שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי ישראלים יוכלו לטוס לארה"ב ללא ויזה החל מתחילת 2023. זאת לאחר פגישה שקיימה היום (ה') בוושינגטון עם השר לביטחון המולדת בארה"ב אלחנדרו מיורקס בנושא הפטור מאשרות.
בפגישה השתתפו שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג, נציגים ממשרדי החוץ, המשפטים, ביטחון פנים והצוות האמריקני שעוסק בנושא.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד בפגישה עם השר לביטחון המולדת של ארה"ב אלחנדרו מיורקס
איילת שקד בפגישה עם השר לביטחון המולדת של ארה"ב אלחנדרו מיורקס
שקד ומיורקס. "יש חלון הזדמנויות, מוכרחים לנצל אותו"
(צילום: שמוליק עלמני)
הפגישה התרכזה בעיקר במציאת פתרונות לשני המכשולים המרכזיים במתן הפטור לישראלים: הורדת אחוזי הסירוב מתחת ל-3% עד אוקטובר 2022 לישראלים שמגישים בקשה לוויזה, ומתן גישה לאמריקנים למרשם הפלילי הישראלי, שיאפשר להם להגיש כ-1,000 שאילתות בשנה, כמו כלל המדינות החברות בתוכנית הפטור מוויזה (VWP).
עד סוף ספטמבר 2022 ישראל תצטרך לרדת מתחת ל-3% סירוב, יעד לא פשוט משום שההחלטה נמצאת בידי הקונסולים האמריקנים שמחליטים אם לאשר בקשת ויזה או לא. אם השגריר החדש של ארה"ב בישראל טום ניידס שיגיע לארץ בחודש הבא לא ינחה אותם לגלות יותר גמישות בעניין הזה, לא בטוח שישראל תעמוד בתנאי. בתקופת הקורונה השגרירות סיווגה ביטולים של ראיונות לוויזה כסירוב למתן ויזה, מה שהעלה את אחוז הסירוב הישראלי. סוכם שהם יפסיקו עם הנוהג הזה וביטול ריאיון לא ייחשב עוד לסירוב.
בינתיים ישראל צריכה להעביר חקיקה שתאפשר לאמריקנים גישה למאגר הפלילי של ישראל. שקד שוחחה בנושא עם שגריר ארה"ב החדש ניידס, שהבהיר שהוא מחויב לצירוף ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. אם הכול יתקדם כמתוכנן, הישראלים ייהנו מפטור מוויזה בפברואר 2023.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד בפגישה עם השר לביטחון המולדת של ארה"ב אלחנדרו מיורקס
איילת שקד בפגישה עם השר לביטחון המולדת של ארה"ב אלחנדרו מיורקס
שקד בפגישה בוושינגטון
(צילום: שמוליק עלמני)
בסיום הפגישה היום הוחלט על הקמת צוותי עבודה בין-משרדיים שיטפלו בנושאים השונים. בצוות הישראלי יהיו חברים נציגים ממשרדי ראש הממשלה, פנים, ביטחון פנים, חוץ ומשפטים.
עוד הוחלט כי ‏הצוות האמריקני יגיע לישראל בינואר הקרוב כדי לבחון את הנושא מקרוב, להיפגש עם גורמי המקצוע ולהמשיך בעבודה משותפת להמשך התהליך. השרים קבעו לנהל ביניהם שיחה מידי חודש כדי להיות במעקב צמוד אחר תהליך ההתקדמות.
שקד אמרה בתום הפגישה כי "הממשל האמריקני מחויב מאוד לתהליך הפטור מוויזות לישראלים וכן ממשלת ישראל. כמו שהשר מיורקס אמר לי בפגישה - יש כאן חלון הזדמנויות פנים מערכתי ואנחנו מוכרחים לנצל אותו כדי להתקדם".
השרה הוסיפה כי "מדובר בהזדמנות חד פעמית שלא תחזור ולכן שתי המדינות צריכות לעבוד מהר. אני מלאת תקווה ומוטיבציה להביא לסיום התהליך שנדון בין המדינות כעשור. התהליך ייקח לכל הפחות שנה וצפוי להסתיים בתחילת 2023".