במשך כשעתיים וחצי התקיים אמש (שני) דיון מיוחד במועצת הביטחון של האו"ם, שעסק בדוח הפשעים המיניים שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. באולם נכחה משלחת של יותר מ-40 בני משפחות של חטופים. חברי המשלחת הקשיבו לנציגי כמה מדינות, שדווקא מתחו ביקורת על ישראל והתעודדו מדברי נציגי ארצות הברית, בריטניה וצרפת - שיזמו את הדיון החשוב. בנוסף הם מצאו נחמה בכך שכמעט כל הנציגים קראו לשחרר את 134 החטופים, הנמצאים בשבי ברצועת עזה ללא כל תנאי.

אור אטיאס, בת דודתה של עמית בוסקילה, לא הצליחה להחזיק מעמד: "יצאתי באמצע הדיון. כבר אי-אפשר לשמוע את זה, אי-אפשר לשמוע כמה העולם נגדנו. הם אפילו לא מאמינים לסיפורים שלנו, חושבים שאלו המצאות". לדברי אטיאס, המשתתפים בדיון הטילו ספק בכל מה שאירע בישראל בזמן מתקפת הפתע של חמאס.
"קשה לשמוע את הדברים האלו כשאני יודעת בוודאות שבת דודה שלי שם", שיתפה אטיאס. "אני יודעת על הסיפורים הקשים שאנשים אחרים עברו שם, בין אם אלו אנשים בגילי, ילדים יותר קטנים ממני, תינוקות, זה לא משהו שנתפס. אני לא רואה שהנוכחות שלי בדיון, בת דודה של חטופה, או של אבא של חטופה ואפילו אנשים שהתעללו בהם ופרסמו סרטונים כל כך קשים שלהם יעזרו - הם לא חושבים שזה נכון".
שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת, סיפרה על קרובת משפחתה: "כרמל במקור מקיבוץ בארי, שם היא נולדה וגדלה. היא גרה בתל אביב וב-7 באוקטובר היא הגיעה למשפחה שלה בקיבוץ לארוחת חג, ובשבת היא נחטפה מבית הוריה. 50 ימים לא שמענו ממנה, וביום ה-50 חטופים שחזרו בעסקה הביאו ממנה סימן חיים. הם אמרו שכרמל עשתה איתם יוגה בשבי והיא מוצאת את הכוח להעניק כוח גם לאחרים. החטופים חזרו וכרמל נשארה שם ומאז עברו עוד יותר מ-100 ימים ואני מחכה לה, המשפחה מחכה, החברות מחכות, לכרמל יש עוד המון חלומות שהיא מחכה להגשים. אני מחכה שהיא תחזור לארוחות המשפחתיות, שתחזור לחברות, שתחזור להשלים את התואר בריפוי בעיסוק. שתעשה מה שהיא רוצה רק שתחזור כבר".
על הגעת המשפחות לדיון באו"ם אמרה דיקמן: "הנוכחות שלנו במועצת הביטחון של האו"ם היא משמעותית מעצם זה שהדיון מתקיים. הדוח הראה והביא לידיעת העולם את הזוועות שנעשו ב-7 באוקטובר, אני מקווה שהוא עוזר להמחיש שאנחנו מתמודדים עם ארגון טרור ואת עומק הזוועות שהתחוללו. אני מקווה שזה יעזור להדגיש את הדחיפות לחזרה שלהם".

דיקמן הוסיפה: "מה שאני ראיתי בדיון עצמו, הוא שהמדינות מגנות את מה שקרה ב-7 באוקטובר ושהן דורשות חזרה ללא תנאים של החטופים וזה משהו מאוד מעודד. מעבר לזה המדינות גם קשרו בין החזרה של החטופים למצב הנוכחי, להפסקת אש ולפתרון שתי המדינות, כמעט כל המדינות חזרו על זה. בדרך הנה ראינו הפגנת תמיכה של הישראלים או היהודים המקומיים. הם קראו להחזיר את החטופים הביתה ונופפו בשלטים שגם אנחנו מניפים בארץ וזה ממש עשה טוב על הלב לדעת שגם כאן יש תמיכה. נאמרו כאן גם דברים קשים וגם דברים מעודדים. אני מקווה שזה יקדם את החזרת האהובים שלנו הביתה - החזרה של כרמל שאני כל כך מחכה לה".
אלי אלבג, אביה של לירי, הניף במהלך הדיון במועצת הביטחון את דיסקית החטופים - כשעליה תמונת בתו שמוחזקת בשבי כבר 157 ימים. "אנחנו מדברים על הילדים שלנו ואני הייתי בשוק מאיך שתוקפים אותנו", אמר בזעם. "שאנחנו רצחנו ואנסנו ילדות פלסטיניות? מאיפה הביאו את זה? מדינה אחר מדינה אמרה את זה ואני הייתי בשוק. היום בדיון תקעו לי סכין בלב, מחצו אותו, והרגו אותי שוב". הוא סיפר: "ישבתי ושמעתי מדינה אחר מדינה, איש אחרי איש שמדברים שטויות, בזמן שרצחו אותנו וטבחו בנו. ולא עשו את זה רק ליהודים, גם למוסלמים. איפה העולם? אנחנו רק אנשים שרוצים לחיות בשלום. אנשים באו לרצוח אותנו, שרפו אותנו והמדינות אומרות שאנחנו עשינו את זה. זה פשוט שיגע אותי".
שי ונקרט, אביו של עומר שנחטף לרצועת עזה ממסיבת הנובה, סיפר שהגיע עם המשלחת כדי לשמוע על הדוח המפורט על הפגיעות המיניות, האונס וההתעללויות, שקרו בעיקר לנשים. ונקרט התייחס לכך שבדוח עלו עדויות מסוימות שייתכן שגם גברים חווים התעללות ופגיעות מיניות: "הדוח מאוד מפורט, מאוד נוקב וכולם כמובן מזדהים עם הדיווח הזה ועם הממצאים שיש שם".

ונקרט הוסיף: "אחד הדברים שמשאיר אותנו אופטימיים הוא שחוזרים לדבר על החטופים במועצת הביטחון בדיון חירום זה משהו שלא היה מעולם. כל המדינות בוועידה עצמה אמרו חד-משמעית שצריכים להוציא את החטופים ללא כל תנאי וזה מאוד אופטימי מבחינתנו. זה היה דיון מאוד משמעותי". על הטענות שהועלו לגבי פגיעות מצד חיילי צה"ל אמר ונקרט: "אני מניח שאלה טענות שמנסות לאזן משהו מסוים בדוח. כשעוצרים מחבלים אז מפשיטים אותם מהחשש שהם נושאים מטענים. ייתכן שמתוך זה משהו צף לתוך הדוח. אני לא מאמין שיש דבר כזה".
אפק וגיא אינן, בני דודים של שגב כלפון שנחטף מהמסיבה ברעים, אמרו בצאתם מהדיון: "התחושות קצת מעורבבות. מצד אחד נראה שיש הסכמה כללית שצריך לשחרר את כל החטופים מיידית וללא תנאים, אבל מצד שני יש איזון עם דברים אחרים כמו חקירת עבירות שנעשו בידי משטרת ישראל או פתרון שתי המדינות, שזה לא המקום ולא הזמן לדבר על הדברים האלה. המטרה פה היא לדבר על החזרת החטופים באופן מיידי ומה שנעשה להם ב-7 באוקטובר ומה שעדיין קורה להם בכל יום שהם שם, בלי ה'אבל' שמגיע אחרי זה".

אביה של שני לוק, שנרצחה על ידי מחבלי חמאס וגופתה מוחזקת ברצועת עזה, שוחח עם השר כץ ועם מחברת דוח האו"ם. "העיתונים בכל אירופה הראו שתי תמונות, האחת של אישה יפה רוקדת, ולצידה תמונה שבה רואים את הטרוריסטים כשהיא שוכבת על הטנדר", הוא אמר. "תראו את הברברים האלה. אתם צריכים להחליט מי אתם רוצים שהילדים שלכם יהיו - אנשים רוקדים או אנשים ברברים. צד אחד הוא האור צד שני הוא החושך. תראו לעולם מי אתם".
איילת גולדין, אחות של החטוף סגן הדר גולדין שגופתו מוחזקת ברצועת עזה מאז מבצע צוק איתן ב-2014, פנתה בדמעות לפרמילה פאטן, שחיברה את דוח האו"ם המטלטל: "אנחנו כאן נלחמים 10 שנים. אנחנו לא מבקשים את הרחמים שלכם, אנחנו צריכים שתלחמו על החוקים. האו"ם אחראי על שמירת החוקים. אנחנו צריכים אתכם. אנחנו יודעים שהחוקים ההומניטריים לצידנו. כל מה שאנחנו צריכים זה שמישהו יישם אותם. אני מתחננת, תביאו את כולם חזרה בחיים או מתים".
הדיון התקיים בעקבות הדוח שפרסמה שליחת מזכ"ל האו"ם פאטן, שביקרה עם צוותה בארץ ואספה עדויות. בפתח הדיון, היא נשאה דברים: "ביקרתי בישראל ב-29 בינואר. המטרה במשימה הייתה לאסוף ולאשר דיווחים על אלימות מינית ב-7 באוקטובר ואחריו. אחד מהפרמטרים המוסכמים היה לבקר בגדה המערבית, ולהתחבר לרשויות הפלסטיניות בנושא זה. אספנו את המידע העצמאי שלנו". היא הדגישה: "אני צריכה להיות ברורה - לא היה ניסיון על ידי המזכ"ל להשתיק את הדוח שלי. קיבלתי תמיכה לוגיסטית וכלכלית". היא סיפרה על ביקורה באזורים שהותקפו ופגישותיה עם קרובי חטופים, תושבי קיבוצים וחברי אקדמיה.
"בדרום ישראל ביקרתי בקהילות שעדיין מצויות בטראומה, בהלם ובכאב עצום, ועדיין מתאבלות על אהוביהן ומנסות להשתקם", אמרה פאטן. "המשפחות וקרובי המשפחה של החטופים נמצאים בסיוט מתמשך. ראיתי את הכאב בעיניהם, וכאם ראיתי את הכאב שלהם". היא פנתה לחברי המועצה, ואמרה: "נסו לשים את עצמכם בנעליים שלהם, חלק מהם נמצאים כאן ומנסים למצוא תקווה בגוף זה. יש 19 נשים בין החטופים, מה נגיד להן? חטיפה של אזרחים היא אסורה לגמרי בדין הבינלאומי".
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ במועצת הביטחון של האו"ם
ישראל כץ במועצת הביטחון של האו"ם
השר ישראל כץ במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
4 צפייה בגלריה
אלי אלבג אביה של לירי אלבג במועצת הביטחון של האו"ם
אלי אלבג אביה של לירי אלבג במועצת הביטחון של האו"ם
אלי אלבג אביה של לירי אלבג, במועצת הביטחון של האו"ם
4 צפייה בגלריה
לאה גולדין במועצת הביטחון של האו"ם
לאה גולדין במועצת הביטחון של האו"ם
לאה גולדין במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
4 צפייה בגלריה
ריאד מנצור , פראמילה פאטן  במועצת הביטחון של האו"ם
ריאד מנצור , פראמילה פאטן  במועצת הביטחון של האו"ם
השגריר הפלסטיני ריאד מנסור ליד פרמילה פאטן במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: EPA /SARAH YENESEL)
אחרון הנואמים בדיון היה שר החוץ ישראל כץ, שדרש להפעיל כמה שיותר לחץ על חמאס כדי לשחרר ללא תנאי את החטופים ולהכריז עליו כארגון טרור. "אני פה בשם הנשים והנערות שנאנסו, נרצחו והושחתו על ידי רוצחי טרור של חמאס. באתי לכאן כדי למחות, חזק ככל שאני יכול, נגד הפשעים שביצעו רוצחי חמאס נגד האנושות, באישור ברור של המנהיגים הדתיים שלהם - כדי להטיל אימה על החברה הישראלית. הרוצחים האלה היו כל כך גאים להתעלל ולאנוס את הקורבנות המסכנים שלנו, שהם צילמו תמונות ושידרו בשידור חי את המעשים הנוראיים שלהם", אמר כץ.
והיו גם נציגים שבחרו דווקא לתקוף את ישראל. נציגת גיאנה בדיון טענה: "טיפול לא אנושי של עצורים פלסטינים, כולל אלימות מינית שבוצעה במעצרים ובנקודות בדיקה. אנחנו תומכים בחקירה מלאה ועצמאית לכל המקרים של אלימות מינית". נציגת רוסיה גינתה, "כל פגיעה מינית על צורותיה", וקראה לחקור פעולות כאלה. עם זאת, אמרה: "בה בעת אנחנו משוכנעים שהפשעים האלה, למרות שהם כה איומים, לא יכולים להצדיק ענישה קולקטיבית של פלסטינים בעזה ובגדה המערבית".

נציגת רוסיה אף האשימה כי האו"ם "אינו עושה מספיק בנושא כדי לעצור את רצח העם שמתנהל בעזה. ישראל בכוונה חוסמת פעולה בנושא". לדבריה, "הדוח שאנחנו מקבלים הוא רק חלקי אמת, ולא כופה על ישראל לאפשר גישה מלאה לבדיקת האפשרות לפשעים נגד החוקים הבינלאומיים מצידה. רוב המידע התקבל מממשלת ישראל, אנחנו מתנגדים לשיטות העבודה שהובילו לדוח הזה". עם זאת, היא אמרה כי "המסקנות מזעזעות, אין הצדקה לפשעים המיניים נגד ישראל ב-7 באוקטובר, ואין הצדקה לפשעים המיניים של כוחות הביטחון הישראליים כלפי פלסטינים".
אחרי הדיון, אמר כץ בשיחה עם ynet: "היה דיון חשוב וחסר תקדים שהתקיים בניגוד לעמדת המזכ"ל שניסה לדחות אותו. מאוד חשוב שהנושא הזה עלה על סדר היום, ההכרזה על חמאס כארגון טרור ולחץ בלתי מותנה לשחרור החטופים. כמובן ששמענו הרבה דברי צביעות, ניסיון לנצל את הדוח בצורה מוטעית כאילו יש השוואה ל'פשעים' שביצעה ישראל. נפגשתי עם שגרירת ארה"ב באו"ם והיא הבטיחה להמשיך את המהלך הזה כדי לקדם את המטרות שסימנו היום".
על המתיחות עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, אמר כץ כי "מה שהוא מנסה לעשות זה למנוע קבלת החלטה נגד חמאס כארגון טרור, למרות שדאעש ואל-קאעידה עשו פחות מהם ועליהם כן הכריזו. מסיבות פוליטיות הוא לא רוצה לעשות את זה". כץ טען כי "תחת הנהגת גוטרש, בגלל יחסו השלילי לישראל, האו"ם הופך להיות במה לאנטישמיות - במקום שיהיה ארגון ששומר על השלום הוא תומך בחמאס, מסרב לגנות אותו ואנחנו לא נוותר".
כץ התייחס לאמירות שהשמיעה נציגת רוסיה ואמר כי בכוונתו לשלוח איגרת לה ולבכירים במוסקבה, "למחות על הצביעות ועל הניסיון לעשות השוואה בין אמירה כללית לבין מציאות. נפגשתי עם כותבת הדוח וביקשתי ממנה להכחיש את האמירות האלו. המשפחות היו מזועזעות מההשוואה הזאת".
פורסם לראשונה: 23:51, 11.03.24