הרב חיים דרוקמן, הנחשב ל"זקן הרבנים" בציונות הדתית ולאחד המשפיעים על נציגיו הפוליטיים של המגזר, תקף את גנץ פחות משבוע לבחירות ואמר כי "קיבלנו הבטחה ביחס ליישוב אביתר עוד לפני שנה, ועד עכשיו היא לא מקוימת. הבטחות צריך לקיים. לזה אנחנו מצפים גם עכשיו".
אנשי המאחז מסבירים כי העיתוי לדברים, שכאמור נאמרו בסמוך לבחירות, נובע מכך שעברה שנה מאז שבוצע סקר הקרקע בשטח, שפורסם לראשונה ב-ynet. כעת, כ-70 מתנחלים הגיעו לאביתר, בהם ראשי תנועת נחלה ואנשי השומרון, והם דורשים מהממשלה לעמוד בהסכם עמם שהופר. במקום נמצאים כוחות של צה"ל ומג"ב.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"מרגישים מרומים". הרב דרוקמן וגנץ
(צילום:י איר שגיא, מוטי קמחי)
נזכיר כי ביוני 2021 נחתם הסכם בין נציגי הממשלה למתנחלים ובראשם יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס וראש מועצת שומרון יוסי דגן שעיקרו היה כי בתמורה לפינוי שקט של המתנחלים שהתיישבו על גבעת אביתר בשומרון יקדם שר הביטחון גנץ את הקמת היישוב. אלא שהחודשים חלפו ולמעט סקר קרקעות לא נעשה דבר וההסכם למעשה הופר. כעת, לפני הבחירות, יוצאים ראשי המתנחלים למקפה חריפה נגד גנץ יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון שהיה מעורב בהסכם.
"אנחנו מלאי אכזבה ומרגישים מרומים", הסביר דגן. "יצא מסמך, חתום על-ידי מזכיר הממשלה. אנחנו עמדנו בחלק שלנו, בכאב גדול, וכל המשפחות ירדו. היה סקר כבר לפני שנה. בשנה הזו מושכים אותנו כל שבוע עוד ועוד. שר הביטחון אמר לרב דרוקמן ולרב לבנון ולנו שמחוייבים להסכם, אך זה לא קרה. ואנחנו, הציבור בשומרון וציבור אוהבי ארץ ישראל, לא נהיה פראיירים של אף ממשלה, ולא ניתן לאף ממשלה לא לקיים הסכמים. הציבור יצא לרחובות. אנחנו בקו פרשת מים, הציבור בהתיישבות מאוכזב מחוסר קיום ההסכם".
הרב אליקים לבנון, רב השומרון שהיה מעורב בהסכם, אמר כי "ישבנו סביב השולחן עם יוסי דגן, והרב דרוקמן דיבר בטלפון עם בני גנץ, שהבטיח לו שיעמוד בהסכם. סמכנו על ההבטחה הזו, אנשי אביתר התפנו ברצון, זו הייתה הקרבה נוראית. אני מרגיש פגוע כשאיש ציבור אומר משהו ואיננו עומד מאחורי דבריו. זו פגיעה אישית, פגיעה בתורה ובעם ישראל, וגם פגיעה באביתר. אני מצפה ששר הביטחון הנוכחי, או מי שיבוא אחריו, יקיימו ויעמדו בהבטחתם".
יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס התייחסה לדברים שאמר גנץ: "בפגישה אצל שר הביטחון עלה נושא המיקום האסטרטגי של היישוב אביתר. גנץ אמר שהוא יודע שהמקום בעל חשיבות אסטרטגית ראשונה במעלה. אין שום היגיון להשאיר את המקום הזה חשוף. תודה לאל יש שם צבא, אבל אנחנו הוצאנו משם 53 משפחות, הגיע הזמן להקים במקום יישוב לתפארת".
מטעמו של שר הביטחון נמסר שאינו מעוניין להגיב.