר יכול להדביק טוב יותר מזנים אחרים אנשים שכבר החלימו מהנגיף. עוד נמסר כי נראה שחל "שינוי אפידמיולוגי מזיק בנגיף הקורונה". מדענים אחרים ציינו ביומיים האחרונים כי מדובר בזן בעל מספר המוטציות הרב ביותר שהתגלה עד כה, ואחד מהם הגדיר זאת כ"קפיצה באבולוציה".
לדאגה הרבה תרמה גם העובדה שלזן הזה מיוחס זינוק דרמטי בתחלואה בדרום אפריקה: אחרי תקופה שבה מספר הנדבקים שם היה נמוך יחסית – כ-200 מדי יום – בשבוע האחרון מספרם זינק והגיע ליותר מ-1,200 ביום רביעי. אתמול המספר כבר טיפס ל-2,465. שר הבריאות ג'ו פאהלה אמר כי ההתפרצות הראשונה הייתה בפרטוריה ובערים הסמוכות – ככל הנראה בעקבות כינוסים של סטודנטים באוניברסיטאות באזור. מדענים החלו לבחון זאת וכך גילו את הזן החדש.
4 צפייה בגלריה
קורונה דרום אפריקה מעבדה
קורונה דרום אפריקה מעבדה
מעבדת קורונה בדרום אפריקה. החשש: הזן מידבק יותר, ועמיד אולי בצורה מסוימת בפני החיסונים
(צילום: AP)
עד כה, כך לפי ארגון הבריאות העולמי, התגלו כ-100 מקרים של הזן החדש, בעיקר בדרום אפריקה, אך גם בבוטסואנה, בהונג קונג ובישראל – בקרב נוסעים שחזרו מדרום אפריקה. אמש הצטרפה לרשימה גם בלגיה, המדינה האירופית הראשונה שדיווחה על גילוי הזן, ובמקרה שלה מדובר בנוסעת לא מחוסנת שחזרה ממצרים דרך טורקיה, ודיווחה כי לא שהתה כלל בדרום אפריקה. היא חזרה לבלגיה כבר ב-11 בנובמבר, כלומר לפני יותר משבועיים, אך פיתחה תסמינים קלים דמויי צינון רק ביום שני האחרון.
ישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם שהודיעה כבר שלשום על הכללת שורת מדינות ביבשת אפריקה כאדומות – אתמול הרשימה כבר הורחבה לכל היבשת מלבד מרוקו ומצרים – ואחריה גם בריטניה הודיעה על הגבלות חדשות. אתמול הצטרפו אל שתיהן בזו אחר זו מדינות ברחבי העולם, ובאיחוד האירופי קיבלו 27 המדינות שחברות בארגון החלטה משותפת לעצור באופן זמני, ומיידי, את הטיסות מדרום היבשת.
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי השהיית טיסות מדרום יבשת אפריקה תימשך עד אשר "נשיג הבנה ברורה באשר לסכנה שנשקפת מפני הזן החדש". היא קראה לנוסעים שחוזרים מדרום יבשת אפריקה "לכבד את כללי הבידוד".
שווייץ, שלא חברה באיחוד, הודיעה גם היא על עצירת הטיסות מדרום יבשת אפריקה. אתמול כבר הודיעה כי תגביל כניסת נוסעים מישראל, מהונג קונג ומבלגיה - שיהיו חייבים להציג בדיקת קורונה שלילית כדי להיכנס למדינה, ויחויבו בבידוד של עשרה ימים. היום, כאמור, ההגבלה הוחמרה.
גם ארה"ב וקנדה הודיעו אמש על הגבלות תעופה ממדינות באפריקה. גורם בכיר בממשל האמריקני מסר כי ארה"ב תאסור כניסה משמונה מדינות אפריקניות: בוטסואנה, זימבבואה, נמיביה, לסוטו, אסווטיני, מוזמביק ומלאווי. המהלך, לדבריו, נעשה "ליתר ביטחון", וההגבלות לא יחולו על אזרחים אמריקנים או זרים בעלי מעמד של תושב בארה"ב. ההודעה האמריקנית התקבלה שעות אחדות אחרי שהמומחה הראשי של הממשל האמריקני למחלות מידבקות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר שטרם התקבלה החלטה שכזו. הוא הצהיר כי בארה"ב לא התגלה עדיין הזן החדש, אך הודה כי נראה שהוא מתפשט "במהירות מואצת למדי".