עם היוודע דבר הירצחו ביריות של אנאס ווחוואח (18) בלוד אתמול (שבת), הוכו בני משפחתו וחבריו בהלם. הנער המצטיין, שרק לפני חודשיים סיים את לימודיו בתיכון, זכה לאות הוקרה מקרן רמון. הוא חנך תלמידים מתקשים, התנדב במד"א ואמור היה ללמוד הנדסה. אלא שהוא נקלע לסכסוך דמים בין משפחות בלוד שהסתיים ברצח בדם קר. עדי ראייה סיפרו כי אנאס היה עם אמו במקום, וכשהיא ירדה מהמכונית כדי לרכוש דבר מה - נורה לעיניה.
"ראיתי את האם מתמוטטת", אמרה אמש מכרה של המשפחה. "היא אמרה: 'איבדתי את הדבר הכי יקר שיש לי. בני, נשמתי ולבי, שאהבתי כל כך והיה אהוב על כולם - נרצח כשהוא חף מפשע. חיכה לו עתיד משגשג. איך אוכל לישון מבלי לחבק אותו? איך אוכל להיכנס לחדר שלו כשהוא לא שם? לא חשבתי לרגע שאמשיך את חיי כשהוא לא לידי. קיוויתי שאמות לפניו ולא אקבור את בני'". אחד מקרובי המשפחה אמר גם הוא: "איבדנו בחור צעיר שאהב את כולם. אף אחד לא ציפה לזה".
4 צפייה בגלריה
אנס ווחוואח עם משפחתו בטקס קבלת אות רמון
אנס ווחוואח עם משפחתו בטקס קבלת אות רמון
אנאס ווחוואח בטקס קבלת "אות רמון"
(צילום: עמית שעל)

חברו של אנאס סיפר על התדהמה שאחזה בו כששמע את הבשורה המרה: "לא האמנתי שמדובר בחבר שלי. אנאס היה אדם נפלא ודאג תמיד לחינוך ולהצלחה. רק לפני יומיים הוא אמר לי, 'התגעגעתי אליך, יש לי הרבה מה לספר לך'. אם רצחו את אנאס - הפושעים האלה ירצחו את כולנו".
מובארק תאיה, תושב קלנסווה שהיה המחנך של אנאס בבית הספר שבו למד ברמלה, שרטט קווים לדמותו של התלמיד האהוב: "כולם אהבו אותו, והוא אהב את כולם. הוא תמיד היה מגיע עם חיוך על הפנים. אני לא יודע לאן האירועים הקשים האלה יובילו ואנחנו לא יודעים מה מחכה לנו".
4 צפייה בגלריה
נאס ווחוואח ומובארק תאיה שהיה מחנכו במשך שנתיים
נאס ווחוואח ומובארק תאיה שהיה מחנכו במשך שנתיים
"כולם אהבו אותו". אנאס ווחוואח ומובארק תאיה

תושבים בלוד דיברו על התחושות הקשות ועל הפחד שאוחז בהם בתקופה האחרונה: "רצחו אנשים שאין להם שום קשר לסכסוכים. הם חפים מפשע. זה קורה כי הפושעים לא יכולים להגיע ליעד שהם רוצים לרצוח. זה קרה ביפו, בלוד, בוואדי ערה ובמקומות נוספים".

"לוקחים את הטובים ביותר"

חבר אחר של אנאס אמר בכאב בשיחה עם ynet: "איבדנו חבר יקר ואהוב על כולם. הוא בחיים לא פגע במישהו, אלא קירב בין לבבות. לא ציפינו בכלל שירצחו אותו, אבל לצערי הפשע לוקח לנו רק את האנשים הטובים ביותר והחפים מפשע". החבר הביע אכזבה מהיעדר ההצלחה עד כה במאמצים להביא למיגור הפשיעה במגזר הערבי: "הרוצחים חצו את כל הקווים האדומים. כנראה שלא ימצאו לנו פתרונות לירי - והפשיעה התחילה לשלוט בכל מקום".
בקרן רמון, שהעניקה לאנאס את אות ההצטיינות, הביעו זעזוע מהרצח: "אנאס היה תלמיד מצטיין בבית ספרו, הרבה להתנדב וליזום. הוא התנדב כשופט בבית המשפט הקהילתי לנוער, התנדב במד"א והיה פעיל בתנועת נוער. הוא היה דוגמה למיטב הנוער בישראל, מנהיג חברתי אמיתי שחלם להנהיג שינוי חיובי בחברה הערבית והישראלית. אנאס נרצח חודשים ספורים לפני שהחל את לימודי ההנדסה שלו, כשלפניו כל חייו".
הדיווח הראשוני אודות האירוע שבו מצא אנאס את מותו התקבל אתמול בשעה 11:58 במוקד 101 של מד"א. חובשים ופרמדיקים שהוזעקו למקום, בשדרות צה"ל בלוד, פינו את אנאס שנפגע בראשו לבית החולים אסף הרופא – אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו תוך זמן קצר.
4 צפייה בגלריה
זירת החיסול בלוד
זירת החיסול בלוד
זירת החיסול בלוד
(צילום: עמית שעל)
מפרטים ראשוניים עולה החשד כי מתנקשים ירו בו מטווח קרוב כאשר שהה ברכבו, ונמלטו מהמקום. המשטרה פתחה בחקירה וכוחות גדולים הוזעקו לזירה, בפיקודו של מפקד מרחב שפלה תת-ניצב רונן אבניאלי. הכוחות פרסו מחסומים באזור, אך לפי שעה לא דווח על מעצר של מי מהחשודים בירי.
לפי החשד, ווחוואח נורה במסגרת סכסוך בין משפחתו לבין משפחת מוסראתי בלוד. במשטרה בודקים אם מדובר בנקמת דם, אחרי שלפני שלושה שבועות נרצח חוסאם מוסראתי, בן 23, גם כן מירי של אלמונים בלוד. לאנאס, ככל הנראה, לא היה קשר לסכסוך הזה. לפני פחות משנה, באוקטובר אשתקד, נרצח בלוד קרוב משפחתו של אנאס, ג'ומעה ווחוואח, וגם הוא נורה למוות כשישב ברכבו.
למרות הקמת אגף "סיף" למאבק באלימות בחברה הערבית - הפשיעה נמצאת במגמת עלייה: מיום הקמת היחידה ב-11 באוגוסט נרצחו שישה בני אדם ו-23 בני אדם נפצעו קשה ובינוני כתוצאה מירי. מתחילת החודש נרצחו 12 בני אדם בחברה הערבית ומתחילת השנה - 79 קיפחו את חייהם.
במשטרה מסרו בתגובה כי "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו למען שלום הציבור ובטחונו. המשטרה חוקרת כל מקרה אלימות ורצח ביסודיות ובמקצועיות ללא קשר לזהות העבריין או הקורבן, תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים.
"לצערנו, בד"כ המשטרה זוכה לשיתוף פעולה נמוך משמעותית מצד קורבנות עבירה ועדים לעבירות אלימות ורצח בקרב החברה הערבית. בנוסף תרבות פסולה של נקמת הדם מייצרת מעגל דמים, בד"כ על רקע סכסוכי עבריינים או בתוך המשפחה. מציאות זו שאנו פועלים בצלה – מייצרת אתגר משמעותי ולאומי במניעה ופענוח מקרי רצח ואלימות בחברה הערבית, ופרדוקס מובנה לפיו בחקירת מקרי רצח בחברה הערבית מושקעים דווקא מאמצים גדולים יותר בשל שת"פ נמוך, השמדת ראיות בזירה וכיו"ב. נציין כי מאז תחילת השנה המשטרה פענחה מקרי אלימות רבים שהתרחשו בקרב החברה הערבית ואנו נמשיך לפעול בכדי להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח ואלימות באשר הם. יחד עם זאת, המאבק באלימות אינו נחלת המשטרה לבדה, ורק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה יובילו לשינוי המיוחל".

תקציר הידיעה בערבית

سكان من اللد: الأم رافقت ابنها القتيل انس وحواح وذهبت لتشتري وعادت الى السيارة فوجدته مقتولاً، واخذت تصرخ وتبكي
من حسن شعلان
حالة من الصدمة والحزن في مدينة اللد وبلدات اخرى بعد جريمة مقتل الفتى انس دحدوح (17 عام) بالرصاص وبدم بارد من قبل مجهولين، علما ان الجميع تحدثوا عنه امور ايجابية ويفتخر بها ولم يتوقعوا بان يخسر المجتمع شاباً يحمل صفات عظيمة، بل انتظروا له مستقبلاً مزهرا ومميزا بعد ان حقق الكثير من الإنجازات.
بحسب ما ورد على لسان سكان من اللد قالوا "ان الضحية خرج مع والدته، وعندما وصلوا الى مكان الجريمة الأم ترجلت من السيارة وذهبت لشراء غرض ما، وفي نفس اللحظة حصل اطلاق رصاص، عندها خرجت الأم وشاهدت ابنها مقتولا واخذت تصرخ وتبكي بشدة".
سيدة تواجدت لدى العائلة وقالت:" لقد شاهدت والدته وهي منهارة ولا تستوعب حجم الكارثة، حيث قالت "خسرت اغلى ما املك. ابني روحي وقلبي الذي احببته جدا واحبه الجميع. ابني الذي قتل بدون ذنب، ابني الذي انتظر بان يبني مستقبلاً مزهرا. كيف لي ان اذهب الى النوم دون ان اضمه الى حضني، وكيف لي بان ادخل الى غرفة نومه دون ان اجده. لم اتوقع في يوم من الأيام بان اواصل حياتي وهو بعيد عني، كم اتمنى بان لو كنت قد فارقت الحياة قبله كي لا اشاهده مقتولا وكي لا يُقبر وانا حية. كم اتمنى ان اسمع طرقة الباب لأشاهده امامي ولو للحظات قصيرة حتى اعبر له عن مدى حبي له. كان الناس يحدثونني عن مسيرته الناجحة واخلاقه العالية وكانت تلك لحظات سعيدة، لكن اليوم تحدثوا عن مقتله الذي هز مضاجع الجميع".
4 צפייה בגלריה
אנס ווחוואח עם משפחתו בטקס קבלת אות רמון
אנס ווחוואח עם משפחתו בטקס קבלת אות רמון
(מתוך פייסבוק)
قريب العائلة قال:" الوصع غير مريح، فقد خسرنا فتى عزيز على قلوب الجميع، ولم يكن احد يتوقع ما حصل".
صديقا له قال:" عندما سمعت الخبر اعتقدت بان هناك خطأ ما، ولم اصدق بان صديقي هو الضحية. انس انسان رائع وكل همه كان المساعدة والتعليم وتحقيق نجاحات . فقط قبل يومين قال لي "لقد اشتقت للجلوس معك، فلدي الكثير مما سأحدثك به. سأتواصل معك كي نلتقي"، لكن للأسف فارق الحياة قبل ان اشاهده".
واضاف:" اذا قتلوا انس الفتى الخلوق والرائع فهذا يعني ان المجرمون سوف يقتلوننا جميعا".
المعلم مبارك تايه من سكان قلنسوة قال:" لقد صدمت جدا عندما علمت بان الضحية هو الطالب انس، فقد كنت مربيه في الصف العاشر والحادي عشر عندما عملت في المدرسة التي درس فيها، وكان طالبا متفوقاً على كل المدرسة ويساعد الطلبة في الدراسة ويحترم الجميع، ومهما تحدثت عنه فلن اوفيه حقه في الحديث، فقد خسرنا انسان له ميزات خاصة. لا اعلم اين وصلت بنا هذه الأحداث القاسية، ولا نعرف ماذا ينتظرنا بعد".
بحسب المعلومات الواردة فان خلفية الجريمة هي ثأر، وقد قتل في هذا النزاع اربعة اشخاص، لا سيما ان القاتل ومن شاركه قرروا قتل شخص عزيز على قلوب الجميع كي يحطم قلوب عائلته.
سكان قالوا "المجرمون في حوادث القتل الأخيرة يقتلون اشخاص لا علاقة لهم بالنزاع وطريقهم سليمة، وكل ذلك بسبب انهم لا يستطيعون الوصول الى الهدف الذي يريدون قتله، فهذا حصل في يافا، اللد، وادي عارة وغيرها من البلدات الأخرى".
رغم اقامة "وحدة سيف" لمحاربة الجريكة والعنف داخل البلدات العربية، الا ان الجريمة في ارتفاع متزايد، فمنذ انطلاق الوحدة، قتل 6 اشخاص واصيب 23 شخص بجراح خطيرة متوسطة جراء اطلاق رصاص، وممذ بداية الشخر الحالي قتل 12 ضحية، ومنذ بداية العام قتل 79 ضحية.
פורסם לראשונה: 21:32, 28.08.21