העימות שנרשם אתמול (רביעי) במליאת הכנסת בין שר המשפטים יריב לוין לקודמו בתפקיד ח"כ גדעון סער, חשף את המתח הרב ששורר בין הקואליציה לאופוזיציה למרות הניסיון להגיע לפשרה שתרגיע את הרוחות בסוגיית קידום המהפכה המשפטית.
בליכוד מתוסכלים מהמצב הנוכחי, וטוענים שמפלגות האופוזיציה מדברות בשני קולות: כלפי חוץ מציגים פערים, בחדרים הסגורים הולכים ומתקרבים להסכמות.
באופוזיציה, לעומת זאת, חושדים ששר המשפטים לוין ישתק את הוועדה לבחירת שופטים כבר בקרוב, ולכן מנסים להשיג "תעודת ביטוח" עוד קודם. כך או כך, ועל רקע הפערים, הולך וגובר הלחץ בליכוד: "נראה שלא יהיה מנוס ממינוי שני נציגים של הקואליציה בוועדה", אמרו במפלגת השלטון. בחירת נציגי הכנסת בוועדה נקבעה ל-14 ביוני.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
לפיד, נתניהו וגנץ
(צילום:עוז אביטל, אלכס קולומויסקי)
אם הצדדים יעשו את הבלתי-ייאמן ויגיעו לפשרות שיפורסמו באופן פומבי, לאופוזיציה יהיו כמה תנאים שאותם היא דורשת מראש: תמיכה של הקואליציה בנציג של האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, וכן התחייבות בכתב להוריד מסדר היום את המהפכה המשפטית במתכונתה הנוכחית - דבר שבליכוד מסכימים לו בתנאי שמדובר בדחייה ולא התחייבות גורפת לגניזה.
נושא נוסף נוגע לרצון של הליכוד לחוקק באופן מיידי את סעיפי ההסכמות. כלומר, אם יהיו הבנות בין הצדדים סביב סעיף ביטול עילת הסבירות ותחום סמכותם של היועצים המשפטיים, בליכוד יבקשו לחוקק את שני הנושאים מיד. באופוזיציה מסרבים לכך. במהלך שיחות ההידברות בין הצדדים בבית הנשיא יצחק הרצוג, הציעו נציגי האופוזיציה כי יצהירו פומבית על ההסכמות בכל נושא, אולם לא יקדמו חקיקה אלא ימשיכו בשיחות כדי להגיע לחקיקה במתכונת של "עסקת חבילה".

החשש באופוזיציה הוא ששיתוף פעולה עם הקואליציה בנושאי ביטול עילת הסבירות ותחום סמכותם של היועצים המשפטיים ירגיע את המחאה שנמשכת ברחבי הארץ כבר 21 שבועות, ובמקביל בליכוד ימשיכו כמתוכנן את חקיקת הסעיפים האחרים של המהפכה המשפטית ללא תיאום.
חברי כנסת בליכוד מודים שלוח הזמנים הולך ומתקצר. לדבריהם, "הסתבכנו עם אירועי הרפורמה המשפטית". לדברי בכירים בליכוד, התנאים שנוצרו לא מאפשרים חקיקה. יחד עם זאת, הם מוסיפים כי הציבור הימני המובהק דורש את הרפורמה וגם יבוא חשבון עם המפלגה או היא לא תצא אל הפועל.

"אקדח" של הקואליציה מונח על השולחן

שר המשפטים לוין תכנן להעלות ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק להוצאת שני נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים. הוא חזר בו לאחר הפרסום ב-ynet בנושא. עם זאת, ייתכן שההצעה תעלה בהמשך, והיא עדיין לא ירדה לחלוטין מהפרק - כך שמדובר "באקדח" נוסף שהניחה הקואליציה על השולחן.
אתמול התעמת כאמור השר לוין בכנסת בקרב צעקות עם קודמו בתפקיד סער. במליאה התנהל דיון על הצעת חוק של ח"כ גלעד קריב (העבודה) לעיגון עקרון השוויון בחוקי היסוד של מדינת ישראל. לפני שההצעה נפלה ברוב קולות הקואליציה, תקף שר המשפטים לוין את חברי האופוזיציה, שלדבריו ממשיכים להציע חוקים בעלי אופי שנוגע לנושאי המהפכה המשפטית.
"גדעון, אתה כל רגע יוצא בהצהרות 'אם הקואליציה תקדם איזה חוק - אנחנו נפרוש מהשיחות'", פנה השר לוין לח"כ סער. "איזו בריונות זאת. אין אדם במדינה שלא רואה עכשיו את האמת - מי מוכן להתגמש, מי עצר ולא קידם חקיקה ומי מתנהג כאילו המדינה שלו. רק לכם מותר להביא חוקים? תתביישו לכם". סער השיב ללוין: "אתה מפוצץ את השיחות מהרגע הראשון. לא ניתן לך להרוס את המדינה. לך תתאשפז".
על ההצעה שהורדה לפי שעה מסדר היום להוצאת לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים, חתומים כמה חברי כנסת מהקואליציה ובכללם חנוך מילביצקי מהליכוד שנמנה עם צוות מפלגתו במגעים בבית הנשיא. הטיעון של חברי הכנסת שחתומים על הצעת החוק הוא שנציגי לשכת עורכי הדין תמיד מיישרים קו עם נציגי בית המשפט העליון בוועדה.
ח"כ סער אמר על ההצעה להוציא את חברי לשכת עורכי הדין מהוועדה: "קידום החוק לפירוק לשכת עורכי הדין, שבועיים לפני הבחירות ללשכה, הוא שערורייתי כשלעצמו. העובדה שנציג בצוות המשא ומתן של הליכוד מוביל את ההצעה, שגם מוציאה מהוועדה לבחירת שופטים את נציגי הלשכה, מצביעה על חוסר תום לב קיצוני. על הליכוד להסיר לאלתר את ההצעה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה".
עמית בכר, היו"ר הזמני של לשכת עורכי הדין, אמר: "מדובר במהלך נוסף של הממשלה להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים, להפוך את בחירת השופטים לפוליטית וכנועה לשלטון ולהשלים בכך מהלך של הפיכה משטרית. הם ניסו בהתחלה להשתלט באמצעות שינוי הרכב הוועדה ונבלמו, ניסו להשתלט על ידי הצבעת ראש לשכה מטעמם בבחירות והם רואים שהם מפסידים, אז הם הולכים לצעד נואש ולא דמוקרטי נוסף".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
פגישת ההידברות הראשונה בבית הנשיא בחודש מרץ
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לאחר תקופה ארוכה שבה הצדדים דנו בנפרד בסעיפי המהפכה המשפטית מול נציגי בית הנשיא עובד יחזקאל, שלשום התכנסו הצדדים לדיון משותף שעסק בשלושה עקרונות עיקריים: הניסיון לגבש הסכמות סביב ביטול עילת הסבירות ותחום סמכותם של היועצים המשפטיים, רצון האופוזיציה להבטיח שבעתיד לא יחזרו סעיפים מהחוק המקורי, והשאיפה להציג לציבור מסמך עקרונות שיגדיר בפעם הראשונה באופן מסודר את תפקיד הרשויות, השופטת והמחוקקת, מעמד הכנסת, זכויות יסוד ועיגונן, ביקורת שיפוטית, בחירת שופטים ועוד.
בקואליציה שרטטו לראשונה באופן חד את לוחות הזמנים והודיעו שהדד-ליין לשיחות הוא עד מועד הבחירות לנציגי הוועדה לבחירת שופטים בכנסת בעוד שבועיים. בליכוד גם מנסים לכרוך את הבחירות הללו בהסכמות שאם לא יגיעו אליהן, לא ייבחר נציג אופוזיציה לוועדה - דבר שעשוי לעורר מחדש מחאות נרחבות.

בדרך להסכמה בסוגיית נציג האופוזיציה בוועדה?

בתוך כך נראה כי המשבר באופוזיציה בסוגיית הנציג שלה בוועדה לבחירת שופטים צפוי להיפתר. יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ נפגשו אתמול, ולאחר מכן פרסמו הודעה משותפת על כך שסיכמו להמשיך ולפעול ביחד ובתיאום בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים. במקביל נפגש גנץ גם עם יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי. עד עתה אין הסכמה בין מפלגות האופוזיציה בסוגיה, כשכל אחת מהשלוש מציעה שמועמדת מטעמה תכהן בוועדה.
בחירת נציגי הכנסת לוועדה תתרחש על-רקע המריבות בתוך האופוזיציה על הנציג מטעמה. השבוע נודע ל-ynet כי על רקע העימות עם יש עתיד ולפיד, שהציע את ח"כ קארין אלהרר כמועמדת, שרים בליכוד אמרו כי במחנה הממלכתי פנו אליהם ולסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה לסגור דיל על בחירת הנציגים בוועדה ולבחור בח"כ פנינה תמנו שטה.
הדיל המדובר הועלה בזמן שהאיומים למנות שני נציגים מטעם הקואליציה בוועדה אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא בסוגיית המהפכה המשפטית עדיין נמצאים על השולחן, ולאחר שח"כ אלהרר וח"כ אפרת רייטן (העבודה) כבר הודיעו על כוונתן להתמודד. ח"כ אלהרר אמרה אתמול ב-ynet radio: "תהיה מועמדת אחת מוסכמת, טוב נעשה כולנו אם נתמקד במאבק המרכזי".
פורסם לראשונה: 22:27, 31.05.23