סדרת פיגועים בירושלים סנ"צ אלון חלפון אגף מבצעים ירושלים
(צילום: משה מזרחי, אורי דוידוביץ)

ביום שאחרי הפיגוע בירושלים שבו נפצעו שני צעירים באורח קל-בינוני מדקירות מחוץ לתחנה המרכזית בעיר, וכשברקע שני פיגועים נוספים שהתרחשו בימים האחרונים, אמר הבוקר (יום שלישי) בריאיון לאולפן ynet סגן-ניצב אלון חלפון, ראש אגף מבצעים במשטרת מחוז ירושלים, כי השוטרים בכוננות שיא ופריסת הכוחות רחבה: "המסר שלי חד וברור - מי שינסה לפגוע באזרחנו צפוי לפגוש שוטרים נחושים שיפעילו כל אמצעי שיש ברשותם בשביל לנטרל, לסכל ולמנוע פיגוע. כל אחד שינסה לאתגר אותנו צפוי לקבל תגובה מהירה, נחושה ומקצועית".
"אנחנו מפעילים יחידות סמויות וגלויות ונחושים לתת ביטחון לכלל אזרחי ירושלים, גם במהלך יום הכיפורים ובכלל", הוסיף סגן-ניצב חלפון. "אני לא יודע לגבי מפגעים נוספים, אבל אנחנו ערוכים להגיב על כל אירוע". הוא שיבח את השוטרים שפעלו אתמול בפיגוע: "הגיבו בנחישות ואומץ לב רב ומנעו פגיעה חמורה יותר. זה מעיד על רמת ההיערכות שלנו".
זירת הפיגוע מחוץ לתחנה המרכזית בירושלים
(צילום: נתנאל וייס, ידידיה אפשטיין, תיעוד מבצעי מד"א, משה נוטריקה)


ריאיון עם עדת ראייה לפיגוע בירושלים
(צילום: גיל יוחנן, אורי דוידוביץ)

5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
(צילום: רויטרס )
5 צפייה בגלריה
המחבל מפונה מזירת הפיגוע
המחבל מפונה מזירת הפיגוע
המחבל מפונה מזירת הפיגוע
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
הסכין ששימשה את המחבל
הסכין ששימשה את המחבל
הסכין ששימשה את המחבל
(צילום: דוברות המשטרה )
-יום כיפור מבחינתכם הוא נקודת תורפה? הציבור נמצא בבתי הכנסת, הרבה אנשים בחוץ. אתם נערכים אחרת? "בהחלט, אנחנו נערכים ליום כיפור מאחר שהרבה אנשים בצום, בבתי כנסת, ברחובות. אנחנו נערכים בפריסה מאוד רחבה עם נוכחות גדולה מאוד בצירים כדי למנוע חיכוך בין אזרחים שנוסעים בחג לכאלה שלא".
-זו הייתה טעות לא להאריך את הסגר גם בתחילת השבוע מראש השנה עד כיפור? כי אותו מחבל היה מחברון "אני לא רוצה להתייחס להנחיות של צה"ל בעניין הסגר. המחבלים לא נכנסים דרך המעברים, כך שהסגר לא כל כך רלוונטי לגביהם. הסגר רלוונטי לאנשים שמגיעים עם אישורים לעבוד או מסיבות הומניטריות. אנו פרוסים יחד עם צה"ל בשיתוף פעולה כדי למנוע כמה שניתן חדירה לישראל ולא לאפשר למפגעים לבצע את זממם".
המפכ"ל: הפרות סדר - בעקבות אי-שוויון מתרחב
(צילום: ערוץ כנסת )

5 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
אלון חלפון ראש אגף מבצעים במשטרה במחוז ירושלים
אלון חלפון ראש אגף מבצעים במשטרה במחוז ירושלים
"פריסת הכוחות רחבה". סגן-ניצב אלון חלפון
(צילום: משה מזרחי)
סגן-ניצב חלפון נשאל לדעתו לגבי התבטאות המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי, שאמר בין היתר כי "איומי הפנים של ישראל לא פחות חשובים ולא פחות מסוכנים. מדברים על איום ביטחון פנים של הפרות סדר ואי שוויון ושסעים שיש לנו". במצגת של המשטרה נכתב בנושא האיומים העתידיים בביטחון הפנים: "הפרות סדר בעקבות אי-שוויון מתרחב וגידול בשסעים בחברה".
-זה לא בעייתי שמפכ"ל המשטרה בעצם נותן איזושהי לגיטימציה להפרות האלה? "אני לא אבקר את המפכ"ל שלי. אנחנו יודעים לפעול בצורה שוויונית אל מול כלל המגזרים ולתת את המענה שלנו גם בפשיעה במגזר הערבי וגם במגזר היהודי. אנחנו עושים את זה בצורה שווה, אנחנו נלחמים בתופעה הזו.
-אבל ההסלמה עכשיו לא קשורה לאי-שוויון, אלא להסתה ולדברים ביטחוניים, לא? "המפגעים שמגיעים אלינו הם לא בהכרח מפגעים קלאסיים ששייכים לארגונים, אלה אנשים שלפעמים קמים עם בעיות אישיות שלהם ולצערי מצאו מקום לבצע את הפעילות הזו. הפרופיל של מפגעים בודדים הוא לא בהכרח פח"עי, לפעמים הוא בא על רקע מצוקות אישיות; אבל לא משנה מאיזה צד מגיע הפיגוע - אנחנו שם בשביל להגיב ולנטרל אותו".
-זה מחזיר אותך ל-2015? לרצף הפיגועים שהחל אז בחגים? "אני לא חושב שאנחנו במקום הזה. אנחנו רחוקים משם. יש מעת לעת אירועים, הם על רצף מסוים, אבל אני לא רואה אינתיפאדה חדשה או משהו שמזכיר את זה. אנחנו במין שגרה כזו, במיוחד ירושלים, שמייצרת אירועים כאלה, לצערנו".
בפיגוע בבירה אתמול, שהתרחש בצהריים מחוץ לתחנה המרכזית בעיר, נפצעו כאמור שני צעירים חרדים בני 19 ו-20 באורח קל-בינוני והדוקר נוטרל במקום. חובשים ופרמדיקים של מד"א הוזעקו למקום ופינו אותם לבית החולים שערי צדק, שם נמסר כי מצבם של הפצועים יציב והם סובלים מפציעות בפלג גופם העליון.
סיירת מג"ב שהייתה באזור הבחינה באירוע וירתה לכיוון המחבל, באסל שוואמרה, בן 17 מדיר אל-עסל אל-פוקא שאזור חברון, שנבדק על-ידי חבלן משטרה. מיד לאחר הפיגוע נפרסו מחסומים בשכונת ג'בל מוכבר במזרח העיר. "המחבל הגיע לחנות עדיקא שעל רחוב יפו, סמוך לתחנה המרכזית", שחזר עד הראייה יעקב רחמן. "הוא דקר חרדי ביד ועוד אדם בראש. ירו בו שני כדורים בתוך החנות".
מפקד מחוז ירושלים במשטרה: "אין ספק שקיימת הסלמה"
(צילום: גיל יוחנן)

מפקד מחוז ירושלים אחרי הפיגוע: "אין ספק שקיימת הסלמה"

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, קיים אתמול הערכת מצב בזירת הפיגוע וציין כי במשטרה מחפשים אחר חשודים שסייעו למחבל - שוהה בלתי חוקי ללא עבר ביטחוני. "כרגע איתרנו שניים בבדיקה ופרוסים במעגלים רחבים. אחד אותר ליד התחנה המרכזית ואחד אותר באזור רחוב שרי ישראל. שניהם חשודים וייבדק אם יש להם קשר", הוא אמר.
הוא הוסיף כי "אין ספק שקיימת הסלמה שאנחנו עומדים מולה. אנחנו פרוסים בשטח מול כל תרחיש. ניתן לומר שגם בפיגוע בעיר העתיקה הייתה תגובה מבצעית, נחושה ומהירה וגם כאן תגובה מהירה מאוד".
הפיגוע אירע בזמן שנמשך המצוד אחר שניים מהאסירים שנמלטו מכלא גלבוע במנהרה, ועדיין לא נתפסו. על פי ההערכה, לפחות אחד מהם חצה את קו התפר ומסתתר בשטחי הרשות הפלסטינית.
שעות קודם לכן אירע ניסיון פיגוע דקירה בטרמפיאדה סמוכה לצומת גוש עציון. מחבל שהגיע למקום ניסה לדקור לוחם מחטיבת כפיר שאבטח את הצומת בעזרת מברג. חבריו לכוח הבחינו בכך, ואחד מהם ירה במחבל. הוא נורה ופונה לבית החולים שערי צדק בירושלים כשמצבו מוגדר בינוני עד קשה. מלבד המחבל, מוחמד בילו (27) מהכפר בית פג'אר, איש לא נפגע.