מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן פרסם נוהל חדש, בן 61 עמודים, לכניסה ולשהייה של אזרחים זרים לאזור יהודה ושומרון - אחרי לחצים בינלאומיים מצד ארצות הברית, ארגוני זכויות אדם והאיחוד האירופי. הנוהל המקורי פורסם להערות הציבור בחודש פברואר והיה אמור להתפרסם סופית ביולי, אך יוצא לאור רק כעת - בגרסה מרוככת משמעותית - בעקבות אותם לחצים.
2 צפייה בגלריה
אלוף רסאן עליאן בביקור במעבר קלנדיה לקראת כניסת פלסטינים לתפילות יום שישי הראשון ברמאדן
אלוף רסאן עליאן בביקור במעבר קלנדיה לקראת כניסת פלסטינים לתפילות יום שישי הראשון ברמאדן
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, בביקור במעבר קלנדיה בחודש אפריל
(צילום: דוברות מתפ"ש)
שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי ימשיך לעקוב אחר יישום הנוהל החדש ולהתנהל מול הגורמים הישראליים בכל הקשור אליו. לדבריו, הוא "מודאג מהנהלים שפורסמו, ובמיוחד לגבי תפקידו של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בקביעה אם אנשים שהוזמנו על ידי מוסדות אקדמיים פלסטיניים כשירים להיכנס לגדה המערבית, וההשפעה השלילית הפוטנציאלית על אחדות המשפחה".
ניידס הוסיף: "חשוב לוודא שכל התקנות האלה מתואמות עם בעלי עניין מרכזיים, בהם הרשות הפלסטינית. אני מצפה מממשלת ישראל לבצע התאמות נדרשות במהלך תקופת הפיילוט, כדי להבטיח שקיפות, וכמו גם יחס הוגן ושוויוני לכל אזרחי ארה"ב ואזרחים זרים אחרים הנוסעים לגדה המערבית".
עם זאת, גורמים בכירים בשגרירות ארצות הברית אמרו כי "היו לנו שיחות חיוביות עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הבענו את הדאגה שלנו מסעיפים בנוהל, וגופים בינלאומיים אחרים עשו דבר דומה. אנו מברכים על השינויים שנעשו בהנחיות – ואנו מקווים שכאשר נביע דאגה על יישום ההנחיות יקשיבו לנו".
הנוהל ייכנס לתוקף ב-20 באוקטובר, ויהיה תקף למשך שנתיים, שמוגדרות כפיילוט. בעקבות הלחץ האמריקני והבינלאומי, הוכנסו בו כאמור שינויים, בהם מחיקת הדרישה שזרים שמנהלים קשרים רומנטיים עם תושבי הגדה צריכים להודיע למתאם פעולות הממשלה על הקשר שלהם תוך 30 יום. כמו כן, מתאם פעולות הממשלה הסיר את מגבלת המקסימום ל-90 יום למבקרים ובני זוגם לבקר בגדה. כעת הם יוכלו להאריך את הביקור עד 180 ימים, ולבקש הארכה ממתאם פעולות הממשלה.
שינוי נוסף מהנוהל המקורי מחודש פברואר הוא הסרת המגבלות על מספר המרצים והסטודנטים הזרים שרשאים ללמוד במוסדות אקדמיים פלסטיניים. גורם בכיר בשגרירות ארה"ב אמר כי "השגרירות האמריקנית תמשיך לעמוד בקשר עם הרשויות כדי להבין ההשלכות של המדיניות הזאת. היינו ברורים בדאגה שלנו, והיינו במגעים קרובים עם מדינות נוספות. מנקודת מבטנו אנחנו חושבים שחשוב שתקנות כאלה יתרמו לחיזוק הגדה המערבית, חיזוק הרשות הפלסטינית וחיזוק השלום".
סעיף שנשאר בנוהל ומדאיג את האמריקנים הוא הנחיה של מתאם פעולות הממשלה לבדוק אם אדם זר שמבקש להיכנס לגדה הוזמן על-ידי מוסדות אקדמיים פלסטיניים. "נפקח מקרוב אחר היישום של ההנחיות האלה על אזרחים זרים שמבקשים לקיים ביקורים עסקיים או לבקר קרובים פלסטינים, או כאלה שרוצים ללמוד או ללמד במוסד פלסטיני", אמר הגורם. "הם לא ייושמו עד ה-20 באוקטובר, כך שיש זמן לעכל אותם ולהמשיך לעבוד מקרוב עם ממשלת ישראל".
2 צפייה בגלריה
איילת שקד בפגישה עם השר לביטחון המולדת של ארה"ב אלחנדרו מיורקס
איילת שקד בפגישה עם השר לביטחון המולדת של ארה"ב אלחנדרו מיורקס
"נבדוק איך מתייחסים לאמריקנים, זה ישפיע על הפטור מוויזה". שקד ובכירים אמריקנים בפגישה
(צילום: שמוליק עלמני)
הבכיר הוסיף: "ממשלת ישראל אמרה שזה הליכי פיילוט והם יכולים להשתנות, כך שאנחנו מצפים מהישראלים לעשות התאמות נדרשות שיבטיחו שקיפות וטיפול הוגן, במיוחד של כל האזרחים האמריקנים שנוסעים לגדה, ואנו בוחנים גם תנועה של אזרחי מדינות אחרות לגדה. נותרנו מודאגים שהמדיניות תפחית הגעה של מתנדבים, סטודנטים, אקדמאים ומשקיעים בגדה. נמשיך לעבוד עם ישראל על זה".
בתשובה לשאלה אם לנוהל החדש עלולות להיות השפעות לרעה על צירוף ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב, אמר הגורם הבכיר בשגרירות האמריקנית: "מדובר במסלולים מקבילים ונפרדים – שנועדו לדאוג לאינטרסים אמריקנים ובמקביל למלא אחר כל דרישות התוכנית לפטור מוויזה – כמו הבטחת הדדיות לאזרחים אמריקנים, כולל פלסטינים. אנחנו נצפה שתהיה הדדיות, ונבדוק איך מתייחסים לאזרחים אמריקנים שנכנסים לגדה. אם לא תהיה התאמה – הם יצטרכו להשתנות. זה נושא מורכב מאוד ויש דרישות חוקיות שישראל צריכה לעמוד בהן כדי להתקבל לתוכנית הפטור מוויזה. זה דיון רגיש עם ממשלת ישראל – וכיצד ישפיע על אזרחים אמריקנים בעיקר ממוצא פלסטיני".