1 צפייה בגלריה
לוין, נתניהו, בג"ץ והמפגינים נגד המהפכה המשפטית
לוין, נתניהו, בג"ץ והמפגינים נגד המהפכה המשפטית
לוין, נתניהו, בג"ץ והמפגינים נגד המהפכה המשפטית
(צילום: JACK GUEZ / AFP, reuters/Amir Cohen/Ronen Zvulun)
עתירה נוספת הוגשה לבג"ץ שלשום (יום חמישי) נגד החוק לביטול עילת הסבירות שאושר השבוע בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. העתירה עוסקת בהשלכות אפשרויות של ביטול העילה – בהקשר הביטחוני: חשיפת אנשי מערכת הביטחון לשיפוט בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג ובמדינות זרות.
את העתירה הגישו עורכי הדין עודד סבוראי וסיון האוזמן, בשם אלוף-משנה (במיל') המייעץ למערך העוסק בליבת הפעילות המבצעית של צה"ל ברצועת עזה. שמו ופרטי זהותו של העותר אסורים לפרסום מפאת החשש לביטחונו.
העתירה עוסקת בהשלכות החקיקה על חשיפת אנשי מערכת הביטחון העוסקים בליבת הפעילות המבצעית, לשיפוט בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ומתייחסת גם לטענה כי נפל פגם בהליך החקיקה. זאת, בשל סירובו חסר התקדים של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגוש את הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, שהגיע לכנסת במיוחד כדי להציג תמונת מצב עדכנית, וכן בשל אי כינוס ועדת חוץ וביטחון. כתוצאה מכך, נטען, הח"כים הצביעו על החוק מבלי שקיבלו את המידע העדכני, המהותי והחשוב אודות ההשלכות הביטחוניות של החקיקה.

"העותר בן 55, הוא קצין צה"ל המשרת במילואים בדרגת אלוף משנה ומייעץ בנושאי חירום, בנושאי הליבה המבצעית ברצועת עזה", נכתב בעתירה. "למיטב ידיעתו הוא העותר הוותיק והבכיר מבין אנשי המילואים המשרתים בתחומו. העותר לא חדל להתנדב למילואים ותקוותו הוא שיוכל להמשיך לממש את שליחותו עוד שנים רבות".
הוא הסביר כי הוא מצטרף לכלל הנימוקים שהוגשו בעתירות האחרות בנושא, אבל מוסיף נימוקים בנושא הביטחוני. "משרתי כוחות הביטחון יהיו כתוצאה מביטול עילת הסבירות בסיכון לחשיפה מוגברת לנקיטת הליכים פליליים נגדם במישור הבינלאומי – מעצר וחקירה וגם העמדה לדין פלילי במדינות זרות וגם בהאג. זאת, כתוצאה מהפגיעה בעצמאות מערכת אכיפת החוק הישראלית, המגן האחרון שעמד להם הודות לעיקרון המשלימות הקבוע באמנת רומא שמכוחה הוקם בית הדין", נכתב.
לטענת העותר, לא נשקל שיקול זה בזמן החקיקה: "חברי ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת וחברי הכנסת לא קיבלו מידע מהותי, אמין ועדכני דחוף אודות הערכת המצב של הרמטכ"ל ביחס להשפעה של התיקון על ביטחון המדינה ועל כשירות צה"ל. במיוחד לנוכח התייצבותו החריגה של הרמטכ"ל בכנסת להיפגש בדחיפות עם ראש הממשלה ולהביא לידיעתו את הערכת המצב העדכנית. סירוב ראש הממשלה להיפגש איתו להערכת מצב טרם ההצבעה הוביל לכך שראש הממשלה לא עצר את החקיקה לשם העברת הערכת המצב הביטחונית לחברי הוועדה ולחברי הכנסת, ועריכת דיון במשמעות המידע על מנת שיהיה ברשותם לשקול את כלל השיקולים הרלוונטיים בטרם יצביעו – פגם משמעותי".
עו"ד עודד סבוראיעו"ד סבוראיצילום: חנה שרייבמן
היום אמר עו"ד סבוראי כי הודאתו בסוף השבוע של ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, שהוא "נרדם בשמירה", מדגישה מאוד את חשיבות העתירה, המכוונת גם נגד ועדת חוץ וביטחון. "אילו היה ח"כ אדלשטיין ער וערני, ואילו היה מבצע את תפקידו והיה נאמן לשליחותו, יש להניח שהחשיפה להאג והאיום הביטחוני כתוצאה מהחקיקה היו נדונים בוועדת חוץ וביטחון ומקבלים ביטוי בשאלה האם למהר ולהמשיך בהליך החקיקה או לכל הפחות היו מקבלים ביטוי בנוסח התיקון לחוק יסוד: השפיטה".