בחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים נקבעה אתמול (שני) סופית ל-14 ביוני, כשברקע מריבות בתוך האופוזיציה על הנציג מטעמה. כעת נודע ל-ynet כי על רקע העימות עם יש עתיד ויאיר לפיד, שהציע את קארין אלהרר כמועמדת, שרים בליכוד אמרו כי במחנה הממלכתי פנו אליהם ולסביבת ראש הממשלה בבקשה לסגור דיל על בחירת הנציגים בוועדה ולבחור בפנינה תמנו.
כל זאת, בזמן שהאיומים למנות שני נציגים מטעם הקואליציה בוועדה אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא עדיין נמצאים על השולחן, ולאחר שח"כ אלהרר (יש עתיד) וח"כ אפרת רייטן (העבודה) כבר הודיעו על כוונתן להתמודד. אלהרר, מועמדת יש עתיד, אמרה הבוקר ב-ynet radio: "תהיה מועמדת אחת מוסכמת, טוב נעשה כולנו אם נתמקד במאבק המרכזי".
6 צפייה בגלריה
  בני גנץ, יאיר לפיד
  בני גנץ, יאיר לפיד
גנץ ולפיד. המתיחות גואה
(צילום: יואב דודקביץ')


6 צפייה בגלריה
אלהרר ותמנו שטה
אלהרר ותמנו שטה
אלהרר ותמנו שטה
(צילום: יריב כץ, קובי קואנקס)
בנוגע למאבק המרכזי, אלהרר התייחסה לשיחות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית, וציינה כי "אני לא יודעת מה יהיה בסוף, אבל אני כן יודעת שהאופוזיציה מגיעה בנפש חפצה. אנחנו רוצים להגיע להסכמות כי אנחנו מבינים היטב מה האלטרנטיבה. אנחנו לא רוצים להגיע לשם". עם זאת, חברת צוות המשא ומתן של יש עתיד לשיחות בבית הנשיא אמרה: "האם הסכמות פירושן דחייה? התשובה היא לא".
את הקולות שנשמעות מצד חברים באופוזיציה ובקואליציה על כך שהשיחות הן בזבוז זמן ולא יובילו לשום אלהרר דוחה לעתה. "אני מציעה למי שלא נמצא בחדר להיות פחות נחרץ", אמרה הח"כית. "הנושאים שדנים בהם הם נושאים מאוד כבדי משקל. כל עוד אנחנו מבינים שיש רצינות אז נהיה שם, אבל באנו מאוד מפוקסים לאירוע ואם נבין שיש פה איזו תרמית או הונאה לא נהיה שם יותר".

הבוקר, לפני המראתו לביקור רשמי באזרבייג'ן, התייחס הנשיא יצחק הרצוג לשיחות בבית הנשיא: "אני מציע להתעלם מרעשי הרקע ולחשוב על המטרה האסטרטגית, שהיא בסופו של דבר, טובת מדינת ישראל", אמר הרצוג. "בהחלט ניתן להגיע להבנות רחבות, אבל זה מחייב מאמץ, רצון טוב ומנהיגות. אף אחד לא מוכר ערכים או פוגע בעקרונות יסוד, אבל מצד שני טוב ורצוי לדון בגבולות הגזרה ברשויות השונות במדינת ישראל".
המועמדות של אלהרר לוועדה לבחירת שופטים עוררה כאמור מתיחות רבה בתוך האופוזיציה, כשיו"ר מפלגתה ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא אתמול שלא לפצל קולות - ודרש שכולם יתייצבו מאחורי הח"כית ממפלגתו. "האופוזיציה לא יכולה שוב להרוס לעצמה. קורא לחבריי באופוזיציה לא לפצל את הקולות ולהתייצב מאחורי קארין אלהרר כנציגה שלנו בוועדה לבחירת שופטים. לא יעלה על הדעת שניתן ללוין ורוטמן מתנה כזו ונפצל את ההצבעה", מסר לפיד.
6 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
יסכימו על מועמד? ראשי מפלגות האופוזיציה, למעט עודה
(צילום: מוטי קמחי )
6 צפייה בגלריה
אלו השמות שעל הפרק. טרופר, אלהרר, תמנו שטה ורייטן
אלו השמות שעל הפרק. טרופר, אלהרר, תמנו שטה ורייטן
אלו השמות שעל הפרק. טרופר, אלהרר, תמנו שטה ורייטן
(צילום: יריב כץ, עוז מועלם, קובי קואנקס, שלו שלום)
על אף אמירתו הנחרצת של לפיד, גנץ שוקל לקדם מועמד משלו - ובין השמות האפשריים נמצאים ח"כ פנינה תמנו שטה וח"כ חילי טרופר. כשלוש שעות לאחר ההודעה שפרסם לפיד תקף בחזרה גורם במחנה הממלכתי, והאשים: "לפיד מנסה לרתום את הסוסים לפני העגלה, ומסכן את המהלך הגדול שעבדנו עליו בבית הנשיא. לפי הסיכום שהתגבש, הקואליציה תעמיד מועמד אחד בלבד ותקיים את הבחירות במועדן ב-14.6. אבל ללפיד היה חשוב 'לגנוב סוסים' ולהכריז על מועמדת מטעמו ללא תיאום עם שאר חברי האופוזיציה".
אלהרר התייחסה בעצמה ב-ynet radio לעימות בין המפלגות, ואמרה כי "חברי המחנה הממלכתי הם לא האויב ולא היריב שלי, הם שותפים. בדיונים בבית הנשיא נשב כתף אל כתף ואני לא מתכוונת לחרוג מהדבר הזה". אולם, היא ציינה כי לדעתה מועמדותה לוועדה ראויה: "בסופו של דבר יש עתיד היא המפלגה הגדולה באופוזיציה. אני מביאה איתי ניסיון עשיר של 10 שנים בפוליטיקה, אני מכירה את עולם המשפט ואני עורכת דין".
6 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה ישראל ביתנו
 ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ליברמן ללפיד וגנץ: "חייבים להבהיר שלא מנהלים מו"מ עם סחטנים"
(צילום: שלו שלום)
6 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
נתניהו ולוין. נציג אחד לקואליציה או שניים? לשר המשפטים לא משנה
(צילום: יונתן זינדל)
אתמול פנה יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן ללפיד ולגנץ בנפרד ודרש מהם להגיע למועמד מוסכם. ליברמן גם אמר שלגנץ וללפיד אסור להסכים לדרישה של הליכוד להסכים מראש לחוק מינוי היועמ"שים ולשינוי עילת הסבירות כתנאי לכך שבוועדה יישמר מקום לנציג אופוזיציה. "זו סחיטה באיומים. חייבים להבהיר שלא מנהלים מו"מ עם סחטנים", אמר.
בינתיים, שר המשפטים יריב לוין נשמע בשיחות סגורות אומר שאין בכוונתו לעסוק בנושא ולא לבחור את הנציגים. הסיבה לכך, לפי לוין, היא שהוא לא מאמין בוועדה בהרכבה הנוכחי - כשהוא בראש הוועדה, יחד איתו שר מהממשלה, שני חברי כנסת, שלושה שופטים ושני נציגי לשכת עורכי הדין. חברי כנסת בליכוד ובראשם דני דנון פנו לראש הממשלה אתמול ודרשו שאם אכן יהיה רק נציג אחד מהכנסת לקואליציה בוועדה - שיהיה זה ח"כ מהליכוד ולא מעוצמה יהודית כפי שהובטח לבן גביר בהסכם הקואליציוני
שרון כידון, ישי שנרב ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הכתבה