9 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
ארבעה נלכדו, שניים עדיין חופשיים
(צילום: EPA)
מפקד תוכנית הבריחה מכלא גלבוע נתפס עם אסיר אחר שתכנן לברוח איתו במנהרה כבר ב-2014, זכריא זביידי נתפס כמה שעות לאחר מכן עם מחבל נוסף - אבל שני אסירים נמלטים עדיין חופשיים.
שני האסירים שנלכדו אמש בהר הקפיצה בנצרת הם מחמוד עארדה, שנחשב לאדריכל בריחת ששת המחבלים, ויעקוב קאדרי, גם הוא מהג'יהאד האיסלאמי. הלילה באום אל גאנם נלכדו שני מחבלים נוספים - זכריא זביידי שנחשב לסמל האינתיפאדה השנייה ומוחמד עארדה, ששפוט לשלושה מאסרי עולם. כל אותה העת נמשך המצוד האינטנסיבי אחר שני האסירים הנוספים - איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת. אלו האסירים שנלכדו, ואלו השניים שעדיין בבריחה.
איהם קממג'י, בן 35 מהכפר דאן, נעצר ב-2006 ומרצה שני מאסרי עולם על מעורבותו בפיגוע שבו נחטף ונרצח אליהו אשרי ברמאללה. כמו מחמוד עארדה ויעקוב קאדרי, שנעצרו בהר הקפיצה, גם הוא היה מעורב בניסיון הבריחה מכלא גלבוע באמצעות מנהרה ב-2014 - ניסיון שאז לא צלח.

קממג'י עדיין לא נעצר, ועל פי ההערכה הוא פועל בנפרד מהמחבל הנוסף שטרם נלכד - מונאדל אינפיעאת, בן 26. אינפיעאת ישב בכלא הישראלי כבר כנער, לפני עשור. הוא נאסר אז בגין השלכת בקבוק תבערה ושוחרר בחלק השני של עסקת שליט, החלק שבו שוחררו האסירים שלא נחשבו "כבדים".
לפני שנתיים נעצר אינפיעאת שוב בגין השתתפות בפעילות טרור, וכמו במקרה של זביידי משפטו עדיין מתנהל. על פי ההערכה, לפחות אחד מבין השניים חצה את קו התפר ומסתתר בשטחי הרשות הפלסטינית. במהלך היום אירעו סריקות אינטנסיביות בעמק יזרעאל בניסיון לאתר את השניים, אך בסופו של דבר אותר שוהה בלתי חוקי - והם עדיין חופשיים.

9 צפייה בגלריה
זכריא זביידי לאחר תפיסתו
זכריא זביידי לאחר תפיסתו
זביידי, לאחר תפיסתו
(צילום: AP, דוברות המשטרה)
בחניון משאיות באום אל גאנם נעצר הלילה מוחמד עארדה (39) שמרצה שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנה על רצח והשתייכות לג'יהאד האיסלאמי. ב-2001 הוא היה מעורב בפיגוע ההתאבדות בקו 823 ליד מחנה 80, שבו נרצחו שלושה ישראלים.
איתו נעצר מי שנחשב לסמל האינתיפאדה השנייה ולמוכר ביותר מבין האסירים שנמלטו - זכריא זביידי. זביידי נחשב לאחת הדמויות המזוהות עם האינתיפאדה השנייה – בין היתר עקב העברית הקולחת שלו, חיבתו הרבה לתקשורת ולפרסום – וגם יחסיו עם פעילת השמאל הרדיקלי טלי פחימה.
זביידי נולד במחנה הפליטים ג'נין וכשהיה נער צעיר השתתף בפרויקט תיאטרון לילדי ג'נין שנקרא ''הבית של ארנה'', והיה לאחד מהשחקנים המרכזיים. במקביל למד בבית ספר של אונר"א במחנה הפליטים.
מגיל צעיר הוא סוחב צליעה באחת מרגליו כתוצאה מפציעה קשה שנגרמה מירי לעברו, והוא טען במהלך השנים כי הירי בוצע על-ידי חיילי צה"ל לאחר שיידה לעברם אבנים. זביידי נעצר לראשונה בגיל 15 בעיצומה של האינתיפאדה הראשונה, ולאחר שהשתחרר עזב את לימודיו בתיכון. זמן קצר אחר כך הוא נעצר שוב על זריקת בקבוק תבערה ובכלא הצטרף לפת"ח ולמד את השפה העברית.
9 צפייה בגלריה
זכריא זביידי נושא תמונה של ערפאת בג'נין ב2004
זכריא זביידי נושא תמונה של ערפאת בג'נין ב2004
זביידי נושא תמונה של ערפאת בג'נין ב-2004
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
אבו מאזן וזכריא זביידי בג'נין ב2004
אבו מאזן וזכריא זביידי בג'נין ב2004
זביידי לצד אבו מאזן
(צילום: AP)
הוא שוחרר אחרי החתימה על הסכם אוסלו והצטרף למנגנוני הביטחון הפלסטינים לזמן קצר. לאחר מכן עבד בישראל כשוהה בלתי חוקי בעבודות בניין ושיפוצי בתים, ולאחר מכן אף עסק בגניבת רכב. בתחילת האינתיפאדה השנייה נהרגו אמו ואחיו של זביידי - ולאחר מכן הוא הצטרף ללחימה מול צה"ל. תחילה באופן עצמאי, ולאחר מכן במסגרת גדודי חללי אל-אקצה של פת"ח.
זביידי היה מעורב בכמה פיגועים נגד יעדים ישראלים, ובמהלך השנים שבהן היה מבוקש הוא הצליח להתחמק מניסיונות מעצר וחיסול של מערכת הביטחון נגדו. במהלך האינתיפאדה השנייה הפך זביידי בישראל לאחד מסמליה הבולטים ביותר, לצד יאסר ערפאת ומרואן ברגותי.
בשנת 2004 התפתח הקשר בין זביידי לפחימה אחרי שביקרה אותו בג'נין. פחימה סייעה לו בדרכים שונות ונעצרה בעקבות זאת על-ידי שב"כ, נשפטה וישבה בכלא אחרי חתימה על הסדר טיעון. הקשר בין השניים נותק לאחר מכן. עם סיום האינתיפאדה, ובהתאם להבנות שהשיגה ישראל מול אבו מאזן, נכנס זביידי להסכם המבוקשים וקיבל חנינה שבמסגרתה התחייב שלא לעסוק עוד בפעילות טרור.
בשנים שאחרי האינתיפאדה קיבל זביידי משרה במשרד לענייני אסירים בג'נין, ובמקביל ניהל יחד עם השחקן הערבי-ישראלי ג'וליאנו מר תיאטרון לילדים ונוער במחנה הפליטים ג'נין. בשנת 2011 נרצח מר, וזביידי המשיך לנהל לבדו את הפרויקט.
9 צפייה בגלריה
זכריא זביידי במצעד גדודי אל אצקא בג'נין ב2005
זכריא זביידי במצעד גדודי אל אצקא בג'נין ב2005
זביידי בתהלוכה של גדודי אל אקצא בג'נין ב-2005
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
תפיסתו של זכריא זביידי
תפיסתו של זכריא זביידי
ועם פלנלית, לאחר מעצרו
( צילום: AFP/דוברות המשטרה)
אחרי שנים כאדם חופשי, ב-2019 נעצר זביידי שוב – וכתב האישום נגדו תיאר אדם שהפך למכונת טרור של ממש. במערכת הביטחון הסבירו כי זביידי, שהתחייב בסוף האינתיפאדה השנייה לחדול ממעשי טרור, הוא איש מתוחכם שיודע לבצע פיגועים במתווים שונים, מבין את מלאכת גיוס המחבלים והפעלתם בשטחי הגדה המערבית והקו הירוק, ונחשב כנחקר קשה לפיצוח.
בין היתר נכתב כי אנשיו של זביידי תפסו חשוד בשיתוף פעולה עם ישראל בשוק של ג'נין, קשרו אותו והכו אותו. לאחר שורת העינויים, זביידי הגיע למקום והציע לאיש "לנקות את שמו". הוא הציע לו לבצע פיגוע התאבדות, אך הוא סירב. כך גם היה כשזביידי הציע לו לבצע פיגוע ירי. לבסוף סיכמו השניים על הנחת מטען חבלה רב-עוצמה, והמיקום לכך נקבע בשוק תלפיות בחיפה. בסופו של דבר המטען התפוצץ במחסום קלנדיה - שני פלסטינים נהרגו ושני לוחמי מג"ב נפצעו קשה.
לאישה פלסטינית שפנתה לזביידי הציעה שתשמש כמגייסת מחבלות מתאבדות. הפלסטינית חזרה אליו אחרי פגישה עם פלסטינית אחרת, שהביעה נכונות להפוך למחבלת מתאבדת. סכסוך בין זביידי למפעילה טרפד את המהלך. לפי האישום, ב-2006 הוא ניסה להחדיר מטען חבלה לשטח ישראל ולגרום לפיצוצו במרכז מסחרי בפרדס חנה-כרכור או בנצרת עילית. ערנות כוחות הביטחון סיכלה את המהלך.
אתמול בערב נעצר בהר הקפיצה נצרת מחמוד עארדה, בן 46 מהכפר עראבה שליד ג'נין, נחשב לאחד מבכירי הנהגת אסירי הג'יהאד האיסלאמי. הוא נעצר ב-1992 בגין מעורבותו באינתיפאדה השנייה וריצה כשלוש שנות מאסר, עד ששוחרר בהסכם אוסלו.
9 צפייה בגלריה
תפיסת המחבלים בנצרת
תפיסת המחבלים בנצרת
עארדה וקאדרי, עם לכידתם
9 צפייה בגלריה
תפיסת המחבלים בנצרת
תפיסת המחבלים בנצרת
עארדה. נאמר עליו כי "הצליח להוביל את האסירים אל החופש"
ארבע שנים אחר כך נגזר עליו מאסר עולם ועוד 15 שנה על פעילויות טרור שהובילו להרג חיילים. ב-2014, ביחד עם קאדרי - שאיתו נתפס בנצרת - הוא היה מעורב בניסיון בריחה מכלא גלבוע באמצעות מנהרה, ניסיון שאז סוכל. עארדה נחשב למוביל תוכנית הבריחה ודובר הג'יהאד האסלאמי בעזה אמר עליו בתחילת השבוע כי הוא "הצליח להוביל את האסירים לחופש".
יחד איתו נלכד גם יעקוב קאדרי, שמרצה שני מאסרי עולם ועוד 35 שנה על רצח ישראלי ליד יעבד שבצפון השומרון בשנת 2004. קאדרי, בן 49 מהכפר ביר אל-באשא שליד ג'נין, נשפט גם על חברות בארגון טרור - הג'יהאד האיסלאמי - והשתתפות בפעולות טרור נוספות.
9 צפייה בגלריה
תפיסת המחבלים בנצרת
תפיסת המחבלים בנצרת
קאדרי בעת מעצרו
לאחר הפיגוע ב-2004, שבו נרצח תושב מבוא דותן, אמר מזביידי כי הוא שלח את המחבלים והוסיף שהפעולה בוצעה בתגובה לחיסול שאירע שבוע לפני כן בשכם. אותו זביידי, שברח יחד עם עארדה וקאדרי, נלכד כאמור אמש - כמה שעות לאחר מכן.
במהלך מאסרו הגיש קאדרי תביעה בבית משפט לתביעות קטנות על סך 181 שקלים נגד שירות בתי הסוהר. הוא טען כי בעת שהועבר במרץ 2013 מכלא שיטה לכלא גלבוע "עשו חיפוש על כל הדברים שלו, ולקחו מנורת שולחן, אוזניות, ושתי כוסות לבדיקה, וקלקלו אותם וזרקו אותם ולא החזירו אותם אליו".
השופטת קבעה אז כי השב"ס לא חרג מסמכותו, ולא מצאה "לחייב אותו בכל אחריות בגיל נטילת, חילוט או השמדת מכשירים אלו". עם זאת, באשר לשתי הכוסות שהיו לקאדרי, קבעה כי "מעדותו עולה שאכן הותר לאסירים הביטחוניים לקבל כוסות. לפיכך היה על השב"ס לשמור על חפצים אלו עבורו, והיא מחויבת באובדנם".
פורסם לראשונה: 22:44, 10.09.21