יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין מהליכוד אמר הערב (שישי) כי אינו מתחייב לתמוך בחוקים הבאים שיקודמו כחלק מהמהפכה המשפטית. "הודעתי דבר אחד פשוט למי שצריך לדעת: בפעם הבאה הם יצטרכו לתאם ולדבר איתי מא' ועד ת' על כל החוקים שקשורים ברפורמה. איך יעלה, מתי ובאיזה נוסח. רק אז אחליט אם אני תומך או לא. אני רוצה לדעת בדיוק מה יעלה ואז אחליט", אמר אדלשטיין בשיחה עם ynet.
דברי אדלשטיין הגיעו אחרי שח"כ אלי דלל ממפלגתו אמר כי לא ייתן את ידו למהלך חד-צדדי נוסף מצד הקואליציה. "אני מודיע שאתן את ידי רק למהלכים אשר יושגו בהסכמה לאומית רחבה", אמר דלל, אחרי שהשבוע עברה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ההצעה לביטול עילת הסבירות - מהלך שקודם באופן חד-צדדי על ידי הקואליציה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון
אדלשטיין ונתניהו. "להבא יצטרכו לתאם איתי"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
דלל, שהיה חבר הכנסת הראשון במפלגה שמצהיר בפומבי שאין בכוונתו לתמוך עוד במהלכים שלא יבוצעו בהסכמה עם האופוזיציה, ציין כחלק מהצהרתו את ציון תשעה באב. "זה שבוע של חשבון נפש, שבו עלינו ללמוד מלקחי העבר וחורבן הבית", הוא אמר. לדבריו, החלטתו מגיעה מתוך "תקווה לאחות את השבר הנוראי בעם ישראל, לנוכח האתגרים הרבים וכאשר טובת מדינת ישראל ואחדות עם ישראל לנגד עיניי".

גלנט, דיכטר, ביטן, ואקוניס - לאן?

בימים האחרונים אמרו בכירים בליכוד כי אסור למפלגה לחזור לחקיקה חד-צדדית של סעיפי המהפכה המשפטית כפי שקרה בכנס הקיץ של הכנסת, ושיש להוביל מהלכים מעתה רק בהידברות ובהסכמה. שרים וח"כים טענו גם כי אם הליכוד יתמקד רק במהפכה, כפי שקרה בחודשים האחרונים, ולא יתייחס לחיים עצמם - הוא ייפגע קשה מאוד גם מבחינה אלקטורלית.
3 צפייה בגלריה
אלי דלל
אלי דלל
ח"כ אלי דלל. "תקווה לאחות את השבר הנוראי"
(צילום: משה מזרחי)
"אסור לתת ליריב לוין להוביל חקיקה חד-צדדית כפי שהוא מתכנן להוביל בכנס הבא", אמר בכיר בליכוד היום, שטען כי "גם נתניהו כבר מבין את זה". לדבריו, "המקורבים של ראש הממשלה מבינים היום שכל הרפורמה הזו גרמה נזק עצום".
ההתבטאויות האלו הצטרפו לפרסומים על שרים וח"כים בליכוד שמתנגדים להמשך חקיקת המהפכה המשפטית, ובהם שר הביטחון יואב גלנט, שלפי טורו של נחום ברנע הבוקר ב"מוסף לשבת" דוחף לממשלת אחדות; השר אבי דיכטר שהתנגד ל"בריונים שמקדמים חקיקה קיצונית"; השרים גילה גמליאל וניר ברקת; יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ועוד שרים שהעבירו מסרים בשיחות סגורות נגד המהלכים של לוין, שמחה רוטמן ואיתמר בן גביר.
הבוקר הצטרף לקריאות האלה בקולו גם שר המדע אופיר אקוניס, שטען בתוכנית הרדיו "נבחרים" כי "על דעת ראש הממשלה אני אומר שהמשך החקיקה יהיה תוך רצון להסכמות רחבות. לזה צריך תמיד גם צד שני". בנוסף, יצא אקוניס מפורשות נגד לוין, כשטען כי "אין סיבה שהוועדה לבחירת שופטים לא תתכנס להכרעות בערכאות של בתי משפט השלום והמחוזיים".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנימין נתניהו ויריב לוין. עוד קריאות נגד המשך חקיקה חד-צדדי
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
בליכוד גם מתחו ביקורת על הציר של לוין-רוטמן-בן-גביר, שמצליח ללחוץ ולכופף את נתניהו. "אנחנו צריכים להתנתק מבן גביר ומכל הגורמים הקיצוניים בקואליציה שרק עושים נזקים לליכוד", אמר שר במפלגה.
נתניהו עצמו, שהתראיין אתמול לכלי תקשורת בעולם - בזמן שאינו עושה זאת בארץ - נשאל ברשת ABC על המגעים לפשרה ולא שלל עוד צעדים חד-צדדים. "אני אופטימי יותר עכשיו מקודם, כי עכשיו, כשהם רואים שאנחנו מוכנים להתקדם בלעדיהם, אולי נוכל להתקדם איתם", הוא אמר. "אפשר לדבר עם הצד השני. אני מקווה שנצליח לעשות זאת (בהסכמה) מקיר לקיר, אבל אם לא - עלינו לעשות את זה בקונצנזוס לאומי. אעשה את המיטב, נתגבר על כך".
ח"כ אלי דלל, שכאמור הצהיר היום שאין בכוונתו לתמוך עוד במהלכים חד-צדדיים, היה זה שהניח את הצעת החוק לפיצול תפקיד היועמ"שית - הצעה שפורסמה בעיתוי נפיץ במיוחד. בהצעת החוק הוצע להעביר את הסמכות מהיועצת המשפטית לממשלה לפרקליט המדינה, בכל הנוגע להחלטה על פתיחה בחקירה, העמדה לדין או "כל החלטה אחרת" הנוגעת להליך פלילי נגד ראש הממשלה וחברי הממשלה - והיא זכתה לביקורת גם בליכוד, שם מיהרו להבהיר כי היא לא תואמה עם רה"מ בנימין נתניהו. אחר כך הודיע דלל כי החליט למשוך את ההצעה,"לאור אי-כוונתי לקדם אותה בכנסת הנוכחית ומרצון אמיתי וכן לשיחות, פשרות והגעה להסכמות עם חבריי לאופוזיציה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עקץ את אדלשטיין ודלל, ואמר הערב כי "אולי יש כאלה ששכחו, אנחנו לא שכחנו, העם בחר ימין".
ח"כ שרון ניר מישראל ביתנו האשימה כי גלנט, דיכטר, ביטן, אדלשטיין ודלל "התעוררו לאט, מעט ומאוחר מדי", כלשונה. לדבריה, "‏המדינה מלקקת את הפצעים והמצביעים שלכם אבדו את אמונם בכם. ‏הציבור מאס בדיבורים והבטחות. הגיע הזמן להתפצל ולהקים את מחדש הליכוד הציוני והליברלי. ‏כל דבר אחר הוא מס שפתיים חסר כל משמעות".
פורסם לראשונה: 17:07, 28.07.23